A tavalyi jelentéseket látva az egész légiközlekedési szektor arra készült, hogy idén rohamtempóban fog nőni az utasok száma. Az előrejelzések akkor, például  2037-re, - évente - már 8,7 milliárd légiutast  jósoltak, idén áprilisban viszont jött a hidegzuhany, mivel a járvány miatt 98 százalékkal esett vissza az utazók száma. Az újabb számítások szerint viszont van némi ok az optimizmusra, az év második felében már helyre állhat a szektor.

Brian Pearce, a nemzetközi légügyi szövetség (IATA) vezető közgazdásza szerint 2020-ban 84 milliárd dolláros veszteséget fognak termelni globálisan a légitársaságok. Ez az összeg a szigorú utazási korlátozások és a határzárak miatt jön össze, amelyekre a járvány terjedésének lassítása miatt volt szükség. A legtöbb ország azonban fokozatosan megkezdte a határok újranyitását, egyre több nemzetközi és belföldi járat indul, vagyis sokfelé már látszik a fény az alagút végén.

Pearce véleménye szerint a szektor 2020 második felében találhat majd magára.

Ugyan a nemzetközi légiközlekedés helyzete továbbra is kérdéses, Kína, az Egyesült Államok és Indonézia már megkezdte a belföldi járatok újraindítását. A szakértő szerint már ez is elegendő lehet ahhoz, hogy bizonyos országokban meginduljon a légitársaságok számára a kilábalás.

IllusztrációForrás: AFP/Getty Images/Christian Petersen

Szintén fontos lesz Pearce szerint, hogy a kormányok továbbra is támogassák a szektort. Hozzátette, hogy azok a légitársaságok, amelyek nem kapnak segítséget és egyedül próbálnak meg talpon maradni, valószínűleg nem élik túl a válságot. Néhány cég már most is komoly gondban van. Közéjük tartozik a Flybe, a Virgin Australia és a Trans State Airlines.

Ugyan már több kormány, köztük az Egyesült Államok, Nagy-Britannia és Németország is komoly állami pénzeket mozgósított a légitársaságok megsegítésére, az IATA számításai szerint globálisan 200 milliárd dollárra lesz szükség a légiközlekedés megmentéséhez.

A járvány egyik következménye lehet az is, hogy zsugorodik a szektor, ennek következtében pedig nőhet a repülőjegyek ára. Emellett csökkenhet a kereslet is, hiszen a járvány megmutatta: a vállalatok videókonferencia segítségével gyorsabban, olcsóbban és egyszerűbben tudnak tárgyalni és megbeszéléseket tartani, ezért az üzleti célú utazások aránya is jelentősen visszaeshet.