Így lett az elmúlt tíz év legsikeresebb tőzsdei cége a Tesla

Tesla, Elon Musk
PALO ALTO, CA - MAY 20: A Tesla Motors Model S is displayed in the Tesla showroom before a news conference at Tesla Motors headquarters May 20, 2010 in Palo Alto, California. Electric car maker Tesla Motors is set to annoucne a partnership with Japanese automaker Toyota to make electric cars in California. Justin Sullivan/Getty Images/AFP
Vágólapra másolva!
A Tesla a 2010-es évek elején nem volt több egy merész vízióval rendelkező vállalatnál, amely - hosszú éveken keresztül a pénz égetése mellett - olykor csak egyre vakmerőbb ígéreteinek köszönhetően maradt talpon. Azonban Elon Musk vállalata az ígéretek többségét megvalósította, amelynek eredménye az lett, hogy a Tesla ma már többet ér, mint a General Motors, a Ford és a Fiat-Chrysler összesen. Ráadásul a Tesla-részvények nagyobb növekedést értek el az elmúlt 10 évben, mint az Amazon és az Apple papírjai. Bemutatjuk, hogy lett a Tesla az évtized legjobb amerikai befektetése.
Vágólapra másolva!

2010. június 29-én Elon Musk, a Tesla alapító-vezérigazgatója izgatottan várta, hogy cégének bemutatkozása hogyan sikerül a New York-i tőzsdén. Ez a várakozás akkor egyáltalán nem volt tét nélküli.

Akkoriban a Tesla jövője még erősen bizonytalan volt, a vállalat gyakorlatilag égette a pénzt, tőkeinjekciók és állami kölcsönöknek volt köszönhető, hogy a jelentősen veszteséges, gazdasági válság által sújtott 2008-as (82,8 millió dollár mínusz) és 2009-es év (55,7 millió dollár mínusz) nem az út végét jelentette a cég számára.

A Tesla 2003-as alapítása óta 2010-ig 300 millió dollár veszteséget termelt.

Előre menekült Musk

A veszteséges évek miatt a Tesla tőkehiányban szenvedett, így elsőre logikusnak tűnt tőzsdére lépni. Azonban miért fektetett volna akkoriban bárki is egy olyan cégbe, amely még egy fillér profitot nem termelt addigi fennállása során?

A válasz: kaptak egy ígéretet attól az embertől, aki korábban már felépítette a PayPal-rendszert, jelen volt az űrkutatás területén, és a XXI. század egyik legnagyobb pénzügyi befektetőjeként tartják számon.

Musk vállalta, hogy megreformálja az elektromos autózáson keresztül a hétköznapi közlekedést is.

Tervét 2006-ban így foglalta össze:

Az ígéret előremutató volt, azonban a várva várt autó döcögve készült el. A Tesla Roadstert 2008-ban mutatták be, 31 országban

összesen 2500 darabot sikerült értékesíteni a világ első sorozatgyártott, 100 százalékban elektromos, lítium-ion akkumulátor hajtású autójából.

A kocsi ára 109 ezer dollár volt.

Tesla Roadster a frankfurti Motor Show egyik színpadán Forrás: DPA/AFP/usage worldwide, Verwendung weltweit/Marijan Murat

Bár az autó jól sikerült, a 2500 darabból származó bevétel nem hozta azt a szintet, ami elegendő lett volna a következő lépéshez. Itt térünk vissza 2010 júniusához.

Az olcsóbb Model S fejlesztésének a közepén járt a cég, amelyben olyan piaci szereplők láttak fantáziát, mint a Daimler vagy a Toyota.

Musk tervei igencsak merészek voltak:

évi 20 ezer darab 49 500 dolláros Model S eladását tervezte.

A befektetők hittek neki, a nyilvános részvénykibocsátás (IPO) jól sikerült: az elemzők 14-16 dollár közé várták az árfolyamot, végül az első napon 17 dolláron nyitott a Tesla,

míg a záróárfolyam 23,89 dollár volt.

Elon Musk a Tesla Roadster bemutatóján 2008-ban Forrás: Getty Images/AFP/2008 Getty Images/Vince Bucci

Ez azt jelentette akkor, hogy a Tesla egyetlen nap alatt 226,1 millió dollárt keresett, ugyanis a részvények 41 százalékkal drágultak.

Ez különösen figyelemre méltó annak tükrében, hogy aznap a Nasdaq 3,85 százalékot, a Dow Jones pedig 2,65 százalékot esett.

A Tesla volt az első amerikai autóipari cég, amely a tőzsdére lépett a Ford 1956-os tőzsdei bemutatkozása után.

Elon Musk ekkor úgy nyilatkozott, hogy

Musk azt is mondta, hogy bár a Daimler és a Toyota is vásárolt egy-egy kisebb szeletet a cégből, továbbra is cél a függetlenség, illetve ilyen bővülési pálya mellett irreális elvárás, hogy a cég profit termeljen.

Út a Model S-től az 1000 dolláros árfolyamig

A részvény árfolyama bár a nyitónapon nagyon jól teljesített, nem mondhatni, hogy utána gyorsan megindult volna felfelé. Az IPO után több mint egy évvel, 2011 októberében mutatták be a várva-várt Model S-t, akkor a részvény árfolyama még csak 25 dollár volt.

A Tesla Model S Forrás: AFP/2010 Getty Images/Justin Sullivan

Az események valamelyest felgyorsultak 2012-ben, amikor a Model X bemutatója is megtörtént, ekkor már 32 dollár volt egy Tesla-részvény.

2013-ban a Motor Trend az év autójának választja a Tesla Model S-t.

A Tesla Model X Forrás: AFP/2013 Getty Images/Bill Pugliano

Azonban az igazi ugrást az árfolyamban nem egy konkrét modell eredményezte, hanem egy, az autókkal párhuzamosan fejlesztett technológia. 2014-re már olyan szintre lépett az önvezető technológia, hogy az a 100 százalékban elektromos hajtáslánc és a már valóban lakosságilag elérhető olcsó modell ígéretével együtt

257 dollárig lökte a Tesla árfolyamát.

Érdekesség, hogy ekkor kapja meg a Model S az Insane és a Ludicrous módot, amivel a jármű a világ leggyorsabb sportautóit is képes volt legyorsulni.

Kisebb bicsaklás következett be, amikor kiszállították az első Model X autókat, 246 dollár volt az árfolyam 2015 szeptemberében.

A Model X bemutatása Forrás: AFP/2012 Getty Images/Jordan Strauss

Ez a csökkenés nem állt meg, 2016 márciusában

a Model 3 gyártásával kapcsolatos aggodalmak 229 dollárra húzták vissza az árfolyamot.

A Model 3 Forrás: AFP/Str

Bár a termelés döcögősen, a becsült kapacitás töredékével, de beindult egy évvel később, és ennyi elég volt ahhoz, hogy 2017 júliusában 335 dolláron jegyezzék a cég papírjait. Ekkor kézbesítették az első olcsó Teslát, a már említett Model 3-at, igaz az alapmodell 2019-től vált széles körben elérhetővé.

Tesla modellek egy New York-i kereskedés előtt Forrás: AFP/2018 Getty Images/Spencer Platt

Nem vert akkora hullámokat, amekkorára számítani lehetett, a Tesla kamionja, a Semi, bejelentésekor, 2017 novemberében 315 dollár volt egy Tesla-részvény.

Tesla Semi Forrás: AFP

Az árfolyam ebben az évben szépen kapaszkodott a 400 dollár felé, de 2018 szeptemberében Elon Musk egy rádiós műsorban marihuánát szívott,

így az értékpapír beszakadt 263,24 dollára.

2019 januárjában a Tesla gyárat kezdett építeni a Kínában, ekkor 334,96 dollára kúszott fel az árfolyam.

Tesla Gigafactory 3 Sanghajban Forrás: Imaginechina via AFP/Wu Ming - Imaginechina/Wu Ming

A Tesla 2019 márciusában újabb autót mutatott be: a Model Y kedvezőtlen fogadtatása miatt 275 dollárra esett az árfolyam.

A Model Y bemutatása 2019-ben Forrás: AFP/Frederic J. Brown

2019 novemberében óriási bukás volt a Cybertruck bemutatója, amelynek "golyóálló" ablakát a bemutatón sikerült bezúzni,

ennek ellenére az árfolyam 354,83 dollárra emelkedett.

2020 januárjában forgalomba áll az első Model Y Sanghajban, az árfolyam kilő, 469 dolláron jegyzik a cég papírjait.

A Model Y gyártása Kínában Forrás: XINHUA via AFP/Xinhua News Agency/Ding Ting

Az igazán érdekes jelenség ezután kezdődött: különösebb indok nélkül a Tesla-részvények a 2020-ban száguldanak,

olyannyira, hogy azok mára átlépték az 1000 dolláros határt.

A növekedés oka elsősorban a kínai gyár termelése, amely olyan ütemben készíti az autókat, ahogy azt eredetileg az Egyesült Államokban tervezték. Emellett a cég ígéretet tett a kamion, azaz a Semi, és a Cybertruck leszállítására is, tömeggyártásra 2021-től lehet számítani. Emellett jelentős fejlesztések várhatóak az önvezető technológia terén is.

Jó hír volt továbbá, hogy 2020 márciusában eladták a félmilliomodik Model 3-at is,

ezzel a modell a legnagyobb példányszámban értékesített teljesen elektromos autó lett.

Elon Musk Sanghajban a Model 3 értékesítési ünnepségen Forrás: AFP/Str

Szóval azok ellenére, hogy a több hétre leállt a termelés Kalifornia államban a koronavírus miatt,

csak idén 140 százalékkal drágultak a Tesla részvényei.

Ugyan 2020 februárjában már 900 dollár fölött zárt a részvény, de a Kínában elterjedő koronavírus átmenetileg felére visszanyomta az árfolyamot, de innen is sikerült az 1000 dolláros szintet átvinni.

Ez elképesztő teljesítmény ahhoz képest, hogy a Teslának nyereséges éve összességében még mindig nem volt, igaz az árfolyamot megnyomta az is,

hogy három egymást követő negyedévben végre pozitívban zárt a vállalat.

A Tesla negyedéves vesztesége/profitja Forrás: Origo, Tesla

Emiatt izgatottak a befektetők is, akik nagyon várják a júliusban esedékes második negyedévre vonatkozó jelentést:

Ha a Tesla ismét profitot termel három hónap alatt, teljesül az S&P 500-as csomagba kerülés feltétele. Musk ezzel kapcsolatban június 29-én azt közölte, hogy optimista, hogy elkerülik a veszteséges második negyedévet.

Az S&P 500-ba való bekerülés további lökést adhat az árfolyamnak elemzők szerint.

Összefoglalva kijelenthető, hogy a Tesla tízéves tőzsdei pályafutása alatt

a részvény árfolyama 4125 százalékkal emelkedett.

(Szerk.: Az adat a 2010. június 29-i 23,89 dolláros záróárfolyamot a 2020. június 29-i 1009,35 záróárfolyammal veti össze)

A Tesla árfolyama az elmúlt 10 évben Forrás: Google

A részvények szárnyalásának köszönhetően a Tesla kapitalizációja ma már 187 milliárd dollár, ezzel többet ér, mint a legnagyobb autógyár, azaz a Toyota,

és magasabb az értéke, mint a General Motors, Ford, Fiat-Chrysler hármasnak összesen.

Bár a Tesla még a többi autógyártóhoz képest nem sok járművet adott el, a részvényesek úgy látják, hogy pár éven belül monopol-közeli helyzetbe kerülhet a gyár az elektromos autók területén.

De vajon ez az elmúlt tíz év legnagyobb tőzsdei szárnyalása az Egyesült Államokban?

Az kijelenthető, hogy amióta a Tesla a tőzsdére lépett, más cég árfolyama nem ugrott ekkorát. Azonban az S&P 500-as csomag legjobban teljesítő cége a Netflix volt a 2010-es években,

amely egy évtized alatt (2010. januárja és 2019. decembere között) 4181 százalékkal növekedett.

A Tesla tehát fél év előnyt adott a Netflixnek, amely a Tesla IPO-ja óta "csak" 2657 százalékot nőtt.

Ahogy a fenti ábrából is látszik, a Tesla magasan kiemelkedik a mezőnyből, és messze sikerült felülmúlni olyan techóriások sztárrészvényeit, mint a Netflix, az Amazon vagy az Apple, nem beszélve más autógyártók részvényeiről.

Források: Bloomberg, CNBC, Barrons, Financial Post, Business Insider, Wired, Tech Crunch