Nagy-Britanniát is meghódítják az elektromos autók

Electric mobility with the BMW i3 energy ELECTRIC VEHICLE electric cable CABLE BATTERY storage capacity scope range load RED COLOUR CAST SQUARE FORMAT
Symbolic image - A red electric cable behind a BMW i3 electric car on a street near Brandis (Saxony), Germany, 20 May 2016. The vehicle is powered with a 125 kilowatt electric motor and optionally also offered with a range extender. Photo: Jan Woitas/dpa
Vágólapra másolva!
Egyre gyorsabb ütemben terjednek az elektromos autók Nagy-Britanniában, aminek komoly piaci hatásai lesznek az évtized végére. Néhány évtizeden belül pedig az elektromos autók már a globális olajpiac egészét is átalakíthatják.
Vágólapra másolva!

Az úgynevezett ultraalacsony károsanyag-kibocsátású járművek (ULEV) közel 7 százalékát tették ki az újautó-regisztrációknak Nagy-Britanniában, az idei év első negyedévében, ami komoly növekedést jelent, ha azt nézzük, hogy 2018 és 2019 azonos időszakában ez az arány még csupán 2 százalék volt – írja a Mining.com.

Az ULEV kategóriába elsősorban az elektromos autók, a hibridek, valamint a hidrogén üzemanyagcellákkal működő járművek tartoznak,

melyekből eddig 280 000 ezer darabot helyeztek üzembe Nagy-Britanniában, szemben a három évvel ezelőtt mért 100 000 alatti számmal

– derül ki a brit Közlekedési Minisztérium június végén közzétett adataiból.

A növekedés jelentős részben az állami támogatásoknak köszönhető, és tavaly az elektromos autók először már maguk mögé utasították a hibrideket a szigetországban. Ez pedig arra utal, hogy a következő néhány évben még tovább, és igen lendületesen, terjednek majd az elektromos járművek Nagy-Britanniában.

Egész Európában gyorsan terjednek az elektromos autók Forrás: AFP/DPA/Sebastian Willnow

Az ultraalacsony kibocsátású újautók regisztrációja egyébként 30-40 százalékos évesített növekedést mutat, összevetve a teljes autópiacon mért 1-2 százalékos növekedéssel – ami szintén arra utal, hogy az elektromos járművek piaci részesedése rohamosan bővül.

Az S-alakú görbe

Az új technológiát működtető termékek és szolgáltatások általában egy sajátos, úgynevezett S-alakú görbe szerint terjednek a társadalmakban. Ez azt jelenti, hogy kezdetben csupán igen kevesek számára elérhető a termék, majd hirtelen és gyorsan elkezd elterjedni a fogyasztók széles körében. Végül aztán a piac egyre inkább telítődik, ami folyamatosan lassítja a terjedés ütemét.

Ha ezt rávetítjük a brit elektromos autó piacra, akkor az látszik, hogy amennyiben az ULEV-ek az S-alakú görbe logikája szerint terjednek el a brit fogyasztók körében,

akkor 2027-re már az új regisztrációk 25 százalékát adhatják, majd ez az arány 2031-re fölmehet 50 százalékra, 2035-re pedig 75 százalékra.

Ez egyébként megfelelne a kormány elképzeléseinek, mivel a hivatalos tervek szerint 2030-ra 50 és 70 százalék közé tervezi a kormány az elektromos járművek arányát az újautó-eladásokban. Emellett a hosszabb távú terv szerint 2040-ben már tilos lenne benzines és dízeles autókat forgalmazni az országban. Az elemzők szerint a jelenlegi trendek alapján ez a terv kivitelezhetőnek tűnik, és csupán szerény mértékű állami ösztönző beavatkozást igényel majd.

Globálisan Kína és India lekörözheti az USA-t az elektromos autók elterjedésében Forrás: XINHUA via AFP/Xinhua News Agency/Ding Ting

Mindez nem jelenti azt, hogy Nagy-Britannia olajfogyasztása lenullázódna, azonban a szigetország, globális összevetésben, relatíve kis fogyasztónak számít – a globális részesedése mindössze 1,5 százalékos a fogyasztói piacon. De még ha Európa gazdagabb országaiban is hasonló léptékű lesz az elektromos autók előretörése, akkor is komoly kérdés lesz a következő években, hogy milyen változások mennek végbe az olyan, világszinten is hatalmas piacokon, mint az Egyesült Államok, Kína vagy India.

Gigászok fordulata

A jelenlegi trendek alapján az látszik, hogy Kínában hasonló léptékű átállás mehet végbe, mint Nagy-Britanniában. A kínai kormány ugyanis nemzeti prioritásként kezeli az elektromos autók gyártását, illetve a szennyező járművek kiszorítását a piacról.

Az Egyesült Államokban a helyzet már sokkal bizonytalanabb. Az USA-ban ugyanis a hatalmas hazai olajkitermelés mellett az átállással kapcsolatos politikai viták is nehezítik egy egyértelmű terv kialakítását.

Még évtizedek kellenek ahhoz, hogy az elektromos járvművek komoly hatást gyakoroljanak a globális olajpiacra Forrás: AFP/David McNew

India viszont hasonló utat járhat be, mint Kína.

A kínai és indiai átállást egyébként egyaránt az fűtheti, hogy mindkét ország jelentősen támaszkodik az olajimportra, vagyis nemzetgazdasági szempontból is előnyös lehet az elektromos járművekre való áttérés a következő évtizedben.

Ezzel párhuzamosan az OPEC hivatalos véleménye szerint az elektromos járművek várhatóan 2025-ig még nem fognak érdemi hatást gyakorolni a globális olajfogyasztásra és a nemzetközi árfolyamokra. A 2026-2030 közötti időszakban még csekély, de már érezhető hatást gyakorolhatnak az elektromos járművek, majd az igazán mély átalakulást a 2031-2040 közti időszak hozhatja el.