Így lett a Pixar a számítógépes filmanimáció legendás stúdiója

Pixar
Vágólapra másolva!
A Pixar stúdiót ma már gyakorlatilag mindenki úgy ismeri, mint az animációs terület egyik vezető cégét, amely a filmtörténet remekművei közül többet is a sajátjának tudhat. A Pixar a sikerek ellenére nagyon szerény kezdetekkel indult, hiszen az első néhány évben még a csőd közelében mozgott és több millió dolláros veszteséget halmozott fel, még a Toy Story sikeres bemutatkozása után is. Bemutatjuk a Pixar felemelkedésének a történetét és a három kulcsfigurát, akik nélkül mindez nem jöhetett volna létre.
Vágólapra másolva!

A Pixar története John Lasseterrel kezdődött 1975-ben, amikor elsőéves hallgatóként kezdett el járni a frissen alapított California Institute of the Arts művészképzőbe, hogy megismerje az animációs filmkészítés legújabb trendjeit és technikáit. A program oktatói között több korábbi Disney-legenda is szerepelt, Lesseter csoporttársai között pedig olyan sikeres rendezők voltak, mint például Tim Burton és Brad Bird.

Lesseter a CalArts-on töltött évei alatt két diák Oscar-díjat is begyűjtött filmjeiért, diplomázása után pedig megkapta álommunkáját a Walt Disney-nél, ahol animátorként dolgozott. Kirúgásához az vezetett, hogy állandóan győzködte főnökeit, hogy használjanak számítógépeket az animációs filmek készítéséhez.

A Disney-től mindig az a válasz érkezett, hogy csak akkor váltanak számítógépekre, ha azok olcsóbban és gyorsabban lesznek képesek animálni.

Ez idő tájt alkalmazta George Lucas Ed Catmullt, aki segített neki a filmjeihez használt speciális effektusok megalkotásában. Catmull a Disney klasszikusain nőtt fel, és saját maga is az animációs filmek készítésében akart részt venni, azonban egy idő után feladta álmát, mert úgy gondolta, nem elég tehetséges. Éppen ezért elvégezte a Utah egyetemet, ahol számítástechnikát tanult, és megpróbált a tudományos világban elhelyezkedni.

Pixar Forrás: Shutterstock

Grafikus pályán indult el, majd nemsokára felkérték, hogy vezesse az NYIT grafikai labort. Catmull kiváló szakember volt, és több korszakalkotó találmány is az ő nevéhez fűződik az animáció területén, gyakorlatilag ő találta fel többek között a ma is ismert 3D-s technológiát.

Lasseter és Catmull egy ágazati eseményen találkoztak, ahol össze is barátkoztak, majd Ed felkérte Johnt, hogy dolgozzon ő is a Lucas Filmnél. Mindkettejük álma az volt, hogy egyszer készítenek egy saját, egész estés animációs filmet számítógép segítségével, de 1983-ban mindez még nagyon távolinak tűnt.

John és Ed elkezdtek együtt dolgozni a Lucas films Computer Graphics Division nevű részlegénél. Nekik köszönhető például a Star Trek első, teljesen számítógéppel készített jelenete és a Fiatal Sherlock Holmes egyik karaktere, amelyet szintén számítógép segítségével alkottak meg. Az aprócska részlegen belül John képes volt megalkotni a világ első számítógépes animációval készült rövidfilmjét is, a The Adventures of André and Wally B-t.

George Lucast azonban nem igazán érdekelték az animációs filmek, és nem is tervezett teljes estés mozit alkotni ezen a területen, ezért Ed megpróbált olyan befektetőt keresni, aki lát lehetőséget a számítógépes animációban és hajlandó befektetni egy ilyen filmbe. A Computer Graphics Division más szolgáltatásai iránt viszont óriási volt a kereslet, ezért hamarosan önálló vállalattá alakították, amely a Pixar nevet kapta.

A sors úgy hozta, hogy Steve Jobs, miután elküldte az Apple, Next néven megalapította új vállalatát. Jobs volt a Pixar egyik lehetséges befektetője, és miután közelebbről is szemügyre vette a céget, úgy döntött, hogy 5 millió dollárért megvásárolja George Lucastól, majd további 5 millió dollárt tett bele, hogy a Pixar működésképes maradjon.

Teljes estés mozi azonban továbbra sem készült a Pixarnál, de számítógépes animációs rövidfilmekből egyre több, a harmadik pedig - a Tin Toy - meg is nyerte 1988-ban az Oscar-díjat a kategóriájában.

A Pixar viszont továbbra is nehéz anyagi helyzetben volt és gyakorlatilag a csőd szélére sodródott. A Disney látva John Lesseter sikereit felkérte, hogy térjen vissza a vállalathoz, ahol egy teljes estés animációs filmet rendezhetne, John azonban ezt annak ellenére is elutasította, hogy ez volt élete legfőbb álma.

A Tin Toy sikere után jött az ötlet, hogy egy olyan filmet kellene rendezni, amely a játékok szemszögéből mutatja be a világot. Ehhez azonban mindenképp szükség volt egy nagy filmstúdió támogatására is. Ugyan John elutasította a Disney korábbi ajánlatát, most mégis ő ment el hozzájuk, hogy bemutassa ötletét, amely a Disney-nek megtetszett.

Addig azonban az animációs filmek csak egyféleképpen készültek, mégpedig a Disney iskola gyakorlata szerint, a Pixar viszont egy sor új szabályt fektetett le. A filmjeikben például nem akartak éneklős, zenés betéteket, szerelmi történetet és fő gonoszt se, vagyis mindent megcáfoltak, ami akkoriban működött az animációk világában. A Pixar egy évig dolgozott a projekten, majd bemutatták a Disney-nek, ahol annyira nem tetszett a dolog, hogy másnap le is állították a gyártást.

Pixar Forrás: Shutterstock

Ugyan a Disney nem szólt bele a Pixar projektjébe, azonban folyamatosan osztották a tanácsokat és tették a megjegyzéseket. A gyártás leállítása után John úgy döntött, hogy kis csapatával megpróbálja újravágni és szerkeszteni a filmet, ez három hét alatt sikerült is és ismét prezentálta a Disney-nek, akiknek ezúttal elnyerte a tetszését. A Toy Story-t 1995-ben mutatták be és ez lett a legtöbb pénzt termelő film abban az évben 362 millió dolláros bevétellel.

A filmet öt év alatt készítették el, és végül 3 Oscar-díjra is jelölték.

Azonban hiába a Toy Story nagy sikere, a Disney-vel kötött egyezség alapján a merchandise jogokból a Pixar gyakorlatilag semmit nem kapott, de még a jegybevételből is alig. Ezért úgy határoztak, hogy tőzsdére viszik a Pixart. Ez is sikeres lett, hiszen 1995-ben ez volt az év legnagyobb volumenű tőzsdére lépése. A Disney is meg akarta újítani a két stúdió közötti együttműködést, ezúttal sokkal korrektebb feltételekkel. Az új tíz éves szerződés keretében öt új filmet készítettek, a bevételeken pedig 50-50 százalékban osztoztak.

A 2000-es évek elején a Pixar felfelé ívelő pályán volt, rengeteg sikerfilm volt köthető hozzájuk. Idővel azonban megromlott a kapcsolat a Disney-vel ahogy közeledett a tíz éves szerződés lejárta. A Disney-nél volt ugyanis az összes film következő részének készítésének joga, ez pedig éles vitákat eredményezett. A Pixar szerencséjére ekkoriban a Disney élén komoly változás történt és Bob Iger lett a cég vezérigazgatója. Iger és Steve Jobs ekkor elkezdett tárgyalni, aminek ereményeként a Disney 7,4 milliárd dollárért megvásárolta a Pixart.