Noha az autóvásárlók többsége egyelőre még ragaszkodik ahhoz, hogy élőben is lássa a járművet, mielőtt megveszi, a koronavírus-járvány időszaka rámutatott, hogy a gyártók és az eladók számára is egyre nagyobb lehetőséget jelentenek az online értékesítési csatornák.

Az idei év második negyedévében harmadával estek vissza a legnagyobb amerikai autógyártók újautó-eladásai a megelőző év azonos időszakához képest. Az úgynevezett Detroiti Hármak közül a General Motors 34 százalékos, a Fiat Chrysler 39 százalékos, míg a Ford 33 százalékos csökkenést könyvelhetett el.

A koronavírus-járvány hatásai miatt az idei április különösen rossz hónap volt a vállalatok számára, de májusban és júniusban aztán elkezdtek visszatérni a vásárlók a piacra – írja a 24/7 Wall St. Ekkor viszont már sokkal inkább az jelentett problémát, hogy maguk a gyártók nem rendelkeztek elég készlettel, vagyis csak limitáltan tudták kielégíteni a keresletet.

Az autógyártóknak is alkalmazkodniuk kell az online környezethezForrás: AFP/2014 Getty Images/Bill Pugliano

Mindazonáltal a járvány közben arra kényszerítette a gyártókat és az értékesítőket, hogy új megoldásokat keressenek annak érdekében, hogy elérjék a fogyasztókat. Az internet egyértelmű lehetőséget biztosított, nem is meglepő tehát, hogy az eladók felpörgették az online tevékenységeiket.

Ez azonban a gépjárművek esetében nem könnyű, mivel úgy tűnik, az amerikaiak még mindig vonakodnak látatlanul autót venni. A Deloitte kutatása pedig arra jutott, hogy a fogyasztóknak mindössze az egynegyede nyitott arra, hogy teljesen online folyamat keretében vegyen autót.

Ezt támasztja alá, hogy a J.D. Power csütörtökön közzétett jelentése szerint a járvány hatására a potenciális autóvásárlók kétharmada újragondolta a vételt, és 40 százalékuk inkább elhalasztotta a döntést. A vállalat szakértője, Jon Sundberg jelezte, napjainkban egyre fontosabb, hogy a kínálati oldal szereplői sokkal aktívabbak legyenek az online térben, így kihasználva a változásokat.

Mindeközben a Deloitte úgy számolt, hogy a globális autóeladások idén (éves alapon) 18,5 millió darabbal 70 millió darabra csökkenhetnek. A csökkenés ilyen mértéke megfelelne az USA, az Egyesült Királyság, valamint Japán idei évre várt teljes autóeladásának. A Deloitte-nál hozzátették, a teljes talpra álláshoz várhatóan évekre lesz szükség. Kiemelték azonban, nagyon fontos, hogy a gyártók és a kereskedők kihasználják a digitális megoldásokban rejlő lehetőségeket, csökkentve ezzel az adminisztratív procedúra hosszát is.

Új, digitális korszak küszöbén állhat az autópiacForrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Uli Deck

A J.D. Power emellett azt is felmérte, a vásárlók mennyire elégedettek az egyes autógyártók weboldalaival. A felmérésben a maximális 1000 pontból 850 pontot ért el a Mercedes-Benz, fölkerülve ezzel a lista élére. A luxus szegmensben egyébként az átlagpont 835 volt, míg a tömeggyártási szegmensben 825.

Noha érezhető, hogy az autóvásárlók egyelőre még nem barátkoztak meg a teljesen online vétellel, vannak arra utaló jelek, hogy a digitális megoldások komoly lehetőségeket rejtenek magukban. A Carvana nevű online autóértékesítő cég vezetője például a Yahoo-nak úgy nyilatkozott, májusban 20-30 százalékkal nőttek az eladásaik. Mindeközben a The Wall Street Journal arról számolt be, hogy egy Michiganben működő hagyományos autóértékesítő cég közel 20 százalékkal tudta növelni az eladásait az elmúlt időszakban, miután hatékonyabbá tette a digitális platformját.