Szükség van-e annyi irodára, mint a koronavírus előtt?

irodaház, iroda, semleges, épület, üveg, üveges, felhőkarcoló
Vágólapra másolva!
Az irodahelyek bérlésében és az új irodaházak fejlesztésében egyelőre kevésbé látszanak a koronavírus-járvány következményei, de ez hosszabb távon megváltozhat. A járvány miatt a munkáltatók átálltak a home office munkavégzésre, és számottevő helyen még ma is ezt alkalmazzák – összegzi a Magyar Nemzet.
Vágólapra másolva!

A következő hónapokban dől el, hogyan térnek vissza a cégek a normál munkavégzéshez. A folyamatban lévő tárgyalások során a bérlők ráébredtek, hogy a szerződésük lejárati határideje nem változott, az ügyet nem tudják halasztani, viszont

fontos új kérdések merültek fel a járvány következtében,

amiket kezelni kell – összegzett a járványhelyzet irodapiacra gyakorolt hatásár Tilki Róbert, a Robertson Hungary ügyvezető igazgatója.

Illusztráció Forrás: Shutterstock

Az irodabérleti szerződések határozott időre szólnak, jellemzően ötéves vagy hosszabb időtartamra, a futamidő lejárata előtt ritkán van lehetőség azok újratárgyalására. A folyamatban lévő ¬tranzakciók bérlői pedig a legtöbb esetben azt kérték, függesszék fel a tárgyalásokat, mivel a veszélyhelyzet kezelése jelentette a prioritást.

A vállalatok átgondolják az otthoni munkavégzésről a járvány idején szerzett tapasztalatokat, például szükséges-e annyi munkaállomás, vagy mekkora irodaterületre is van szüksége a cégnek.

Az elsődleges kezelésre váró probléma, hogy a dolgozók elbocsátásával, vagy a rugalmas elhelyezés kialakításával felszabaduló irodateret hogyan tudják hasznosítani, vagy esetlegesen visszaadni a bérbeadónak, ezzel is csökkentve a költségeket – fejtette ki Tilki Róbert.

Illusztráció Forrás: Photononstop/Eurasia Press

Ugyanakkor egyre több cég jelezte, hogy visszaadná bérletüket vagy alternatív lehetőségként albérletként működtetnék.

A home office-ról szerzett tapasztalatok megváltoztatják majd a jövőbeni munkavégzést és irodahasználatot, azonban ez nem azonnal történik meg. A járvány egyelőre inkább a belső tér átalakítását eredményezi, vagyis az irodahasználati szokások újragondolását, a munkaállomások megosztásának kidolgozását, valamint több közösségi tér kialakítását.

Illusztráció Forrás: Shutterstock

A vezető tanácsadó cégeket tömörítő Budapesti Ingatlan-tanácsadók Egyeztető Fórumának (BIEF) jelentése szerint április–június során majdnem felére estek a tranzakciók 2019 azonos időszakával összevetve, és az elmúlt években szinte folyamatosan csökkenő üresedési mutató 1,1 százalékponttal emelkedett, vagyis

a fővárosi és agglomerációs A és B kategóriás irodahelyek 7,3 százaléka kihasználatlan.

A szakértő szerint a járvány kitörése előtt kezdett irodafejlesztések nem állnak le. A fejlesztők ugyanis jelentős előbérleti állománnyal rendelkeznek, ami azt jelenti, hogy szerződést írtak alá a még meg nem valósult irodaház teljes vagy részleges bérletére. Ez az idén várható átadások mintegy hetven százalékára igaz.

– tette hozzá Tilki Róbert.

Illusztráció Forrás: Shutterstock

További fontos kérdés a munkavállalók hozzáállása a hosszabb ingázást igénylő irodai munkákhoz. Több felmérés szerint is

a többség ugyanis hatékonyan tudott otthonról dolgozni és élvezte a home office-t.

Az Allianz kutatásában négyből három válaszadó jelezte, hogy szívesebben dolgozik otthonról, mint az irodában. Számos válaszadó jelölte meg azt, hogy odahaza jobban tud haladni a saját feladatával és nem megy el az idő a munkahelyi udvariaskodó beszélgetésekkel. A válaszadók több mint fele jelezte azt a kedvező változást is, hogy több időt tölthetett a családjával és tovább aludhatott reggel.