Az online influenszerek már jó ideje komoly lehetőséget jelentenek a kiskereskedelmi vállalatoknak, de a legutóbbi adatok alapján jól látszik, az egyre változó trendek mellett az iparág hatalmas üzletté nőtte ki magát. Egy startup pedig most azt is lehetővé tenné, hogy bárki influenszer legyen, akinek van egy közösségi média fiókja és néhány száz követője.

Új lendületet adna a szingapúri Partipost a már eddig is jelentős influenszer marketing iparnak. A startup ugyanis nemrég 3,5 millió dollárnyi tőkét szerzett a befektetőktől, és olyan lehetőséget kínál, amely segítségével szinte bárki lehet online influenszer, akinek van egy közösségi média fiókja – írja a TechCrunch.

Bárkiből lehet influenszer

A társaság jelenleg csak Délkelet-Ázsia országaiban tervez terjeszkedni a friss tőkével, de idővel igen izgalmas modellt kínálhat az egész influenszer marketing iparág számára is. A Partipost applikációja 2018-ban indult el, és azóta nagyjából 200 ezer influenszert kapcsolt be a platformjába, és csak az elmúlt 12 hónapban 2500 közösségi média marketing kampányban segédkezett, összesen 850 márkánál – olyanokat is beleértve, mint az Adidas vagy a Red Bull.

A közösségi médiában bárki lehet influenszerForrás: AFP/Anadolu Agency/Muhammed Selim Korkutata

A Partipostnak azonban van egy különlegessége. Míg ugyanis a legtöbb hozzá hasonló vállalat a legnagyobb közösségi média eléréssel rendelkező influenszereket keresi, addig a szingapúri cég bárkinek lehetőséget ad, hogy részt vegyen egy kampányban. A Partipost filozófiája ugyanis az, hogy szerintük bárkiből lehet influenszer – mondta a cég alapítója és vezetője, Jonathan Eg. Éppen ezért a vállalat egy olyan új piacot akar teremteni, amely meghatározó lehet a jövőben. A forgatókönyvük szerint ugyanis akár 1-200 követővel is könnyedén lehet valaki marketing kampányban részt vevő influenszer – pontosabba, bárki lehet az, aki képes valamit posztolni a közösségi médiában.

Technikailag a Partipost megoldása egyszerűen úgy működik, hogy egy influenszer átnézi a marketing kampányokat a vállalat applikációján, majd jelentkezik arra, amelyik elnyerte a tetszését. Ha pedig a márka elfogadja, akkor indulhat is a munka. A minimum határt általában a 200 követő jelenti az egyes kampányoknál, és a kisebb influenszerek kampányonként 5-150 dollárt kereshetnek.

Megállíthatatlan növekedés

A szingapúri cég megoldása annak fényében különösen izgalmas, hogy a legutóbbi átfogó jelentés szerint az influenszer marketing iparág mérete idén már elérheti a 9,7 milliárd dollárt. A márciusban kiadott Influencer Marketing Report című jelentés szerint ugyanis a vállalatok egyre több pénzt költenek közösségi média kampányokra, és egyre többet dolgoznak kisebb követői bázissal rendelkező, úgynevezett mikro-influenszerekkel.

Nem meglepő tehát, hogy a kínálati oldal is egyre bővül. Csak tavaly több mint 380 új influenszer marketing ügynökség és platform lépett be a piacra, olyan szereplők mellé, mint az AspireIQ, az Upfluence, a BuzzSumo, a SparkToro vagy az Inzspire.me.

A vállalatok egyre nagyobb lehetőséget látnak a közösségi média ízlésformáló szereplőibenForrás: Shutterstock/ lunamarina

A szektor lendületes növekedését egyébként jól mutatja, hogy 2019-ben még csupán 6,6 milliárd dolláros volt az iparág mérete. 2015-ben pedig még összesen csak 190 influenszer platform volt a piacon, ami 2016-ra 335-re, 2017-re 420-ra, 2018-ra 740-re, 2019-re pedig 1120-ra nőtt. Vagyis tavaly majdnem háromszor annyi platform volt, mint két évvel korábban.

Az egyes kiskereskedelmi területek tekintetében a divat és a szépségápolás számít a legnépszerűbbnek (24 százalékos részesedés), melyet az utazás és életmód (13 százalék) követ, míg a bronzérmes az egészség és fitness (12 százalék) lett. A listán olyan területek kaptak még helyet, mint a játék (7 százalék), a sport (5 százalék), a család és otthon (5 százalék), illetve van még 31 százalék, amely igen széles körben oszlik el az egyéb, kisebb területek között.

A felmérésben szereplő influenszerek 46 százaléka élt az Egyesült Államokban, 16 százalék Európában, 12 százalék Ázsiában, 15 százalék pedig „a világ többi táján".

Változó divatok

Az egyes közösségi média felületek népszerűsége azonban igen gyorsan változik, nem könnyű tehát pontosan követni a trendeket. A jelentés hangsúlyozta, hogy az elmúlt években a TikTok népszerűsége hatalmas növekedést produkált, ráadásul 2019 első negyedévében már ez volt a legtöbbet letöltött (33 millió letöltés) nem játék applikáció az Apple iOS App Store-ban. A következő időszakban ennek esetleges változása különösen érdekes lesz, tekintve a TikTok elleni kormányzati intézkedéseket olyan országokban, mint India vagy az Egyesült Államok.

Évek óta a TikTok az egyik legfontosabb applikáció a fiatalok körébenForrás: AFP/Joel Saget

Noha a 2016-os indulása óta a TikTok nem minden hónapban tudta tartani a meghatározó szerepét, a videomegosztó alkalmazás mindig is rendkívül népszerű volt, különösen a fiatalok körében. Vagyis a jelenlegi piaci helyzet azt mutatja, hogy minden márka, amely valamilyen formában megcélozza a fiatal fogyasztókat, komoly előnyre tehet szert, ha együtt tud dolgozni ismert TikTok influenszerekkel.

A TikTok emellett azért is kiemelkedő a többi közösségi média platform közül, mert a kisebb influenszerek itt rendelkeznek a leginkább elkötelezett nézői bázissal. A kisebb TikTok tartalomgyártók ugyanis 9,3 százalékos elköteleződési aránnyal bírnak, míg a szupersztárok esetében ez csupán 5,3 százalékos. Az elköteleződési ráta azért érdekes, mert fontos indikátora annak, egyes influenszerek milyen hatékonysággal tudják reklámozni az adott termékeket.

Kampányok és platformok

Általánosságban is látszik azonban, hogy az influenszer marketing egyre nagyobb teret nyer. Ezt támasztja alá, hogy 2019-ben már nagyjából 70 ezer keresés érkezett, havonta, az „influenszer marketing" kifejezésre, és az Influencer Marketing Hub jelentése szerint idén könnyedén összejöhet a 100 000-es keresésszám is. Összevetésképpen, 2015-ben a havi keresések száma még csak 3900 volt.

Mindeközben a CreatorIQ elemzése azt is megvizsgálta, hogy az egyes márkák milyen platformokat használnak a legtöbbször a marketing kampányaik során. 2015 óta az Instagram folyamatosan vezeti a sort, és minden évben nőni tudott a népszerűsége. Jelenleg pedig a vállalatok több mint 90 százaléka használja (legalább részben) az Instagramot a marketing kampányai során.

Ezzel párhuzamosan a Facebook részaránya az évek során jelentősen csökkent. 2015-ben a Facebook még a cégek 75 százalékánál kapott helyet a kampányokban, de 2018-ra ez az arány lement 50 százalék alá, tavaly pedig csupán 40 százalék körül volt.

Az Istagram szinte megkerülhetetlen felület lett az online marketingbenForrás: AFP/Anadolu Agency/Muhammed Selim Korkutata

A többi hagyományosnak számító nagy platform közül a Twitter 2019-ben már lenyomta a Facebookot (45 százalékos részesedéssel), míg a YouTube nagyjából 20 százalékon állt. Mindkét platform szerepe csökkent egyébként a marketing kampányokban az elmúlt években. Ezzel együtt viszont az Influencer Marketing Hub által megkérdezett cégek 84 százaléka mondta, hogy növelte a közösségi média felületeken megosztott marketing tartalmak számát, ami egyértelműen arra utal, hogy a márkák nagy jelentőséget tulajdonítanak ezeknek a platformoknak.

Az influenszerek és a vállalatok kapcsolatának vizsgálatakor az derült ki, hogy a cégek fele 0-10 véleményvezérrel áll kapcsolatban, 27 százalék 10-50 fővel, míg 12 százalékuk 50-100 fő közötti influenszerrel dolgozik együtt.

Egyre többen vannak azonban azok, akik úgynevezett nano- vagy mikro-influenszerek sokaságával dolgoznak együtt. A jelentés szerint ugyanis a megkérdezett cégek 5 százaléka 100 és 1000 fő közti létszámmal dolgozik, de eléri a 3 százalékot azoknak a márkáknak az aránya, amelyek több mint 1000 influenszerrel vannak kapcsolatban.