Gond lehet a hosszabb tárolás után újra forgalomba állított Boeing 737-esek hajtóműveivel, ezért sürgősségi légialkalmassági direktívát adott ki az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA).

A koronavírus-járvány enyhülésével egyre több légitársaság helyezi vissza forgalomba a több hónapja tárolt repülőgépeit. Az USA Szövetségi Légügyi Hivatala, az FAA az ilyen, újra üzemelő Boeing 737-esekkel kapcsolatban már négy jelentést kapott a hajtóművek repülés közbeni meghibásodásáról, amely egyaránt érinti a Classic és NG szériát - számol be arról az Airportal.

Az eddigi eseményeknél az érintett gépeknek csak egy-egy hajtóművét kellett leállítani a levegőben, de a hiba jellege miatt nem zárható ki, hogy mindkét erőforrás egyszerre is meghibásodhat egy járat teljesítése során.

A kettős hajtóműhiba akár katasztrófához is vezethet, emiatt az FAA azonnali hatállyal kiadott egy légialkalmassági direktívát, amely a CFM56-os hajtóművek célzott ellenőrzését írja elő.

A Boeing egyik 737-es típusú gépe (illusztráció)Forrás: nickyhardinguk/pixabay.com

Az érintett hajtóművek magas nyomású kompresszorának ötödik fokozatától elvezetett levegő szelepe a repülőgép letárolása alatt korrodálódhatott, ami a beragadásához vezethet. Alapesetben, ha a hajtómű felszállóteljesítményen üzemel, a szelep nyitva van, majd az emelkedés befejezésekor, a hajtómű teljesítményének visszavételével a szelep záródik. 

A korrodált alkatrész azonban nyitva maradhat, ami miatt a kompresszor visszafordíthatatlanul átesik, ráadásul a hiba a hajtómű újraindítását is lehetetlenné teszi. 

A kettős hajtóműhibát megelőzendő az FAA minden olyan repülőgép átvizsgálását előírta, amely már legalább 7 napja nem teljesített egyetlen járatot sem. Az átvizsgálás két fő részből és összesen öt lépésből áll. Ezek során a szelep különböző egységeinek akadálytalan mozgását és az alkatrészek sértetlenségét kell igazolnia a karbantartást végző szakszemélyzetnek.

Könnyítést csak a 10 repülési ciklusnál kevesebbet teljesített példányok kaptak. A direktíva szerint a vizsgálatra még a következő repülés előtt sort kell keríteni.

Ezek vizsgálatát elég további öt repülési ciklus után elvégezni, ha addig az egyik hajtómű szelepét zárt állapotban rögzítik.

Mivel a sürgősségi légialkalmassági direktíva érinti mind a CFM56-3 (737 Classic), mind a CFM56-7 (737NG) variánst, nem kizárható, hogy a szintén ilyen típusú hajtóművel (bár annak 5-ös szériájával) forgalomba állított A320ceo (a régebbi generációs változat) és A340-es típuscsaládokra is kiadnak hasonló intézkedést a hatóságok.