Francia-kanadai gyártó lehet Európa legnagyobb szuperexpressz-szállítója, miután az Európai Bizottság – némi meglepetésre – hozzájárult az Alstom és a Bombardier felvásárlási ügyletéhez. Tavaly a testület megvétózta az Alstom-Siemens fúzióját - írja a Magyar Nemzet.

Az Európai Bizottság 2020. július 31-én hagyta jóvá, hogy az Alstom megszerezze a Bombardier Transportation céget. Az akvizíció várhatóan 2021 első felében zárul le, feltéve, ha megfelel további más joghatóságok kívánalmainak és az ilyenkor szokásos feltételeknek.

2019 februárjában a bizottság megtiltotta a német Siemens Mobility és a francia Alstom korábban javasolt egyesülését, mondván, hogy a társaságok nem kínáltak elegendő biztosítékot a szuperexpresszek piacán a versennyel kapcsolatos aggályaik kezelésére.

Egy évvel később született az egyetértési nyilatkozat, amely szerint az Alstom megvásárolja a Bombardier Transportation száz százalékát a Bombardier Inc.-től és a kanadai Québec tartománytól. A javasolt ügyletről hivatalosan június 11-én értesítették az Európai Bizottságot, amelynek a vizsgálata megállapította, hogy az eredetileg bejelentett ügylet komoly aggodalmakat vetett fel a nagysebességű vasúti járművek piacain fennálló verseny miatt, ahol az összefonódással létrejött vállalkozás lett volna a vitathatatlan piacvezető.

Az Európai Bizottság jóváhagyta, hogy az Alstom megszerezze a Bombardier Transportation céget (a kép illusztráció)Forrás: MTI/Jászai Csaba

Ugyancsak ez volt a helyzet a nemzetközi fővonalakon használt vasúti járművek gyártása tekintetében, különösen Franciaországban és Németországban, valamint a vasúti jelzőberendezések gyártása területén, ahol az új cégnek lehetősége lett volna, hogy megnehezítse más gyártók termékeinek a fedélzeti ETCS-hez, vagyis a vonatbefolyásoló berendezéshez való kapcsolódást.

A bizottság aggályainak kezelése érdekében az Alstom kötelezettségvállalások sorozatát ajánlotta fel. A bizottság végső engedélye a kötelezettségvállalások teljes betartásától függ.

A két legnagyobb európai járműgyártó egyesülése óriási változást hoz majd Európában, de világszerte egyaránt. Az egyesülés előtt az új vasúti járművek 77 százalékát a világ tíz legnagyobb gyártója szállította. 2017-ben ez még csak 73 százalék volt. Az egyesülés eredményeként a koncentrációs folyamat további lendületet kap.

Még nem látni, hogy az európai vasutak milyen mértékben elégedettek az új szereplővel, amely ma például Németország piacának hetven százalékát, Franciaországénak csaknem száz százalékát látja el. Az egyesülésre azonban sürgősen szükség van az európai vasúti munkahelyek nagy részének hosszú távú biztosítása érdekében.

Forrás: Magyar Nemzet