Miért éppen a Microsoft akarja megvenni a TikTokot?

TikTok, illusztráció
An Indian mobile user browses through the Chinese owned video-sharing 'Tik Tok' app on a smartphone in Bangalore on June 30, 2020. - TikTok on June 30 denied sharing information on Indian users with the Chinese government, after New Delhi banned the wildly popular app citing national security and privacy concerns. "TikTok continues to comply with all data privacy and security requirements under Indian law and have not shared any information of our users in India with any foreign government, including the Chinese Government," said the company, which is owned by China's ByteDance. (Photo by Manjunath Kiran / AFP)
Vágólapra másolva!
Első ránézésre meglehetősen szokatlannak tűnik, hogy a Microsoft érdeklődik a tinédzserek között rendkívüli népszerűségnek örvendő közösségi alkalmazás, a kínai tulajdonban lévő TikTok iránt. Ráadásul az utóbbi évek üzleti döntései sem éppen azt támasztják alá, hogy a Microsoft sikeresen tudná folytatni, amit a ByteDance elkezdett - elég csak a Xbox Kinect kiegészítőjére, a Windowsos- telefonokra, vagy éppen a Mixer nevű streaming platformra gondolni, amelyek végül mind zsákutcának bizonyultak. Mi lehet az oka annak, hogy a Microsoft éppen most próbálja megnyerni a tizenéveseket, ráadásul egy, botrányoktól övezett alkalmazással?
Vágólapra másolva!

Korábban már az Origo is megírta, hogy az Egyesült Államok irányából érkező nyomás miatt a ByteDance, a TikTok tulajdonosa több ajánlatot is kapott a befektetőktől egy esetleges felvásárlásra. Korábban a Sequoia (amerikai alapkezelő) és a General Atlantic (amerikai növekedési alap), a vállalat két korai részvényese érdeklődött erősen a cég amerikai részlege iránt,

majd a napokban gyakorlatilag a semmiből a Microsoft is csatlakozott a közösségi platformért folytatott harcba.

Illusztráció Forrás: Shutterstock

Ide-oda rángatnák a TikTok-ot

A TikTok akkor került nehéz helyzetbe, amikor az Egyesült Államok külföldi befektetésekkel foglalkozó bizottságának (CFIUS) egyik jelentése "aggasztónak" nevezte a platform adatkezelési gyakorlatait, valamint felhívta a figyelmet arra, hogy az anyacég, a ByteDance szoros kapcsolatban állhat a pekingi kormánnyal. Ezután amerikai politikusok, köztük Mike Pence alelnök és Mike Pompeo külügyminiszter is jelezte, hogy keményen fellép a TikTokkal szemben.

Néhány napja felpörögtek az események: az Egyesült Államok elnöke, Donald Trump kijelentette, hogy napokon belül betiltja a TikTok alkalmazást az Egyesült Államokban, azonban a Microsoft színre lépése ezt a helyzetet némiképp megváltoztatta.

A jelenleg 50 milliárd dolláros piaci értékkel rendelkező TikTok tulajdonosa egyébként több megoldást is belengetett arra az esetre, ha mégsem találnak vevőt a platform amerikai részlegére.

Ezek között szerepelt az is, hogy az amerikai tevékenységet kiemelik a cégből és egy külön vállalatot hoznak létre, amely független igazgatósággal rendelkezett volna. Ez a lehetőség természetesen még mindig fennáll, mivel egyelőre semmi garancia nincs arra, hogy a Microsoft megvásárolja a céget, bár azt már megerősítették, hogy valóban zajlanak tárgyalások a felek között. Trump elnök egyébként 45 napot adott a cégeknek arra, hogy lebonyolítsák az ügyletet.

A Microsoft egyértelmű célja lenne az üzlettel a tömérdek mennyiségű felhasználói adat begyűjtése, ami egyébként éppen a legnagyobb kritika a TikTokkal szemben - vagyis, hogy kiskorúakról tárolnak bizalmas adatokat az alkalmazásban. A Microsoft azonban biztosította az amerikai kormányt, hogy minden adatot az Egyesült Államokban, az ottani szabályozás szerint kezelnének egy esetleges akvizícióval.

A Microsofit egyszer lemaradt, másodjára már kimaradna

A Microsoft másik célja, hogy a TikTok-on keresztül jobban megértsék a felhasználói szokásokat, majd a tapasztalatokat átemeljék más területekre, például a cég által forgalmazott XBox játékkonzolokba. Ugyan az üzleti szférából rengeteg adat áll a Microsoft rendelkezésére, de a fogyasztói területen, főleg a tinédzserek és a fiatal felnőttek körében, továbbra is komoly a hátrányuk a többi tech vállalattal szemben.

A Microsoft teljesen lemaradt az okostelefon-forradalomról, a mai világban ráadásul egyre kevésbé van kizárólagos szükség van a termékeikre.

A telefonos operációs rendszerek piacát a Google és az Apple birtokolja, míg a Google a céges világban is egyre erősebben van jelen a Gmail-nek köszönhetően. A videójátékok piacán pedig a legújabb előrejelzések szerint a Microsoft még az eddigieknél is komolyabb vereséget fog szenvedni a Sony-féle Playstationtől az új generációs videójáték konzolok területén.

A TikTok segítségével viszont megnyerhetnék maguknak a következő generációt, vagyis a mostani 13-17 éves korosztályt.

Emellett a platformot arra is tudnák használni, hogy saját termékeiket reklámozzák. Szintén intergrálni tudnák a közösségi platformba saját felhű alapú videójáték szolgáltatásukat, az XCloudot, így felvehetnék a verseny a Google Stadiával, amely hamarosan a Youtube felületén is elérhető lesz.