Első ránézésre meglehetősen szokatlannak tűnik, hogy a Microsoft érdeklődik a tinédzserek között rendkívüli népszerűségnek örvendő közösségi alkalmazás, a kínai tulajdonban lévő TikTok iránt. Ráadásul az utóbbi évek üzleti döntései sem éppen azt támasztják alá, hogy a Microsoft sikeresen tudná folytatni, amit a ByteDance elkezdett - elég csak a Xbox Kinect kiegészítőjére, a Windowsos- telefonokra, vagy éppen a Mixer nevű streaming platformra gondolni, amelyek végül mind zsákutcának bizonyultak. Mi lehet az oka annak, hogy a Microsoft éppen most próbálja megnyerni a tizenéveseket, ráadásul egy, botrányoktól övezett alkalmazással?

Korábban már az Origo is megírta, hogy az Egyesült Államok irányából érkező nyomás miatt a ByteDance, a TikTok tulajdonosa több ajánlatot is kapott a befektetőktől egy esetleges felvásárlásra. Korábban a Sequoia (amerikai alapkezelő) és a General Atlantic (amerikai növekedési alap), a vállalat két korai részvényese érdeklődött erősen a cég amerikai részlege iránt, majd a napokban gyakorlatilag a semmiből a Microsoft is csatlakozott a közösségi platformért folytatott harcba.

IllusztrációForrás: Shutterstock

Ide-oda rángatnák a TikTok-ot

A TikTok akkor került nehéz helyzetbe, amikor az Egyesült Államok külföldi befektetésekkel foglalkozó bizottságának (CFIUS) egyik jelentése "aggasztónak" nevezte a platform adatkezelési gyakorlatait, valamint felhívta a figyelmet arra, hogy az anyacég, a ByteDance szoros kapcsolatban állhat a pekingi kormánnyal. Ezután amerikai politikusok, köztük Mike Pence alelnök és Mike Pompeo külügyminiszter is jelezte, hogy keményen fellép a TikTokkal szemben.

Néhány napja felpörögtek az események: az Egyesült Államok elnöke, Donald Trump kijelentette, hogy napokon belül betiltja a TikTok alkalmazást az Egyesült Államokban, azonban a Microsoft színre lépése ezt a helyzetet némiképp megváltoztatta.

A jelenleg 50 milliárd dolláros piaci értékkel rendelkező TikTok tulajdonosa egyébként több megoldást is belengetett arra az esetre, ha mégsem találnak vevőt a platform amerikai részlegére. Ezek között szerepelt az is, hogy az amerikai tevékenységet kiemelik a cégből és egy külön vállalatot hoznak létre, amely független igazgatósággal rendelkezett volna. Ez a lehetőség természetesen még mindig fennáll, mivel egyelőre semmi garancia nincs arra, hogy a Microsoft megvásárolja a céget, bár azt már megerősítették, hogy valóban zajlanak tárgyalások a felek között. Trump elnök egyébként 45 napot adott a cégeknek arra, hogy lebonyolítsák az ügyletet.

A Microsoft egyértelmű célja lenne az üzlettel a tömérdek mennyiségű felhasználói adat begyűjtése, ami egyébként éppen a legnagyobb kritika a TikTokkal szemben - vagyis, hogy kiskorúakról tárolnak bizalmas adatokat az alkalmazásban. A Microsoft azonban biztosította az amerikai kormányt, hogy minden adatot az Egyesült Államokban, az ottani szabályozás szerint kezelnének egy esetleges akvizícióval.

A Microsofit egyszer lemaradt, másodjára már kimaradna

A Microsoft másik célja, hogy a TikTok-on keresztül jobban megértsék a felhasználói szokásokat, majd a tapasztalatokat átemeljék más területekre, például a cég által forgalmazott XBox játékkonzolokba. Ugyan az üzleti szférából rengeteg adat áll a Microsoft rendelkezésére, de a fogyasztói területen, főleg a tinédzserek és a fiatal felnőttek körében, továbbra is komoly a hátrányuk a többi tech vállalattal szemben.

A Microsoft teljesen lemaradt az okostelefon-forradalomról, a mai világban ráadásul egyre kevésbé van kizárólagos szükség van a termékeikre.

A telefonos operációs rendszerek piacát a Google és az Apple birtokolja, míg a Google a céges világban is egyre erősebben van jelen a Gmail-nek köszönhetően. A videójátékok piacán pedig a legújabb előrejelzések szerint a Microsoft még az eddigieknél is komolyabb vereséget fog szenvedni a Sony-féle Playstationtől az új generációs videójáték konzolok területén.

A TikTok segítségével viszont megnyerhetnék maguknak a következő generációt, vagyis a mostani 13-17 éves korosztályt.

Emellett a platformot arra is tudnák használni, hogy saját termékeiket reklámozzák. Szintén intergrálni tudnák a közösségi platformba saját felhű alapú videójáték szolgáltatásukat, az XCloudot, így felvehetnék a verseny a Google Stadiával, amely hamarosan a Youtube felületén is elérhető lesz.