A világ egyik legnagyobb egyszeri robotizációs mezőgazdasági projektjébe fogott az orosz Rusagro cég, mely jelentős számú mezőgazdasági gépet szerel fel ezzel a technológiával Oroszország összes éghajlati övezetére kiterjesztve a fejlesztést. Egy másik céggel történt megállapodás keretében pedig egész Oroszországra kiterjeszti a robottechnológiát a fejlesztő, összesen akár tízezer mezőgazdasági járművet is ellátva ezzel a képességgel. A megoldásnak a modernizáción túl gazdasági haszna is van a pontosabb betakarítás és a jobb minőségű gépesített munka nyomán.

A Cognitive Agro Pilot nevű szoftvert és a hozzá tartozó hardvert 242 olyan kombájnba építik be, amelyeket a Rusagro használ a Belgorod, Tambov, Kurszk és Orjol régiókban, valamint a primorszki régióban. A rendszerek telepítését júniusban már megkezdték, de az automata rendszereket csak később vezetik be, legkésőbb jövőre.

Az automatikus ellenőrző rendszer minimalizálja az emberi hibákat a betakarítás során és optimalizálja a kombájnok használatát. A Rusagro kombájnokra telepítendő berendezések egy automatikus vezérlőegységet, egy videokamerát, egy képernyőt, továbbá egyéb vezérlőberendezéseket és szenzorokat tartalmaznak.

A Cognitive Pilot és a Rusagro közötti szerződés értelmében a rendszernek biztonságos mozgást kell végeznie szántott és nem szántott talajon, kaszált és még nem kaszált területeken egyaránt. A Cognitive Agro Pilot automatikusan felismeri az akadályokat és kézi működtetés esetén figyelmezteti a kombájn kezelőjét. A gazdák emellett valós időben figyelhetik az egyes kombájnok mozgását.

A betakarítás során a kezelő jelenléte a kabinban továbbra is kötelező lesz, bár a fejlesztés végcélja az ember nélküli, önvezető üzemmód. A rendszer azonban lehetővé teszi a járművezető számára, hogy jobban figyelhessen a munkafolyamatokra, így például a cséplés beállítására és a gabona tisztítására, hiszen a kezelők sokszor 12 órás műszakot is eltöltenek a vezetőfülkében. A rendszer használata 3-5 százalékkal mérsékli a költségeket, és felére csökkenti a betakarítás során bekövetkező veszteséget, a munka termelékenysége pedig akár 20 százalékkal is növekedhet. Vadim Moszkovics, a Rusagro igazgatóságának elnöke szerint ez a fejlesztés új munkaminőségét eredményezhet a teljes Rusagro csapatban.

A Kognitív Agro Pilot rendszert már telepítették és tesztelték az Egyesült Államokban, Brazíliában és Kínában, valamint számos orosz régióban, a koronavírus-járvány miatti korlátozások megszüntetése után pedig aktív értékesítésbe kezdnek külföldön, valószínűleg még idén ősszel. 

A rendszer szoftver és hardver moduljai kombájnonként mintegy 9000 dollárba kerülnek. 

Több ezer mezőgazdasági járművet szerelnek fel a Cognitive Pilot robottechnológiájával Oroszország-szerte (a kép illusztráció)Forrás: MTI/Oláh Tibor

A Cognitive Pilot egy másik céggel, az EkoNiva Holdinggal is aláírt egy hároméves megállapodást a mezőgazdasági gépek robotizációjáról, mely önvezető rendszerrel szerelné fel a mezőgazdasági járműveket Oroszország egész területén, a szentpétervári térségtől egészen Novoszibirszkig.

A megállapodás értelmében az orosz-német mezőgazdasági holdingtársaság telepíti, beállítja és karban is tartja a Cognitive Agro Pilot rendszert, továbbá műszaki támogatást is nyújt mellé. A műveletek Oroszország 35 régiójára és több mint 10 éghajlati övezetére terjednek ki.

A C-Pilot célja, hogy önállóságot nyújtson olyan berendezések számára, mint a kombájnok, traktorok és permetezőgépek, megszabadítva az üzemeltetőket attól, hogy folyamatosan a betakarítás minőségére kelljen koncentrálniuk. A rendszer szélsőséges időjárási körülmények között biztonságosan működhet, függetlenül a fényerősségtől, és akár a GPS jel hiányában is.

A kombájnok ilyen hatalmas területen történő támogatása várhatóan segíti majd az EkoNivát és a Cognitive Pilotot abban, hogy létrehozzák a világ legátfogóbb videós adatbázisát, amelyet felhasználnak majd a további fejlesztésekre más országokban is.

A szervizmérnökök a felügyelet során figyelemmel kísérik a Cognitive Agro Pilot hardverének állapotát és megadják a szükséges műszaki tanácsokat az üzemeltetőknek. Komolyabb műszaki meghibásodás esetén pedig műszaki támogató csoportot küldenek a gazdaságokba, hogy a lehető leghamarabb megoldják a problémát. A műholdas navigációs rendszer lehetővé teszi a diszpécser számára, hogy kijelölje a meghibásodás helyéhez legközelebbi mérnököt és kiküldje az ügyfélhez.

A C-Pilot rendszert legfeljebb 10 ezer kombájnra telepítik majd.

Forrás: Agroforum.hu