Miután a Tesla részvényárfolyamának emelkedésével a cég nemrég a világ legnagyobb piaci értékkel bíró autógyártója lett, Elon Musk vállalata nem állt meg. Tovább növelte az értékét, és most már megközelíti a legnagyobb amerikai bank, a JPMorgan kapitalizációját.

Igen mozgalmas időszakon ment keresztül a Tesla az elmúlt hetekben. Az elektromos autókat gyártó szupersztár cég júliusban először még csak a legértékesebb amerikai autógyártó pozícióját szerezte meg, majd nem sokkal később már globálisan is a csúcsra ért, megelőzve a Toyota Motorst. Aztán a vezetés bejelentette, hogy feldarabolják a részvényeket, ami további lendületet adhat a társaság papírjának a tőzsdén, főleg akkor, ha a részvény bekerül az S&P 500 indexbe. Végül Elon Musk cége pénteken 1,83 százalékos emelkedéssel 1650,71 dolláron zárt a tőzsdén, amivel a papír idén eddig 294,60 százalékos pluszban van.

A részvény idei szárnyalása pedig döbbenetes piaci értéknövekedést jelentett a Teslának – írja a 24/7 Wall St. A cég értéke pénteken 308 milliárd dollár volt, amivel könnyedén maga mögé utasított olyan óriásokat, mint a Verizon (252 milliárd dollár), a Netflix (213 milliárd) vagy a Disney (236 milliárd).

Helycsere történt a világ autóiparának csúcsán

A Tesla a világ legértékesebb autógyártójává vált, miután tőzsdei piaci kapitalizációja már meghaladja az eddig éllovas Toyotáét. Az amerikai tőzsdén tegnap 5 százalékos szárnyalást követően eddig soha nem látott magasságokba, 1135 dollárra emelkedett az elektromos autókat gyártó vállalat részvényeinek árfolyama.

A jelenlegi trend szerint a Tesla értéke hamarosan meghaladhatja a legnagyobb amerikai bank kapitalizációját. A JPMorgan értéke ugyanis 312 milliárd dollár, de míg a nagybank az elmúlt 12 hónapban 2 százalékos mínuszban van a tőzsdén, addig a Tesla 652 százalékos pluszban áll.

A JPMorgan értékének megközelítése azonban döbbenetes, ha összevetjük a két vállalat eredményeit. A pénzintézetet Jamie Dimon, az amerikai bankszektor egyik leghíresebb szereplője vezeti, és a 250 ezer alkalmazottat foglalkoztató cég a második negyedévben 33 milliárd dollárnyi bevétel mellett 4,7 milliárd dolláros nyereséget ért el.

Ezzel szemben a Tesla mindössze 6 milliárd dollárnyi bevételt hozott össze, ami ráadásul 5 százalékkal el is maradt az egy évvel korábbi szinttől. A vállalat nyeresége pedig csupán 102 millió dollár volt. A cég 82 272 autót gyártott le a második negyedévben, és 90 891 járművet adott el. Noha az optimista számítások szerint az eladott autók száma idén elérheti a 375 000 darabot is, ez még mindig rendkívül alacsony szám, ha például a Volkswagen adatait nézzük. Az eladott darabszámban világelső autóipari cég tavaly 10,97 millió darab járművet értékesített.

A Tesla részvényárfolyamának alakulása az elmúlt 12 hónapbanForrás: Investing.com

A fentieket figyelembe véve nem meglepő, hogy a Tesla részvényének szárnyalása mellett nagyon sok befektető fogad (shortol) a papír esésére. Sokak szerint ugyanis egyszerűen tarthatatlan és indokolatlan a Tesla ilyen mértékű felívelése. Főleg, hogy a vállalatnak lényegében a teljes globális autóiparral versenyeznie kell, és nem világos, meddig tudja még tartani a vezető pozícióját. Nem csak azért, mert a klasszikus riválisok is egyre nagyobb számban fejlesztenek és gyártanak elektromos autókat, hanem azért is, mert a világ minden táján kisebb versenytársak is fenyegetik a Tesla pozícióját.