Nem mindennapi animációt készített a Capital Gizmo: egyetlen, nagyjából 8 és fél perces videóba sűrítették azt, hogy miként változott a leginkább látogatott weboldalak ranglistája 1993-tól 2020-ig.

Alább megnézheti az animációt, amely az internetes oldalak átrendeződését mutatja be 1993-tól 2020 év elejéig - vagy mégsem? Mint ugyanis látható, a világ vezető weboldalainak listája meglehetősen állandó maradt ebben az időszakban. Megmutatjuk tehát azt is, melyik volt ebben a közel három évtizedben a néhány leginkább látogatott internetes oldal, és hogy mikor élték fénykorukat.

A fenti animáció az egyes weboldalak havi látogatószáma alapján mutatja be az átalakulásokat.

Feltűnő azonban, hogy a nagy erejű változások és a közösségi oldalak erősödése ellenére is, a havi látogatószám alapján az élbolyban lévő oldalak meglehetősen állandónak tekinthetők. 

Mutatjuk, melyek ezek (technikai értelemben persze nem látogatószámról, hanem "látogatások számáról", azaz az oldalak felkereséséről kell beszélni, hiszen a látogatói szám adatba azok a felhasználók is beletartoznak, akik többször keresték fel az oldalt adott időszakon belül):

A táblázatból kitűnik, hogy ebben a megközelítésben, havi látogatószám alapján, az internetet tulajdonképpen három nagy oldal uralta, illetve uralja. Ez azért is tűnhet furcsának, mert a megszámlálhatatlan weboldal és az egyéni oldallátogatói preferenciák mellett szinte háttérbe szorulhat az, hogy volt és van néhány olyan oldal, amire tulajdonképpen - kis túlzással - az internetező világ minden egyes tagja rákattintott vagy kattint. 

Néha napjában többször is. 

Az adatokból ugyanis az látszik, hogy a leginkább látogatott oldalak az internet világában az AOL, a Yahoo, illetve a Google (annak keresőoldala) voltak. Persze ez első pillantásra megint csalókának tűnhet: például az AOL 400 millió körüli egykori havi látogatószáma nagyságrendileg marad el attól, hogy manapság a leglátogatottabb közösségimédia-oldalnak, a Facebooknak, nagyjából 3 milliárd felhasználója van. Ne feledjük azonban, hogy az internet fejlődése elképesztő sebességgel zajlott, és zajlik most is, és ami mai szemmel "kevésnek" tűnik, az akkoriban - két és fél évtizede - hallatlan rekordnak számított.

AOL

Az AOL - idézi fel a Visual Capitalist - egyike volt az első nagy portáloknak, még azokban az időkben, amikor pendrive helyett a CD-ROM, optikai kábelek helyett a betárcsázós modemek tartoztak a számítástechnika mindennapjaihoz. Az AOL pedig rendkívül agresszíven, többek között súlyos dollármilliókat felemésztő, ingyenes próbaidőszakot biztosító kampánnyal csábította magához a felhasználókat. Sok amerikai felhasználónak egy időben az AOL maga jelentette az internetet, amin keresztül a világhálóra egyáltalán felléptek.

IllusztrációForrás:Justin Sullivan/Getty Images North America

A csúcson az AOL-nak több mint 30 millió felhasználója volt, piaci értéke pedig meghaladta a 200 milliárd dollárt. Egészen a 2000-es évek elejéig a legnépszerűbb portálnak számított. Később azonban - az internet technikai fejlődésével - veszített jelentőségéből, és később a Verzionnak adták el, 4,4 milliárd dollárért.

Yahoo

Az AOL bukása után a Yahoo vált a következő internetes óriássá, és ahogy később a Google-nak, úgy a Yahoo-nak is kétszer sikerült a csúcsra jutnia. A Yahoo volt az első, amely katalógusszerűen használható szolgáltatásokat kínált a felhasználóknak, az elsők között indított el webalapú levelezőrendszert, és még más, akkoriban úttörőnek számító kezdeményezést. A csúcson a vállalat értéke 125 milliárd dollár volt, de később több hibás döntés - későn szálltak be az új internetes trendekbe, szerencsétlen módon választották ki a náluk kisebb vetélytársakat felvásárlásra - csillaguk leáldozásához vezetett.

A Yahoo kaliforniai főhadiszállása (2012)Forrás: AFP/Getty Images/Justin Sullivan

Hírnevüket pedig a néhány évvel ezelőtti, minden idők egyik legnagyobbjának számító adatszivárgási botránya rontotta. A Yahoo most - az AOL-hoz hasonlóan - a Verzionnál van, és bár jelentősége jóval kisebb, mint korábban, globálisan a legfontosabb weboldalak között van a portál. 

Google

Nem meglepő, hogy az eredetileg keresőmotorjáról ismert Google-é az első számú internetes oldal ma. Az 1990-es évek elején, egy egyetemi projektből mára magát a világ egyik legirigyeltebb vállalatává kinövő Google masszívan vezeti az internetes forgalmi listát. Egyetlen adat elárulja, miért megkerülhetetlen a cég az internetről beszélve, sőt, azonosítják a világhálót sokan a vállalattal: az internetes keresések 90 százaléka a Google-ön vagy az ahhoz kapcsolódó szolgáltatásokon keresztül valósul meg.

IllusztrációForrás: NurPhoto via AFP/Jakub Porzycki/NurPhoto/Jakub Porzycki

Persze az internet sok más keresőmotornak is otthona volt (WebCrawler, Lycos, Infoseek és mások), ám olyan elképesztő megerősödésre egyik sem tett szert, mint a Google. Manapság persze nem mehetünk el amellett sem szó nélkül, hogy a közösségimédia-oldalak látogatottságukban összemérhetővé válnak, például épp a Google-lal. Ám hogy milyen változásokat hoz a jövő a leglátogatottabb weboldalak listájában, azt senki sem tudja.