Az utolsó lépéseknél jár egy amerikai légi közlekedési vállalat régóta várt fejlesztése, a Celera 500L nevet viselő kisrepülőgép, tudósítanak arról hírportálok. A golyóvonatok mintájára, formája alapján golyórepülőgépnek is hívott lég alkalmatosság akár leszállás nélkül is képes közlekedni valamennyi amerikai város között.

Az Otto Aviation nevű vállalat közlése szerint a Celera 500L túl van a 31. sikeres tesztrepülésen, melyek célja az volt, hogy a közben szerzett tapasztalatok révén, javítsák a jármű aerodinamikai hatékonyságát. Az eredmények alapján, a vállalat az állítja, fejlesztésük jelenleg az üzemanyag felhasználás szempontjából leghatékonyabb, kereskedelmileg elérhetővé váló repülőgép, ami létezik."

Ez pedig különösen figyelemre méltó hír a légi közlekedés világából akkor, amikor az idei év - a koronavírus miatt - eddig a szektor teljesítményének drasztikus csökkenéséről, a gyártás és a futó fejlesztések átszervezéséről szólt.

null

null

A 2008-ban alapított vállalat először három éve, 2017-ben mutatta meg működés közben repülőjét. Most pedig, lényegében a fejlesztés végéhez közeledve, az is kiderült, milyen paraméterekkel támasztják alá a hatszemélyes kisgépről tett állításukat.

A magángépnek szánt fejlesztést a hasonló kialakítású üzleti jet-ekkel hasonlítja össze a vállalat.

Eszerint:

  • gépük üzemanyagigénye azonos távolságra nagyjából a nyolcada mint egy hasonló, hagyományos repülőé,
  • hatóságtávolsága emiatt lényegesen nagyobb, nagyjából kétszerese azokénak, mintegy 8300 kilométer,
  • egyetlen gallon üzemanyaggal (kb. 3,8 liter) 35-45 kilométert tud megtenni, szemben a hagyományos jet-ekkel, melyek csak 4-6 kilométert,
  • működtetési költsége 328 dollár óránként, azaz mintegy 100 ezer forint, ami hatoda az átlagos működtetési költségnek,
  • maximális utazósebessége akár 740 kilométer is lehet óránként. 

null

null

A cég vezetőjének közlése szerint nem titkoltan a saját tulajdonban álló, illetve a bérelhető magángépek piacára szeretnének betörni, és a most ismerteknél jóval olcsóbb megoldásokat kínálni különleges formájú gépükkel.

Ebben segítheti őket az, hogy számításaik szerint alig van néhány olyan amerikai város, melyek között gépük - hatékonysága révén - ne tudna leszállás nélkül, folyamatos repüléssel közlekedni.

A vállalatnál azt is elárulták, első körös finanszírozási hátterük és a sikeres tesztrepülések okot adnak a bizakodásra. Ugyanakkor még előttük áll a Szövetségi Légügyi Hivatalnál (FAA) a repülő engedélyeztetési eljárása, és annak a feladata, hogy megtalálják a gyártás helyszínét. Ha ez utóbbi megvan, akkor már elkezdhetik felvenni a rendeléseket a gépekre.

Az Otto Aviationnál úgy számolnak, gépeik első kereskedelmi repülése az FAA leendő engedélye és a gyártás előkészítése függvényében, 2025-ben lehet.