Luxuscikkekre már rengeteget költenek a kínaiak, de éttermekbe még nem járnak

Giorgio Armani, Divattervező
--FILE--A pedestrian walks past a fashion boutique of Giorgio Armani in Chongqing, China, 14 January 2017. China's recent recovery in luxury spending may boost sales of department-store operators and high-end retailers in the country, according to global ratings agency Fitch. Reports from international brands such as Coach, Swatch and LVMH suggest luxury spending in China is beginning to pick up after a few difficult years caused by China's anti-corruption campaign and weak consumer sentiment, according to Fitch.
Vágólapra másolva!
Luxuskategóriás kézitáskákat, kozmetikumokat és egészségmegőrző termékeket vásárolnak leginkább a kínai fogyasztók most, hogy az ország élete egyre inkább visszatér a megszokott kerékvágásba a járvány lecsengésével. Sporeszközökre, sörre azonban alig költenek és éttermekbe se járnak, derül ki a Bloomberg beszámolójából.
Vágólapra másolva!

Egyenletlen fellendülés zajlik a kínai kiskereskedelemben a járvány elmúltával. A több hónapig tartó szigorú korlázotások és az idei nyaralószezon szinte teljes kimaradása miatt, a fogyasztók egy része pénzét elsősorban felsőbb kategóriás termékek megvásárlására fordította. Kelendők a luxusholmik, ami nagyjából kéttucat céget érint igen kedvezően, különösen azokat, melyek növekedésüket korábban a kínai piaci kereslet járvány előtti élénkülésére alapozták.

A Bloomberg a júniussal zárult második negyedéves adatokat elemezve arra jutott, hogy

az első negyedév drasztikus visszaesését egy igen erős felfutás követte a második negyedévben.

A vállalati eredmények legalábbis ezt erősítik meg.

A Giorgio Armani egyik üzlete Kínában: megnőtt a járvány után a luxuscikkek kereslete Forrás: AFP/Imaginechina/He Lili

Például a több luxusmárkát (Louis Vuitton, Dior, Sephora stb.) birtokló LVMH-csoport értékesítése 65 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit ebben a negyedévben - igaz, a csoport bevételének egésze csökkent, főként az első negyedévnek köszönhetően. De szintén erős, 50 százalék feletti növekedést produkált az Estée Lauder, a Kering pedig 40 százalékosat.

Az elemzések alapján három fogyasztói trend, illetve vásárlói magatartás rajzolódik ki a járvány utáni időszakban Kínában:

  • az emberek, főként a tehetősebb vásárlók, szeretnének kicsit újra költekezni,
  • egyre fontosabbá vált az egészségtudatosság,
  • óvatosabban használják a nyilvános tereket.

Az egyenetlen növekedés másik oldalán az áll, hogy a szerényebb anyagi lehetőségekkel rendelkező fogyasztók viszont továbbra is takarékosak. A kormányzati és a piackutatási adatok azt mutatják, az elmúlt hónapokban erősen polarizálódott fogyasztói piac erre a körülményre vezethető vissza.

Illusztráció Forrás: Imaginechina/Shan He

- mondja Luo Yixin, a Huatai Financial Holdings elemzője.

Érdekes vonatkozás az is, hogy az egészséges életmód előtérbe kerülése különösen az étrendkiegészítők és hasonló termékek piacán mutatkozik meg. A kínai vásárlók egyre több ilyen terméket vásárolnak, egyes cégek forgalma szintén kétszámjegyű növekedést mutat az utóbbi negyedévben.

Ugyanakkor a kínaiak még mindig alig járnak edzőtermekbe, csekély számban vesznek részt közösségi sporttevékenységekben, és nem vásárolnak sportszereket sem.

Hasonló a helyzet az éttermekbe járással: például a legtöbb nagy franchise-hálózat egységeiben továbbra is mérsékelt a forgalom.

Az elemzők arra számítanak, a jelenlegi negyedévben a legutóbb felfutott termékek forgalma is mérséklődik, és a vásárlók még szelektívebben fognak majd a boltokban vagy online rendeléseknél dönteni. Várhatóan a luxuscikkek piaca is lassulni fog azért, mert a legutóbbi negyedévben a tehetősebb vásárlók jelentős része kielégítette azon vágyát, hogy a járvány után újra felsőkategóriás termékeket vegyen magának.