A Google több mint 3 milliárd dolláros per elé néz

Google, logó, alkalmazás, telefon
ANKARA, TURKEY - DECEMBER 02: Google logo is seen displayed on a phone screen and on a screen at the background, in this illustration photo in Ankara, Turkey on December 02, 2019. Ali Balikci / Anadolu Agency
Vágólapra másolva!
Az Alphabet leányvállalata, a Google 3,2 milliárd dolláros perrel néz szembe Nagy-Britanniában, mivel a techvállalat nem kezelte megfelelően a 13 évnél fiatalabb gyerekek adatait.
Vágólapra másolva!

A Google kiskorúakat érintő adatkezelési problémáira Duncan McCann kutató és adatvédelmi szakember hívta fel a brit szakhatóság figyelmét. Állítása szerint a Google tulajdonában lévő Youtube videómegosztó platform rendszeresen szegi meg a kiskorúak adatkezelésére vonatkozó szabályokat, beleértve a hatályos brit és európai (GDPR) törvényeket is.

McCann szerint a Google a Youtube révén több millió kiskorú adataihoz fér hozzá, ezeket pedig arra használja, hogy célzott reklámokkal árassza el őket.

A GDPR (General Data Protection Regulation) szerint minden 16 év alatti kiskorúnak minősül, azonban néhány ország ezt a korhatárt lejjebb vitte, többek között Ausztria, ahol a 14 éves vagy annál fiatalabb gyerekek számítanak kiskorúnak. Az adatvédelmi törvény a 13 évet szabja meg alsó határnak, vagyis az alá már egyik ország sem mehet.

Illusztráció Forrás: AFP/Anadolu Agency/Ali Balikci

A GDPR arra is kitér, hogy a kiskorúak adatainak gyűjtéséhez mindenképpen szülői engedély kell, azonban az már sokkal zavarosabb, hogy miként tudják a cégek ellenőrizni, hogy a szülők valóban engedélyt adtak-e az adatgyűjtésre. A törvény szerint ezt a szülők az útlevelük fénymásolatával, hivatalos levéllel vagy telefonon engedélyezhetik.

Mindez viszont meglehetősen a földtől elrugaszkodott gondolat, hiszen a legtöbb szülő vagy nem is tud arról, hogy gyermekeik adatait gyűjtik vagy pedig ha mégis tud róla, akkor is meglehetősen kicsi a valószínűsége, hogy valaki hivatalos levelet írjon minden egyes techvállalatnak.

A szabályozás tehát rendkívül megnehezíti a cégek és a szülők dolgát is.

Például egy 14 éves kiskorú, ha feliratkozik egy hírlevélre akkor meg kell adnia saját és szülei e-mail címét, majd a szülőnek egy számára automatikusan megküldött levélben meg kell erősítenie, hogy engedélyezi a gyermek feliratkozását a hírlevélre. Persze ma már egy tizenéves néhány perc alatt képes hamis e-mailcímet készíteni, így gyakorlatilag semmi haszna ennek a módszernek.