Megmutatjuk a világ legnagyobb, tengeri gyémántokat kereső hajóját

mining economy Horizontal
A general view of the SS Nujoma, a vessel built out of partnership between mining giant De Beers and Namibian Government, is seen during its official launch on June 15, 2017 in Walvis Bay Harbor, Namibia. - Debmarine Namibia a 50:50 partnership between the Namibian government and De Beers launched the mv SS Nujoma, the world's most advanced diamond exploration vessel, named after the founding president of The Republic of Namibia, Sam Shafiishuna Nujoma, sucks up samples from 120 metres to 140 metres on the ocean floor at a faster rate than its predecessors and is also able to take up larger samples. The diamond mining industry has contributed an average of 8 percent to the country's GDP since independence in 1990. (Photo by HILDEGARD TITUS / AFP)
Vágólapra másolva!
Gyémántok után nem kizárólag a szárazföldön kutatnak, hanem olykor a tengerek mélyén is. Ez történik a dél-afrikai ország, Namíbia partjainál, ahol a világ jelenleg legfejlettebb gyémántkereső hajója mélyen a vízszint alól hozza felszínre az ásványban gazdag üledéket.
Vágólapra másolva!

2015-ben kötötték meg rá a 100 millió fontos - nagyjából 40 milliárd forintos - szerződést, Norvégiában építették, 2016-ban bocsátották vízre, végül 2017-ben munkába állt a világ jelenleg legnagyobb, a tengerek mélyén gyémántképződmények után kutató hajója, az SS Nujoma. A független Namíbia első elnökéről, Sam Nujomáról elnevezett, 12 ezer tonnás, 113 méter hosszú, hatalmas tengeri jármű öt másik kisebb kísérőhajóval látja el feladatát az Atlanti-óceánon. Az SS Nujoma a világ legnagyobb gyémántipari vállalata, a De Beers, valamint a namíbiai kormány közös érdekeltségébe tartozik.

Első szolgálati időszaka idén jár le, ugyanis a korábbi tervek szerint három évig megszakítás nélkül a tengeren tartózkodik, majd karbantartásra vonul egy dokkba.

Nézze meg képeinket a hajóról!

mining economy Horizontal
mining economy Horizontal
mining economy Horizontal
mining economy Horizontal
mining economy Horizontal
mining economy Horizontal
mining economy Horizontal
mining economy Horizontal
mining economy Horizontal
mining economy Horizontal
mining economy Horizontal
mining economy Horizontal

Addig is, az utánpótlásokat illetve az időnként rotált személyzeti tagokat a hajó nem csak vízi úton tudja fogadni, hanem saját helikopter-leszállója révén, akár légi úton is.

A hajó megépítése 140 munkahely létrehozását eredményezte, annak fedélzetén pedig egyszerre 80 fős személyzet tartózkodhat

- írja a De Beers.

S hogy mit csinál a tengeri gyémántok után kutató kotróhajó?

Elsősorban feltár, felderít, majd felszínre hoz, általában 120-140 méterre a vízfelszín alól. Névleges paraméterei alapján, berendezéseivel 90-150 méteres mélységben lehet kutatómunkát végezni, illetve támogatni azokkal az egyéb célú mélyvízi fúrásokat.

Természetesen nem arról van szó, hogy a hajó egyszerűen "felporszívozza" a vízzel együtt a drágaköveket.

Az SS Nujoma számos, magas technológiai színvonalat képviselő berendezésével végzi el a tengerágy feltérképezését, valamint a legénység tagjai a nagyteljesítményű fúróberendezések révén, naponta több tucat mintát képesek a felszínre hozni.

A minták vizsgáltatát a fedélzeten, valamint a hajórajban működő további járművek bevonásával végzik. A feldolgozási folyamatok révén értékes gyémántképződmények bukkanhatnek elő a tengerből, és aztán kereskedelmi forgalomba is kerülhetnek.

Így működik a tengeri gyémántkotró hajó:

Namíbiának van a világ legnagyobb ismert tengeri gyémántkészlete,

becslések szerint 80 millió karát lapul a vizek alatt.

Ez az ország gyémánttartalékának jelentős része. A tengeri gyémántok kotrása már nagyobb üzletet jelent éves szinten, mint a namíbiai szárazföldi gyémántipar teljesítménye.

A korábbi tervek alapján, a De Beers egészen 2050-ig tervezi a tengeri gyémántok kitermelését, állítása szerint messzemenőkig betartva a környezetvédelmi szempontokat.

Ha tudni akarja, hol tartózkodik éppen a különleges tengeri jármű, itt nyomon követheti.

A vállalat egyébként tavaly bejelentette, új, teljesen egyedi fejlesztésű hajót is építtetnek céljaikra a namíbiai kormánnyal közösen. Míg az SS Nujomának bizonyos szerkezeti elemei meglévő gyártmányok alapján készültek, a 2022-re ígért új gyémántkotró hajó speciális, minden részletében a vállalat igényeihez igazított darab lesz.

A tervek szerint annak révén évi további 500 ezer karátot emelhetnek ki az óceánból, nagyjából 35 százalékkal növelve a namíbiai vegyesvállalat gyémántkitermelésének volumenét.

A beruházás most ismert nagysága közel 470 millió dollár, azaz mintegy 140 milliárd forint.