Gyémántok után nem kizárólag a szárazföldön kutatnak, hanem olykor a tengerek mélyén is. Ez történik a dél-afrikai ország, Namíbia partjainál, ahol a világ jelenleg legfejlettebb gyémántkereső hajója mélyen a vízszint alól hozza felszínre az ásványban gazdag üledéket.

2015-ben kötötték meg rá a 100 millió fontos - nagyjából 40 milliárd forintos - szerződést, Norvégiában építették, 2016-ban bocsátották vízre, végül 2017-ben munkába állt a világ jelenleg legnagyobb, a tengerek mélyén gyémántképződmények után kutató hajója, az SS Nujoma. A független Namíbia első elnökéről, Sam Nujomáról elnevezett, 12 ezer tonnás, 113 méter hosszú, hatalmas tengeri jármű öt másik kisebb kísérőhajóval látja el feladatát az Atlanti-óceánon. Az SS Nujoma a világ legnagyobb gyémántipari vállalata, a De Beers, valamint a namíbiai kormány közös érdekeltségébe tartozik.

Első szolgálati időszaka idén jár le, ugyanis a korábbi tervek szerint három évig megszakítás nélkül a tengeren tartózkodik, majd karbantartásra vonul egy dokkba.

Nézze meg képeinket a hajóról!

Kattintson a képre!Forrás: AFP/Hildegard Titus

Addig is, az utánpótlásokat illetve az időnként rotált személyzeti tagokat a hajó nem csak vízi úton tudja fogadni, hanem saját helikopter-leszállója révén, akár légi úton is.

A hajó megépítése 140 munkahely létrehozását eredményezte, annak fedélzetén pedig egyszerre 80 fős személyzet tartózkodhat - írja a De Beers.

S hogy mit csinál a tengeri gyémántok után kutató kotróhajó?

Elsősorban feltár, felderít, majd felszínre hoz, általában 120-140 méterre a vízfelszín alól. Névleges paraméterei alapján, berendezéseivel 90-150 méteres mélységben lehet kutatómunkát végezni, illetve támogatni azokkal az egyéb célú mélyvízi fúrásokat.

Természetesen nem arról van szó, hogy a hajó egyszerűen "felporszívozza" a vízzel együtt a drágaköveket. Az SS Nujoma számos, magas technológiai színvonalat képviselő berendezésével végzi el a tengerágy feltérképezését, valamint a legénység tagjai a nagyteljesítményű fúróberendezések révén, naponta több tucat mintát képesek a felszínre hozni.

A minták vizsgáltatát a fedélzeten, valamint a hajórajban működő további járművek bevonásával végzik. A feldolgozási folyamatok révén értékes gyémántképződmények bukkanhatnek elő a tengerből, és aztán kereskedelmi forgalomba is kerülhetnek.

Így működik a tengeri gyémántkotró hajó:

Namíbiának van a világ legnagyobb ismert tengeri gyémántkészlete,

becslések szerint 80 millió karát lapul a vizek alatt.

Ez az ország gyémánttartalékának jelentős része. A tengeri gyémántok kotrása már nagyobb üzletet jelent éves szinten, mint a namíbiai szárazföldi gyémántipar teljesítménye.

A korábbi tervek alapján, a De Beers egészen 2050-ig tervezi a tengeri gyémántok kitermelését, állítása szerint messzemenőkig betartva a környezetvédelmi szempontokat.

Ha tudni akarja, hol tartózkodik éppen a különleges tengeri jármű, itt nyomon követheti.

A vállalat egyébként tavaly bejelentette, új, teljesen egyedi fejlesztésű hajót is építtetnek céljaikra a namíbiai kormánnyal közösen. Míg az SS Nujomának bizonyos szerkezeti elemei meglévő gyártmányok alapján készültek, a 2022-re ígért új gyémántkotró hajó speciális, minden részletében a vállalat igényeihez igazított darab lesz. A tervek szerint annak révén évi további 500 ezer karátot emelhetnek ki az óceánból, nagyjából 35 százalékkal növelve a namíbiai vegyesvállalat gyémántkitermelésének volumenét.

A beruházás most ismert nagysága közel 470 millió dollár, azaz mintegy 140 milliárd forint.