Világszerte egyre nagyobb az érdeklődés a cseppfolyósított földgázzal működő konténerhajók iránt. A rendelések száma lendületesen bővül, és egyes elemzők szerint a kevésbé környezetszennyező hajók száma tíz év alatt meg is duplázódhat.

Ebben a hónapban kikerült a Hyundai Samho Eastern Pacific Shipping hajógyárából az első, cseppfolyósított földgázzal (LNG) üzemelő hatalmas konténerhajó, amelyet a szingapúri Eastern Pacific Shipping rendelt meg.

Ez azonban csupán csak egy nagy rendelés a sok közül, mivel globálisan egyre komolyabb az érdeklődés a kevésbé környezetszennyező teherhajók iránt. A koronavírus-járvány miatt ugyanis kevés figyelmet kapott, hogy idén életbe léptek a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (IMO) új szabályai, amelyek megkövetelik a kisebb károsanyag-kibocsátást. A vállalatok pedig korábban el is kezdtek felkészülni az új korszakra, és megkezdték az átállást.

Az elektromos hajók hozzák el az üzemanyag-forradalmat?

A tengeri szállítmányozás a fosszilis tüzelőanyagok egyik legnagyobb felhasználója, és mint ilyen, nyilvánvaló célpontja a tiszta energia forradalomnak. Az elektromos hajók hatalmas előrelépést jelenthetnének, azonban ehhez meg kell oldani a távolságból fakadó problémákat. Önmagában elektromos hajót gyártani nem különösebben forradalmi ötlet, azonban van egy hatalmas kihívás, amely az elektromos autóknál is jelentkezik.

Noha a járvány a teljes üzemanyagpiacot a mélybe húzta, a hosszú távú trend folytatódott. Az iparágakon átívelő SEA-LNG nevű szervezet idén februárban közölte, a cseppfolyósított földgázzal működő hajókra leadott rendelések 50 százalékkal nőttek a megelőző 12 hónapban. Az RT.com által idézett LNG iparági forrás szerint pedig akkora az érdeklődés, hogy a földgázzal működő hajók száma egy évtizeden belül akár meg is duplázódhat.

A Reuters korábbi beszámolója szerint jelenleg, globálisan 80 000 regisztrált teherhajó üzemel, azonban ezek közül csupán kevesebb mint 400 működik LNG-vel. A Petronas elemzői azonban úgy számolnak, 2030-ra ez a szám fölmehet egészen 1000-ig.

Európa egyébként élen jár a kevésbé szennyező hajók használatában, azonban az elemzők szerint Malajzia és Szingapúr is lendületesen zárkózik föl a sorban. Mindazonáltal általában is elmondható, hogy a szennyezési szabályozások mellett az LNG ára lesz a központi kérdés. Bár az LNG kínálati oldalának szereplői ennek kevésbé örülhetnek, mégis az dönthet, hogy kellően olcsó lesz-e a cseppfolyósított földgáz ahhoz, hogy érdemben kiszorítsa a szennyezőbb alternatívákat. Ázsiában például reális esély lehet arra, hogy a szén helyét átvegye az LNG, de csak akkor, ha ehhez megfelelő árfolyam társul.

A teherhajózásnak is alkalmazkodnia kell az új környezethezForrás: Shutterstock/Oleksandr Kalinichenko

Annak azonban kicsi az esélye, hogy idővel csak LNG-vel működő teherhajók szeljék a vizeket, különösen azért, mert egyre terjednek az elektromos hajók is, amelyek szintén alternatívát jelentenek a szennyezőbb üzemanyagokkal szemben.

Mindazonáltal az elemzők hangsúlyozzák, az LNG jelenleg és várhatóan a jövőben is gyorsan növekvő iparág marad, főként Ázsiában. A kontinensnek ugyanis egyre nagyobb igénye van biztonságos, megfizethető és tiszta üzemanyagra.