A Sberbank, Oroszország meghatározó hitelezője, 179 éves történetének egyik legnagyobb változására készül. Azt szeretné, ha nem csak egy bankként tekintenének rá, hanem sokkal inkább úgy, mint egy techcégre, az Apple-hez és a Google-hoz hasonlóan.

A bankóriás, amely e cél részeként elhagyja a „bank" szót a logójáról, a Reuters hírügynökségnek mutatta be azokat az eszközeit, amelyekkel belecsap ebbe a grandiózus tervbe. Megtalálható közöttük egy TV streaming box, egy virtuális asszisztens és egy okoshangszóró.

De nem merül ki ennyiben az újítás. David Rafalovszkij, a Sberbank technológiai vezetője egy interjúban azt is elmondta, hogy elindítják a „SmartMarket" -et, amely pontosan olyan lesz, mint az Apple AppStore, vagy a Google Play.

Ez egy hatalmas beruházás, amely még egy sikeres vállalat számára is óriási befektetésnek számít - kommentálta a szakember az új irányvonalat, de azt nem volt hajlandó elárulni, hogy mindez mennyibe kerül a bankóriásnak.

Az orosz kormány 50 százalék plusz egy szavazatnyi többséggel rendelkezik az ország legrégebbi pénzintézete, amelynek augusztus havi eszközállománya meghaladta a 401 milliárd dollárt (közel 125 ezer milliárd forintot), a piaci értéke pedig körülbelül 67 milliárd dollárt tesz ki (közel 21 ezer milliárd forintot).

Az orosz digitális gazdaság sokféle befektetést kapott az elmúlt években, a felhőszolgáltatásoktól kezdve a vezető nélküli autókig. De az otthonokban történő megjelenés egy mélyebb lépést jelent a technológiában, a Sberbank ezt története „legnagyobb átalakulásaként" írja le.

Új utakra tér a Sberbank, a techcégek mellé szeretne felzárkózni, miután a pénzpiacról egyre kevesebb bevételhez jut a szabályozói nyomás, a kamatkörnyezet és a fintech versenytársak megjelenése következtébenForrás: Shutterstock

Hisszük, hogy mi egy technológiai vállalat vagyunk banki engedéllyel - mondta Rafalovszkij, hozzátéve, hogy ügyfeleinek többsége a Sberbankot társítja a bankoláshoz.

A Sberbank új eszközei közé tartozik a SberBox, ami egy TV streaming eszköz, a SberPortal, mely egy kijelzővel ellátott okoshangszóró, amely gesztusokat és hangot is képes felismerni.

Ezek mellett a Sberbank virtuális asszisztens családot is indít, Salute néven, mellyel inkább az érzelmi kötődésre fókuszál, ahogy Apple Siri, a Hey Google vagy az Amazon Alexa is teszi. A Salute már be van építve a Sberbank összes eszközébe és mobilalkalmazásába.

Az különbözteti meg a piaci versenytársaktól, hogy három személyiséggel is rendelkezik - mondta Rafalovszkij -, ezek a „kulturált Sber, a vidám Joy és a pedáns Athena".

A cég SmartMarketje e közben a vállalkozások számára elérhető kódolási eszközöket kínál majd saját alkalmazások készítéséhez, valamint egy olyan bevétel-megosztási modellt, ahol a Sberbank csak a bevételeket termelő alkalmazások után számít fel díjat. Vagyis a SmartMarket tulajdonképpen egy hídként működik majd ebben a piaci ökoszisztémában - magyarázza a technológiai vezető.

Bár a Sberbank 17 külföldi országban is jelen van, az új termékekkel kezdetben csak az orosz piacot célozzák meg, ahol a Sberbank csaknem 100 millió aktív banki ügyféllel rendelkezik. Az eszközöket később azonban külföldön is bevezetik majd.

A nyugati techcégek Oroszországot hagyományosan vonzó, de nagy kockázatú piacnak tekintik a szankciók és egyes fenyegető orosz törvények miatt, mint amilyent például 2015-ben fogadtak el. Ezek megkövetelik, hogy az orosz állampolgárokra vonatkozó összes adatot az országon belül tárolják. Az állapotokat jól jellemzi, hogy a Microsoft LinkedIn-jét már le is tiltották, miután egy orosz bíróság megállapította, hogy megsértette ezeket az adattárolási előírásokat. A webes kereséseket és a közösségi hálózatokat a Google és a Facebook helyett hazai szereplők uralják és az Amazonnak sincs komoly jelenléte Oroszországban, amelynek pusztán a földrajzi mérete is hatalmas kihívást jelent a logisztikai ipar számára.

De hiába a hazai pálya előnye, a Sberbank költséges technológiai erőfeszítése mégis kockázatosnak számít és egyáltalán nem garantálja a sikert a töredezett, és egyre versenyképesebb hardver- és szoftverpiacon. Az Apple, a Samsung és a Huawei ugyanis vezető szerepet játszik az intelligens eszközök terén, óriási tapasztalattal, fejlett alkalmazás-ökoszisztémákkal és elég mély zsebekkel ahhoz, ha esetleg valamihez pénz kellene. Ráadásul Oroszországban mások is kínálnak már TV streaming szolgáltatásokat, mint például az Ivi, és okoshangszórókkal is megelőzték már a Sberbankot olyan cégek, mint például a Mail.ru, a Yandex csoport vagy a mobilszolgáltató MTS.

Az orosz piacon mások is kínálnak már TV streaming szolgáltatást vagy okoshangszórótForrás: Shutterstock

Míg a Sberbank diverzifikációs törekvése tehát kockázatokat hordoz, az elemzők arra is rámutatnak, hogy a bankok számára egyre nehezebb pénzt keresni Oroszországban, ahol az irányadó kamatláb történelmi mélyponton, 4,25 százalékon áll, sőt egyes európai piacokon már negatív kamatok is léteznek.

A BCS Global Markets elemzője szerint a bankok kénytelenek egyre alacsonyabb árrésel és egyre szabályozottabb piaci körülmények között dolgozni, miközben működésükre olyan új, ráadásul ügyes szereplők helyeznek nyomást, mint például az online hitelező Tinkoff, amelynek megszerzéséről egyébként a Yandex is tárgyal.

Ilyen megvilágításban viszont már igenis van értelme annak, hogy a Sberbank új piacot hódítson meg - mondja az elemző, hozzátéve, hogy hogyan is kereshetne pénzt a bankóriás, ha csak banki tevékenységet folytat?

Forrás: Reuters.com