A Nikola néhány hónapja még az egyik legfelkapottabb vállalat volt a befektetők között, a részvényeik árfolyama egy ponton az 50 dollárt is elérte annak ellenére, hogy a vállalat még semmilyen terméket nem gyártott. Néhány napja viszont csalás miatt lemondott a cég alapítója, sorra mondják vissza a járműmegrendeléseket, kiderült, hogy eddig még működő prototípust sem sikerült megépíteni, most pedig a Tesla is keményen nekimegy a riválisának.

Kezd beigazolódni azon szakértők véleménye, akik szerint a Nikola egy jól felépített csalás volt, amely az elektromos autó iparág és a Tesla sikerein felbuzdulva inkább egy álmot próbált meg eladni a befektetőinek, akik közül nagyon sokan fektettek be súlyos pénzeket. Mindez a cég részvényeinek árfolyamán is meglátszott, hiszen annak ellenére, hogy a Nikola semmilyen járművel nem állt még elő, iszonyatosan túlértékelt volt.

Két hete a vállalat piaci kapitalizációja 19 milliárd dollár volt, vagyis 1,5 milliárddal több, mint a Fiat Chrysleré, ráadásul a bukás előtt még a GM is 11 százalékos részesedést vásárolt a cégben, amely további bizalmat jelentett a befektetőknek. Majd nem sokkal később szép lassan elkezdett összeomlani az elektromos-autók új Teslája.

IllusztrációForrás: Nikola Corporation

A Nikola elismerte, hogy első elektromos kamionjuk prototípusába, - amelyet a promóciós filmjeikben mutatott be a cég - még motort sem építettek be, egyszerűen legurították egy dombról, hogy úgy tűnjön magától megy. Már ekkor gyanús lehetett, hogy valami nem stimmel a vállaltnál.

Mindez szeptember 21-én be is igazolódott, amikor a semmiből Trevor Milton bejelentette, hogy azonnali hatállyal lemond, miután többen is azzal vádolták, hogy félrevezette a befektetőket. Milton lemondása nemsokkal aztután történt, hogy a Hindenburg Research, a short kereskedésre szakosodott társaság, egy átfogó elemzésre hivatkozva megvádolta a Nikolát, hogy módszeresen átveri a befektetőket és gyakorlatilag csalnak.

Hindenburg szerint a Nikolánál azt állították, hogy a cég rendelkezik egy olyan technológiával, amit mások is átvehetnek majd partneri megállapodások keretében. Ez a technológia viszont úgy tűnik, hogy jelenleg egyáltalán nem áll a Nikola rendelkezésére és az is egyre kétségesebb, hogy fog-e valaha.

IllusztrációForrás: Nikola Corporation

A Nikola árfolyama Milton lemondása nyomán már a tőzsdenyitás előtti órákban összeomlott, és elképesztő 34 százalékot esett. Öt napja még egy Nikola részvény 35 dollárt ért, a csütörtöki tőzsdei záráskor viszont már csak 19 dollárt. A Wedbush ráadásul csütörtökön leminősítette a céget és az új prognózisuk szerint a következő 12 hónapban további 29 százalékot fog esni a Nikola árfolyama. Ez újabb eladási hullámot indított be, amelynek eredményeként komoly esély van rá, hogy más hitelminősítők is változtatnak az cég besorolásán.

Végül a Tesla is megvádolta a Nikolát, hogy ellopták tőlük az elektromos kamionjuk dizájnját. Ez a történet azért is érdekes, mert korábban éppen a Nikola perelte 2 milliárd dollárra a Teslát hasonló vádakkal, azonban egyre inkább úgy tűnik, hogy a Teslának bizonyítékai vannak arra, hogy tényleg lopás történt.