Összeszerelték a világ utolsó super jumbóját

Airbus A380
An aircraft of Emirates designed on the theme of Expo 2020 Dubai prepares to land at the Beijing Capital International Airport in Beijing, China, 20 June 2018. Emirates has unveiled an aircraft on the theme of Expo 2020 Dubai. The Emirates Airbus A380 aircraft is based on the Expo 2020 logo inspired by an ancient gold ring excavated in Dubai. Emirates is the Official Airline Partner of Expo 2020 Dubai.
Vágólapra másolva!
Hamarosan teljesen elkészül az utolsó is a világ legnagyobb polgári utasszállító repülőgépéből, az Airbus A380-as típusból, miután - írja egy amerikai hírportál - egy fotós néhány napja észrevette, hogy a gép elhagyta a végösszeszerelési hangárt.
Vágólapra másolva!

Alighanem egy újabb korszakhatárhoz ért a polgári légi közlekedés története, de szimbolikus jelentősége bizonyosan van annak, hogy az Airbus Toulouse-i összeszerelő telephelyén már szerkezetkész állapotban várja a hátralévő munkafázisokat az utolsóként megépített A380-as óriásgép, azaz a super jumbo. Persze a gépet még festeni kell, hajóműveket kell hogy kapjon, be kell repülni, de az biztos: azzal, hogy kivontatták a hangárból egy újabb fejezet ért véget:

Az Airbus A380-as típus - kapacitásait tekintve - valóban lenyűgöző:

potenciálian akár 853 utast is képes egyidejűleg szállítani, így a történelem legnagyobb, sorozatgyártásba került civil utasszállító gépe cím birtokosa.

A rettenetes méretű monstrumot az európai vállalat korábban a cég egyik legfőbb termékének szánta.

Fejlesztését azonban számos nehézség hátráltatta, és a típus előállításának költsége végül elérte a 25 milliárd dollárt.

A géptípus egy-egy példányának elkészítése komoly együttműködést igényelt az európai gazdasági szereplők és vállalatok között, ahogy az alábbi számok mutatják:

  • a gép nagyjából 4 millió darab alkatrészből áll,
  • ezek 30 különböző országból érkeztek,
  • összesen mintegy 1500 vállalat szállította be azokat, az apró szegecsektől kezdve az üléseken át a motorokig bezárólag.

Az Airbus korábban azonban túlbecsülte a légitársaságok igényét a típusra. 2019-ig bezárólag csak 234 gépet szállítottak abból, ami kevesebb mint a fele annak a 600-nak, amelyet az óriásgép bemutatkozásakor prognosztizáltak a várható megrendelési számra.

Tom Enders, az Airbus vezérigazgatója tavaly feburárban jelentette be, hogy leállnak az A380-asok gyártásával. "Ez fájdalmas döntés számunkra" - mondta akkor Enders, aki beszélt arról is, hatalmas vállalati erőforrásokat mozgósítottak e repülőgép érdekében.

Az első példányt az A380-as típus gépeiből 2007-ben vette át a Singapore Airlines.

A mostani, MSN 272-es gyártási számot kapó gépet az Emirates légitársaság kapja majd, a cég a típus egyik legnagyobb vásárlója volt.

Az A380-as gyártásának leállítása jóval a mostani járvány előtti döntés volt. Már akkor látszott: a légitársaságok a hatalmas kapacitás helyett, egyre inkább előnyben részesítik a némileg kisebb, de üzemanyag-felhasználás szempontjából hatékonyabb gépeket.

Levegőben az Emirates egyik A380-asa Forrás: AFP/Imaginechina/Zhao Xiaojun

Idén, a járvány miatt, a társaságok az elsők között állították le az A380-asok repülését, és most már az is teljesen biztos, hogy csak a meglévő gépeket - vagy azok egy részét - tartják majd üzemben - azaz egy ideig még lehet utazni a jövőben ezeken a gépeken. Ugyanakkor a régebbi gyártmányok bontása már megkezdődött, és - ahogy az Origo megírta - a repülés szerelmesei már egy ideje szuvenírként vásárolhatják meg maguknak az első Airbus A380-as alkatrészeit.