Próbaüzembe állt New Yorkban egy, a Mack gyártotta, teljesen elektromos szemétgyűjtő teherautó. Ha beválik, akkor nagy számú bevezetése fontos lépés lehet a metropolisz károsanyag-kibocsátásának csökkentésében.

A meglepően csendes elektromos gépjármű tesztelésében az egyik legfontosabb szempont az, képes-e gond nélkül megtenni egy szokásos, 12 órás, nagyjából 45 kilométeres távolságot lefedő körutat a világ egyik legforgalmasabb városában úgy, mint hagyományos meghajtású elődei. Ha igen, akkor az további lökést adhat az elektromos kukásautók nagyobb számban való beszerzéséhez. 

null

null

Erre egyébként igen jók a fejlesztés esélyei. Az állandó elindulás és megállás - az úgynevezetett regeneratív fékezésből nyert energia - ugyanis segíti az akkumulátorok újratöltődését. Az elektromos meghajtású motorok pedig igen megbízhatóan működnek alacsony haladási sebességénél - ami jellemző a hulladékgyűjtő járművekre -, és mivel az útvonal is tervezhető, ezért töltési célú megállást sem kell beiktatni.

Jelenleg a teljesen elektromos meghajtású járművek még drágábbak, mint dízeles társaik, ám üzemeltetésük számottevően olcsóbb, mint azoké. Kevesebbet kell a fenntartásukra költeni, nem kell azokban olajat cserélni, és így tovább - fejtette ki az elektromos kukásautót szállító Mack Trucks alelnöke.

Ha a jármű beválik, akkor nagyobb számban alkalmazva jelentősen hozzájárulhat ahhoz, hogy a város - tervei szerint - 2050-re elérje a karbonsemlegességet.

Más amerikai városok illetve cégek is érdeklődnek az elektromos meghajtású megoldások iránt a hulladékkezelésben. A Republis Services, mely az USA egyik legnagyobb hulladékkezeléssel foglalkozó cége, előzetesen 2.500 e-kukásautó megvételét irányozta elő a Tesla egyik leendő nagy riválisának tartott Nikolától - igaz, a Nikola körüli zavaros ügyek miatt könnyen lehet, hogy ezeket a terveket akár újra kell értékelniük a potenciális vásárólknak.

Egy másik válallat, a Recology a kínai e-jármű gyártó BYD hasonló megoldását teszteli. Los Angeles városvezetése pedig bejelenette, 2022-től már nem vásárol több fosszilis meghajtású kukásautót, és 2035-re a városüzemeltetéshez kapcsolódó teljes flottáját elektromosra cserélné, írja a Fast Company.