Robbanásveszélyes több Boeing 777-es és 737-es üzemanyagtartálya. Az üzemanyagszint-mérő hibás vezetékezése miatt légialkalmassági direktívákat adott ki az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) a Boeing 777-es és 737NG típuscsaládra - írja az Airportal.

Az FAA szerint mindkét típus esetében előfordulhat olyan helyzet, hogy a törzstartályban futó vezetékek rövidzárlata robbanást idézhet elő, ezért módosítani kell az üzemanyagszint-mérő berendezés kiépítését. 

A direktíva nem vonatkozik minden példányra, mivel azokat a repülőgépeket, amelyek rendelkeznek az üzemanyagtartály gyúlékonyságát csökkentő (például nitrogén közeg), vagy a belobbanás hatásait mérséklő (például retikulált poliuretán hab) rendszerrel, nem kell átépíteni.

Az Air France egyik Boeing 777-es gépe - képünk illusztrációForrás: AFP/Kenzo Tribouillard

Az Egyesült Államokban már régóta kötelező a polgári utasszállító gépeket felszerelni a fent említett rendszerekkel, így a direktívák főként az európai és ázsiai bejegyzésű gépeket érintik. 

A 777-esek közül az első 561 legyártott – tehát már igencsak koros – példányt érinti az intézkedés. 

Ezek módosítása viszont a hátralévő üzemidőt figyelembe véve jelentős terhet róna a légitársaságokra.

A 737NG esetében az üzemanyagrendszert érintő elektromos eszközökön, így a vezetékezésen is már jó néhány biztonságot növelő, költséges átépítést kellett végrehajtania a légitársaságoknak. Ezért emiatt a rendkívül valószínűtlen bekövetkezésű eset miatt a légitársaságok nem szeretnének nagy és egyben drága módosítással járó változtatást.

A Boeing egyelőre nem adott ki egyik típusra sem karbantartási utasítást, mivel véleménye szerint a gyúlékonyságot csökkentő rendszer beépítése lesz a végleges megoldás. 

Ezt a komoly átépítést azonban a legtöbb ország hatósága eddig nem írta elő a már forgalomban lévő példányokra, így a későbbiekben lehet, hogy a gyártó mégis kidolgozza a megfelelő eljárást a vezetékezés módosítására. 

Az FAA a fenti kommentárok ellenére előírta az üzemanyagszint-jelző rendszer olyan módosítását, hogy  az üzemanyagtartályon belül ne alakulhasson ki gyújtóforrás. 

Az áruszállító gépekre némi könnyítés van, mivel ott elegendő a számítógép és a tartály közötti részen szétválasztani az érintett vezetékeket, és 750 repült óránként a beépített tesztberendezésen ellenőrizni, hogy nincs-e kritikus hibajelzés. A légitársaságoknak a módosítások elvégzésére mindegyik esetben 6 évük van.