2020. október 5. és 9. között kerül megrendezésre az 5. jubileumi Fenntarthatósági Témahét. Idén először az egész Kárpát-medencéből, így a határon túlról is kapcsolódhatnak iskolák a kezdeményezéshez. Eddig több mint 1700 iskola 380 000 diákja regisztrált a programba, ebből közel 120 iskola a határon túlról. A Témahét Áder János nyitóelőadásával kezdődik, őt programsorozat támogatóinak köszöntői követik.

A Fenntarthatósági Témahetek hagyományosan kiemelt eseménye Áder János köztársasági elnök élő középiskolai tanórája. A járványhelyzetre tekintettel az idei elnöki tanóra a Témahét online nyitórendezvényének nyitóelőadásaként kerül megtartásra.

Az előadást a Fenntarthatósági Témahetet támogató szervezetek vezetőinek gondolatai követik:

• Dr. Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős államtitkár, Emberi Erőforrások Minisztériuma
• Zambó Péter erdőkért és földügyekért felelős államtitkár, Agrárminisztérium
• Dr. Bartus Gábor titkár, Nemzeti Fenntarthatósági Fejlődési Tanács
• Csáky Csongor elnök, Rákóczi Szövetség

A nyitórendezvényen megszólalnak határon túli pedagógusok, majd a 2020. évi Zöld Tündér díjasok bemutatása és videóüzenetei következnek. A rendezvény házigazdái Krakkó Ákos kommunikációs vezető, Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítvány és Matolcsy Miklós ügyvezető igazgató, PontVelem Nonprofit Kft. A rendezvény felvételei gyönyörű erdei környezetben, az Országos Erdészeti Egyesület központjában és annak közvetlen környezetében készülnek.

Az Emberi Erőforrások Minisztériuma idén az 5. alkalommal hirdeti meg a Fenntarthatósági Témahetet. Az iskolák ezen a héten kapcsolódhatnak be az országos programokba, illetve szervezhetik meg a kiemelt témákkal – energiahatékonyság, klímavédelem, egészségnevelés – összefüggő tanítási órákat, foglalkozásokat. A Témahét célja, hogy fenntarthatóság üzenetét a pedagógusokon és diákokon keresztül közvetítse az egész társadalom felé.

5. Fenntarthatósági TémahétForrás: Origo

A Témahét hagyományosan nagyon sikeres elme a szakemberek, vezetők önkéntes óralátogatása, ahol személyes tapasztalataikon, tudásukon keresztül mutatják be hitelesen a fenntarthatóság kérdéseit a diákoknak. Ezt egészítik ki a diákoknak szervezett helyszíni látogatások, amikor nem a szakemberek mennek az iskolákba, hanem a diákok mennek ki a valós életkörülmények közé és ott tapasztalják meg a fenntarthatóság kérdéseit. Ilyen programok voltak tavaly a MÁV szakembereinek óralátogatása, vagy a Nemzeti Parkok munkatársainak iskolai szerepvállalása.

Idén a vírushelyzet miatt a személyes önkéntes óralátogatások nem valósíthatók meg, de a szervezők segítségével a héten minden nap 10-től élő online közvetített tanórán jut el a tudás és a tapasztalat a csatlakozó osztályokhoz.

A Fenntarthatósági Témahét a korosztályonként és témakörönként kidolgozott tananyagok, illetve az önkéntes óralátogatók online közvetített tanóráin túl számtalan izgalmas aktivitást biztosít a diákoknak, iskoláknak. A szervezők idén először kiírták a Legaktívabb iskola díjat, ami a Témahéten elérhető programokon való részvételt méri és a legaktívabb iskolákat értékes díjazásban részesíti. A programok között szerepel iskolai faültetés, egészséges életvitellel kapcsolatos kihívások teljesítése, szelektív hulladékgyűjtési verseny, „Mesélnek a fák" irodalmi pályázat, vagy a „Kedvenc Zöld Osztály" videókészítő verseny és sok más érdekes program. A programok a fenntarthatóság kérdését a legkülönbözőbb oldalról közelítik meg, lehetőséget adva minden érdeklődőnek, hogy megtalálja az őt megérintő feladatot. Az egyetlen közös a feladatokban, hogy így vagy úgy, de mindegyik aktív cselekvésre készteti a diákokat. Nem csak beszélni róla, tenni érte!

A Témahét keretében a szervezők útjára bocsátottak egy Kárpát-medencei kutatást, ami a diákok és tanárok fenntarthatóságról vallott nézeteit vizsgálja, mit gondolnak róla, mit tesznek, mit tennének érte, a fenntarthatóság fogalomkörön belül hova helyezik a hangsúlyt, mi foglalkoztatja őket. A kutatásban 4 egyetem vesz szakmai partnereként részt az UNESCO Magyar Nemzeti Bizottsága támogatásával. A diákok egyrészt egy online felületen mondhatják el, másrészt fókuszcsoportos interjúk keretében fejthetik ki a véleményüket.

A Fenntarthatósági Témahét a legnagyobb diákoknak szóló fenntarthatósági szemléletformáló program, ami bár nevében csak egy hetet jelez, a valóságban a programok ezen a héten indulnak, de a következő 6 héten át tartanak.