Jelentősen megnövelheti a török hajóbontó-ipar teljesítményét az, hogy megkezdődött öt nagy óceánjáró szétszedése és a fémek újrahasznosítása az Izmirtől északra fekvő Aliaga tengerpartján, számol be arról a Reuters.

Az óceánjárókra épített turizmus és utazási szolgáltatások a légi közlekedés mellett az első, gazdasági jellegű áldozatai voltak a koronavírus-járványnak. A luxushajók működését - hacsak a vállalatok addig le nem fújták a tervezett kihajózásokat - a hatóságok az elsők között állították le azután, hogy a világ döbbenten követte nyomon a tudósításokból a Japán partjainál veszteglő Diamond Princess kálváriáját, amely az egyik első gócpont volt. 

Felfoghatatlan gazdasági károkat okoz a koronavírusos hajó Japán partjainál

Napjaink egyik legfontosabb témája a koronavírus; annak terjedésének mértéke, üteme, helyszínei, a halálos áldozatok száma, és a gyógyulási ráta mind-mind foglalkoztatja a közvéleményt. A COVID-19 néven is ismert vírus azonban rávilágított egy kevésbé tárgyalt turisztikai szektorra, amely napjainkban óriási károkat szenved: a hajóutazásra.

Azt egyelőre nem tudni, hogy a törökországi Aliagában szétszedés alatt álló öt óceánjáró közül van-e olyan, amelyet a tengeri luxusutazások iparának összeomlása küldött a bontóba. Az viszont biztosra vehető, hogy a járvány alapvető változást hoz a hajóbontók munkájában - ez utóbbit Kamil Onal, a hajóroncsok újrahasznosításával foglalkozó iparági szövetség elnöke erősítette meg a hírügynökségnek.

Egyértelműen növekedést látunk a szektorban. Ahogy ugyanis a hajókat nem tudják mire használni, bontásra küldik azokat"- mondja a szakember, aki azt is közölte, a járvány előtt a törökországi hajóroncs-iparban jellemzően teherszállító illetve konténerszállító hajókat bontottak el. Most viszont óceánjárókon dolgoznak a munkavállalók, és már most tudják, hogy hamarosan újabb tengeri utasszállítók érkeznek utolsó útjuk végén Aliaga partjaihoz.

Nézze meg galériánkban a látványos, szeptember utolsó napján készült képeket az Izmirhez közeli bontótelephelyen folyó munkáról!

Kattintson a képre!Forrás: AFP/2020 Anadolu Agency/Mehmet Emin Menguarslan

Kamil Onal közlése szerint egyetlen nagy utasszállító hajó elbontása mintegy hat hónapig tart nagyjából 2.500 embernek, akik csoportokba szervezve végzik a munkájukat a roncson. A járművek Nagy-Britanniából, Olaszországból és az USA-ból érkeztek Törökországba.

A bontóban idén januárban 700 ezer tonna fém keletkezett a hajók szétszedése után, a cél az, hogy év végére 1,1 millió tonnára emeljék ezt a mennyiséget.

Még a hajók nem fémből készült alkatrészeit is hasznosítják: különösen szállodaüzemeltetők látogatják gyakran a telephelyet, és még használható elemeket vásárolnak hoteleikbe.

"Lehetőséget próbálunk találni a mostani krízisben" - mondja növekvő munkamennyiségük kapcsán a szakember.