Szellemvonatok száguldanak át Japánon

Shinkansen 360km/h test unveiled
japán golyóvonat, N700S 
New Shinkansen N700S unveiled
Shinkansen bullet train N700S leaves Tokyo Station heading Shin-Osaka Station on June 13, 2020. The new Shinkansen which is scheduled to start its operation on July 1st was unveiled to media on the same day. ( The Yomiuri Shimbun )
Vágólapra másolva!
Japánban a rendkívül kedvelt belföldi közlekedési eszköznek számító sinkanszenek, azaz a szupergyors golyóvonatok is jórészt utasok nélkül közlekednek, számol be arról a Bloomberg. Egyelőre senki nem tudja, mi lesz így a Japán egyik technológiai szimbólumának számító expresszvonatok hálózatával és az üzemeltető vállalatokkal.
Vágólapra másolva!

Szinte teljesen kiürültek Japán fővárosának, Tokiónak a nagy vasúti pályaudavarai. A máskor nyüzsgő állomásokon várakozót alig látni, és a szerelvényeken is több takarítót lehet megszámlálni, mint utast - ilyen és ehhez hasonló közléseket adtak a hírügynökségnek a Japán vonatközlekedési helyzetét közelről, közvetlenül tapasztaló válaszolók az ezt tudakoló kérdésre. Ételautomatákat, az állomásokon működő kereskedelmi egységeket üzemeltetők mondták el, hogy a fővárosban a gyorsvasúti közlekedésbe becsatlakozók szinte teljesen eltűntek az elmúlt időszakban.

A nyáron üzembe állt N700S típusú sinkasznszen belseje egy júniusi próbaüzemen Forrás: The Yomiuri Shimbun via AFP/Yomiuri/Hiroko Fukumasu

A helyzet pedig egyelőre nem javult sokat azt követően sem, hogy a vasúthálózatot üzemeltető társaságok jelentősen csökkentették a szupervonatokra a jegyek árait, nem egyszer megfelezve azokat.

Az East Japan Railway és a West Japan Railway nevű társaságok a legnagyobbaknak számítanak korábbi jegyértékesítési adataik alapán.

Most azonban úgy tűnik, a vállalatok a legnagyobb veszteséget kell hogy elszenvedjék azóta, hogy Japán vasúthálózatát 1987-ben privatizálták.

Az East Raliway 418 milliárd jen (kb. 1200 miliárd forint) veszteséget vár a március 31-ével végződő jelenlegi pénzügyi évére, ami drámai változás az előző év 198,4 milliárd jenes nyereségéhez képest. A West-nél 240 milliárd jenes deficitet vetítenek előre.

Ez annak ellenére történik így, hogy idén júliusban már komoly, a belföldi turizmust támogató kampány indult Japánban, könnyítve a járvány miatt nehéz helyzetbe került közlekedési társaságok, szálláshelyek, valamint a bevételek nagyjától eleső turistalátványosságok helyzetén. Tokió eredetileg nem vett részt a programban, ám októbertől már a fővárosban is elérhetők azok a támogatási formák, melyek révén az utazók jelentős kedvezményekkel vehetik igénybe ezeket a szolgáltatásokat.

Úgy tűnik azonban, a talpraállás még várat magára.

Sebességteszt egy 2019-es felvételen Forrás: The Yomiuri Shimbun via AFP/Yomiuri/Kenichi Unaki

Augusztusban az Eastnél a golyóvonatokat választók száma 74 százalékkal maradt el a tavalyi év azonos hónapjának utasszámához képest. Hasonló nagyságrendű csökkenésről és az idénre várt 53 milliárd jent meghaladó veszteségről számolt be a Central Japan Railway is. Mindkét társaság részvényárfolyama is jelentősen csökkent.

Mindez azért lehet különösen aggasztó, mert az Eastnél saját kampányt is indítottak azért, hogy a golyóvonatokra visszacsábítsák az utasokat. Az akár 50 százalékos kedvezménnyel is kínált jegyekből szeptember 25-ig 300 ezer foglalást adtak el, a cél az, hogy márciusig meglegyen az 1 millió. A Central-nál pedig féláron kínálják a napijegyeket, hogy

ezzel is a Tokió és különösen a Japán kulturális fővárosának számító Kiotó közötti utazásra biztassák az embereket, a belföldi turizmus serkentésére.

Júliusban Kiotó városában a nemzetközi turisták száma 99,8 százalékkal csökkent, gyakorlatilag lenullázódott az egy évvel korábbi időszakhoz képest. Ez már a negyedik, sorban egymást követő hónap volt, amikor a kulturális látnivalóiról ismert egykori császárvárosból elmaradtak a külföldi látogatók. A város turisztikai szövetségének adatai szerint a belföldről érkezők száma pedig megfeleződött a vírus előtti időszakhoz képest.

Egy N700S sinkanszen elhagyja Tokiót (2020 júniusi felvétel) Forrás: The Yomiuri Shimbun via AFP/Yomiuri/Ryohei Moriya

Egyelőre még nem tudni, az emberek a jövőben nagyobb hajlandósággal választják-e majd a vonatokat saját autóik helyett mint nyáron, hiszen autóikban ülve nem kell másokhoz közel lenniük.

Ráadásul sokan érvelnek Japánban is úgy, hogy a belföldi turizmus erősödése, bár gazdaságilag kedvező lehet, hátráltatja a járvány megfékezésére tett erőfeszítések sikerét.

Vélhetően "nem lehetséges a Covid-időszak előtti állapotokhoz visszatérni" - mondja az East Japan Railway társaság marketingosztályának vezetője. A vállalatnál lassúbb, időben elnyúló kilábalásra számítanak a mostani helyzetből.