Megvédték Velencét az új zsilipek az első komoly próbatételnél

flood weather meteorology Horizontal
A view shows a rescue boat sailing off Venice as the last mobile gate of the MOSE Experimental Electromechanical Module that protects the city of Venice from floods, is about to be lifted at the Malamocco inlet off Venice's Lido on October 3, 2020 during a high tide "Alta Acqua" phenomenon, following a peak of water following bad weather and potential intense sirocco winds along the entire Adriatic basin. - Together with other measures, such as coastal reinforcement, the raising of quaysides, and the paving and improvement of the lagoon, MOSE is designed to protect Venice and the lagoon from tides of up to 3 metres. (Photo by ANDREA PATTARO / AFP)
Vágólapra másolva!
Évtizedes csúszások, környezetvédő csoportok tiltakozásai, korrpuciógyanús ügyek és egyre csak növekvő költségek után, úgy tűnik, hamarosan sikeresen befejeződhet az olaszországi Velencét a tengervíz emelkedésétől védő zsiliprendszer fejlesztése. A hullámtörő gátak - számol be arról a New York Times - október 3-án sikeresen teljesítettek az eddigi legkomolyabb próbatételükön.
Vágólapra másolva!

Ahogy az Origo megírta, eredetileg 2016-ra tervezték a többszáz tonnás szerkezetekből álló, a velencei lagúnákat és magát a várost védő zsiliprendszer átadását, mely a lagúnákat a tengertől elválasztó természetes gátnak "segítene be" megóvni a várost a víz pusztító erejétől. Először az 1966-os, óriási károkat okozó árvíz után merült fel, hogy Velencét meg kell védeni a tengertől. Több évtizedes vita után döntöttek a gátrendszer megépítése mellett, ez lett a MOSE, egy, eredetileg közel 9 milliárd dolláros program, amely 2003-ban indult.

Egy mentőhajó közlekedik a Velencét védő gátrendszernél Forrás: AFP/Andrea Pattaro

Október 3-án délelőtt megtörtént az első komoly próbatétel, egy jelentős mérföldkőnek mondható tesztje a várost védeni hivatott zsiliprendszernek:

78 acélkaput húztak fel a lagúna három, a természetes gátba ékelődő bejáratánál, kiemelve a hatalmas szerkezeteket a tengervízből.

Amikor az árapály miatt a vízmagasság elérte a négy lábat (kb. 110 centimétert), a lagúnákban annak mértéke akkor sem változott.

A hatalmas zsilipek október 3-án sikeresen vizsgáztak Forrás: AFP/Andrea Pattaro

A lagúnák három bejáratánál, Treporti-San Nicolo, Malamocco és Chioggia magasságában elhelyezett kapuk feladata a tengerár visszatartása, akárhányszor a vízmagasság meghaladja a 110 centimétert.

A hétvégéi főpróbán tapasztaltak minden tekintetben jelentős eredménynek tekinthetők.

"Minden száraz itt. Gyere és élvezd" - üzente akkor egy közösségi média felületen Luigi Brugnaro, a nemrég újra megválasztott velencei polgármester. (A közölt képen a Szent Márk tér az esőtől vizes.)

Turisták sétálnak esőben a velencei Szent Márk téren, amelyet a város tengeri bejáratainál épített Mose (Mózes) zsiliprendszer acélkapui első alkalommal megvédtek a tengervíztől 2020. október 3-án Forrás: MTI/EPA-ANSA/Andrea Meola

Egy napra rá, október 4-én aztán kipróbálták ennek ellenkezőjét is. A zsilipeket nem húzták fel, aminek az lett a következménye, hogy az óvárosban tartózkodó turisták bokáig gázolhattak a tengervízben:

Turisták bokáig érő vízben egy velencei vendéglő teraszán 2020. október 4-én: a zsiliprendszer acélkapuit ezen a napon nem húzták fel Forrás: MTI/EPA-ANSA/Andrea Merola

"Itt az ideje annak, hogy a zsilipekkel megvédjük Velencét" - mondja Alberto Scotti, a gátakat tervező mérnök. "Ennek a tesztnek pedig az volt a célja, hogy lássuk, képesek-e garantálni a város biztonságát, és ezt sikeresen megtették" - tette hozzá a mérnök.

A hétvégi főpróbának az adja különleges jelentőségét, hogy a gátrendszert még soha nem működtették ilyen időjárási felfételek között, mint most.

A zsilipeket számos alkalommal ellenőrizték már a múlt nyáron is, de e szempontból jóval kedvezőbb vízállás mellett.

- mondta Giuseppe Fiengo, a projekt pénzügyi megvalósítását 2014 óta felügyelő egyik ellenőr. 2014 volt az az év, amikor komoly korrupciógyanús ügyek robbantak ki a gátrendszer építése kapcsán, és az elszálló költségek miatt, külső hatósági beavatkozás vált szükségessé a helyzet rendezésére.

A rendszer egyébként még nincs teljesen kész, néhány szerkezeti elem véglegesítése még folyamatban van.

A kivitelező vállalat azt ígéri, legkésőbb 2021 decemberéig végeznek a munkálatokkal, akkor a zsilipek a mostaninál alacsonyabb, 90 centiméter körüli vízmagasságnál is működésbe lépnek.

Többen ugyanakkor úgy vélik, a befejezéséhez közeli rendszer ugyan rövid távon valóban védelmet nyújthat a lagúnáknak, ám a klímaváltozás hatásai miatt emelkedő vízmagasság ellen hosszabb távon kevésnek bizonyulhat.

A 2019 novemberében készült felvételen járőkelők a híres Rialto közelében, a tengervíz elárasztotta óvárosban - a Mose-projekt mellett kiállók most azt ígérik, ilyen többé nem fordulhat elő Forrás: AFP/Miguel Medina

"Igen jó esély van arra, hogy zsilipeket a klímaváltozás miatt évente 150-180 napon is használni kell. Ez már nagyon közel áll ahhoz, minta fixen építették volna be azokat a tenger és a lagúna közé" - állítja Cristiano Gasparetto építész és egykori helyi hivatalnok, aki régóta ellenzi a Mose-projekt megvalósítását.

Egyes szakértők szerint az sem teljesen látható előre, hogy ezek a robosztus zsilipek mennyi ideig állnak ellen majd a sós tengervíz erodáló hatásainak.

A Mose (Mózes) zsiliprendszer 30 méter magas, 20 méter széles és 5 méter vastag, 300 tonnás acélkapui Forrás: MTI/EPA-ANSA/Andrea Meola

A másik probléma pedig abból lehet, ha a zsilipeket túl sokáig vagy gyakran kell használni:

a lagúna tengerhez kötődő élővilágának ugyanis szüksége van a beáramló és cserélődő vízre, a tenger nélkül ugyanis elhal, és akkor vélhetően maga a város is.

Többen pedig azt is megemlítik: a 110 centiméter körüli vízmagasság jócskán alatta marad annak, ami előfordulhat - tavaly például ennél jóval magasabb vízállás miatt kellett vészhelyzetet kihirdetni. Sokan úgy gondolják: egyáltaln nem garantálható az, hogy a méregdrága rendszer képes lesz megbirkózni az igazán extrém időjárási viszonyokkal.

A tervező ugyanakkor azt mondja, a kapukat úgy tervezték, hogy még szélsőséges körülmények között is megvédhessék a várost, akár a meghatározottnál kétszer nagyobb, 2 méter fölötti vízmagasság esetén is.