Mikor térhet vissza a kiugróan magas kínai növekedés?

Kínai turisták
Tourists pose for selfies in front of Chinese national flags at a park during the National Day and Mid-Autumn Festival holiday in Beijing, China, 1 October 2017. Tourism income in China rose 12.2 percent year on year on Sunday (1 October 2017), the first day of the country's National Day holiday, China National Tourism Administration (CNTA) said. Total tourism revenue hit 96.5 billion yuan (14.5 billion U.S. dollars), according to the CNTA. The country's major tourist destinations received a total of 113 million visitors on Sunday, up 10.5 percent year on year.
Vágólapra másolva!
Az elmúlt időszakban úgy tűnt az adatokból, hogy a kínai gazdaság növekedése erőteljes talpra állást mutat, sőt, ez az egész ázsiai térséget is magával húzhatja. Az elemzők azonban figyelmeztetnek, az ázsiai óriás növekedése nem annyira erős, mint azt sokan gondolják, azonban bőven van ok a hosszabb távú optimizmusra.
Vágólapra másolva!

Noha a világ második legnagyobb gazdasága lendületes felívelést mutat a járvány tavaszi negatív hatásait követően, ez a talpra állás nem annyira erős, mint azt sokan gondolják – mondta a CNBC-nek Leland Miller, a China Beige Book kutatócég vezetője.

Kétségtelen, hogy Kína fölpattanása látványos, azonban éves összevetésben a számok már nem annyira kedvezők

– mutatott rá Miller. Hozzátette, az is problémát jelent, hogy a gazdasági növekedés nem terjed ki megfelelően az ország egészére.

Az látszik, hogy a nagyvárosok és a tengerparti térségek elég jól teljesítenek, azonban az ország többi része igencsak le van maradva – hangsúlyozta a szakértő. Kínában tehát lényegében egy kettős talpra állás tapasztalható. A pekingi vezetés nyilvánvalóan a nagyvárosokra jellemző felívelést igyekszik hangsúlyozni, azonban a vidéki régiókban messze nem ilyen lendületes a növekedés.

A kínai nagyvárosok sokkal gyorsabban állnak talpra a vidékhez képest Forrás: AFP/Imaginechina/Pan Zhiwang

Az amerikai mintára elkészített, úgynevezett kínai bézs könyv egy független kutatás, amely 3300 kínai vállalkozást kérdezett meg augusztus 13. és szeptember 12. között.

A felmérés egyértelműen arra jutott, hogy a kínai növekedés jelentős részét a gazdagabb városi térségek mutatják.

Éves alapon azonban az látszik, hogy az ország minden térségében kétszámjegyű ütemben csökkentek a bevételek és a profitok az idei harmadik negyedévben, de egyes területeken a megelőző negyedévhez képest is zsugorodtak a kibocsátások és a megrendelések.

Miller szerint az is aggasztó trend, hogy a vállalatok nem vesznek föl olyan mértékben hitelt, mint ahogy az normális esetben egészséges volna. Ez különösen a kis és közepes vállalatokra igaz, melyek sokkal kevesebb hitelt mernek fölvenni, mint a második negyedévben.

Mindez pedig arra utal, hogy az üzleti szektor egyelőre még nem érzi teljes egészében a gazdasági kilábalást, és sokan még hezitálnak hiteleket fölvenni az újabb beruházásokhoz

– emelte ki a szakember.

Kína egyébként az első ország volt, melynek gazdaságát lehúzta a járvány, aminek eredményeként a kínai GDP 6,8 százalékkal csökkent az idei első negyedévben. Ahogy aztán az ország folyamatosan újranyitotta a gazdaságát, a második negyedévben már 3,2 százalékos volt a növekedés.

A kínai belső turizmus már felívelőben van, ami igen kedvező jel Forrás: AFP/Imaginechina/Ni Yanqiang

Az elmúlt napok alapján a fentiek mellett is van ok az optimizmusra. Most ért véget ugyanis az Aranyhét nevű egyhetes ünnep, melynek során összesen 600 millió ember utazott az országban. Ez elmarad a tavaly mért 800 milliótól, azonban jól látszik, hogy a lakosság már sokkal bátrabb, és az élet egyre inkább tér vissza a normális kerékvágásba.

Ennek pedig a kiskereskedelem lehet a legnagyobb nyertese, ami különösen fontos lehet most Kínában, amikor a kormány igyekszik nagy hangsúlyt fektetni a belső fogyasztásra.

Az ANZ Research egyébként úgy számolt, hogy 637 millió aktív hazai turista mellett a turisztikai szektor bevételei idén 466,56 milliárd jüant (69,5 milliárd dollár) értek el az ünnepi szezonban.