Eláruljuk, mi a kapcsolat Beyoncé, Justin Timberlake és az anglikán egyház között

Beyoncé, Ennyi pénzt keresnek a leggazdagabb hírességek – galéria
7, Beyoncé Knowles énekesnő-dalszerző – 6.849 dollár, átszámítva 1,9 millió forint
Vágólapra másolva!
Az angol Church of England - az anglikán egyház - társtulajdonosa egy vállalatnak, amelynek fő tevékenységi köre, hogy régi slágerek tulajdonjogát vásárolja meg. Amikor pedig ezeket a dalokat felhasználják, a cég sokat keres vele. Ráadásul a zenestreaming lendületes terjeszkedése is segíti az üzletet. De mi köze mindehhez a címben szereplő, szupersztár státuszú előadóművészeknek?
Vágólapra másolva!

Elsőre különösnek tűnhet, de a Church of England befektetési portfóliójában egy zeneipari vállalat is található, amely végső soron összeköti az anglikán egyházat olyan szupersztárokkal, mint Beyoncé, Rihanna vagy Justin Timberlake.

A Hipgnosis nevű vállalat ugyanis régebbi slágerek tulajdonjogait vásárolja meg, mint Beyoncétól a Single Ladies, Rihannától az Umbrella vagy Justin Timberlake-től a SexyBack.

A Merck Mercuriadis által alapított Hipgnosis eddig több mint egymilliárd dollárt költött zeneszámok jogainak megvásárlására. Amikor pedig ezeket a dalokat lejátsszák a rádióban vagy elhelyezik egy filmben vagy sorozatban, akkor a Hipgnosis ezzel automatikusan pénzt keres. Következésképpen a Church of England is, valamint olyan további befektetők, mint az Aviva vagy az Axa – írja a BBC.

Értékesebb, mint az arany

Mercuriadis szerint a zene jelenleg értékesebb, mint az arany vagy az olaj. A klasszikusnak számító, már befutott dalok ugyanis hosszú évekre vagy évtizedekre nyújtanak biztos befektetést. Kiemelte, ha olyan dalokra gondolunk, mint Bon Jovitól a Livin' On A Prayer, akkor ezek 3-4 évtizedes folyamatos jövedelmet jelentenek.

A Church of England is meglátta a lehetőséget a zeneiparban Forrás: Pixabay

Ráadásul a slágerek azért is erősek, mert nem függnek a gazdaság időnkénti fluktuációjától. Ha ugyanis az emberek jól érzik magukat, felszabadultan élvezik a slágereket. Rosszabb időszakban pedig megnyugtatásért nyúlnak vissza azokhoz, vagyis bárhogy is alakul a világgazdaság, a slágerek ereje tartós marad – hangsúlyozta Mercuriadis.

A kanadai származású vállalkozóról egyébként Kanye West nemrég azt mondta, hogy ő a zeneipar egyik legnagyobb hatalmú és legnagyobb tudású szereplője.

A Hipgnosis 2018 óta szerepel részvényével a londoni tőzsdén.

Múlt és jövő

Nem véletlen, hogy a Hipgnosis ötlete 2009-ben merült föl Mercuriadisban, éppen akkoriban, amikor a Spotify megkezdte a működését Nagy-Britanniában. A streaming ugyanis hatalmas lehetőséget jelent az olyan vállalkozóknak, mint Mercuriadis.

A Hipgnosis részvényárfolyamának idei alakulása Forrás: Investing.com

Klasszikusan ugyanis a zenei iparág benchmark mérőszáma az, hogy egy zenei album platina lesz-e, ami az Egyesült Államokban egymillió eladást jelent – innentől hivatalosan is sikeresnek számít az album. Ez elsőre igen magas számnak tűnhet, azonban akkor már sokkal kevésbé látványos, ha azt nézzük, hogy olyan sikerfilmek, mint például a Toy Story 4 összesen 43 millió jegyeladást tudhat maga mögött – emelte ki Mercuriadis.

A streaming elterjedése azonban megváltoztatta a képet: a korábban passzív fogyasztók ugyanis aktív havi előfizetőkké léptek elő.

Innentől tehát nem az a kérdés, hogy 350-ből egy ember hajlandó-e fizetni zenéért, hanem minden zenehallgató bevonható az értékesítésbe. Az USA-ban például nagyjából 88 millió embernek van streaming előfizetése, ami

a teljes lakosság több mint egynegyede.

A zenestreaming hatalmas tömegben vonja be a fogyasztókat Forrás: Spotify

Ráadásul az idei év eddig igen sikeres időszak a streaming szolgáltatásoknak, mivel olyan területről van szó, amely iránt nagyon megnőtt az igény a koronavírus-járvány miatt. Következésképpen a Hipgnosis részvénye idén eddig elég stabilan teljesített, átvészelve az általános részvénypiaci felfordulást.

A vállalat stratégiájának további különlegessége, hogy azzal a cég tudatosan nem a következő nagy slágerre kíván lecsapni.

Ezt bizonyítja, hogy az általa tulajdonolt zeneszámok harmada tíz évnél régebbi, 59 százaléka 3-10 éves, és csupán kevesebb mint 10 százalékuk újabb ennél.