Debrecen gazdaságfejlesztése, iparfejlesztése az elmúlt években olyan változáson ment keresztül, ami szükségessé teszi a közlekedési infrastruktúra átfogó fejlesztését - közölte a hajdú-bihari megyeszékhely polgármestere az észak-nyugati gazdasági övezet vasúti megközelítése projekt nyitó ünnepségén pénteken, a vasúti pályaépítési munkálatok helyszínén.

Papp László (Fidesz-KDNP) azt mondta, hogy a Debrecenben és közvetlen környékén zajló közlekedésfejlesztés új lehetőségeket nyit a gazdaságfejlesztésben.

Hozzátette: a most elkezdett, mintegy 55 milliárd forintos vasútfejlesztés eredményeként 11,6 kilométeres szakon újul meg, illetve bővül a vasúti pálya a debreceni Nagyállomás és a leendő BMW-autógyárnak is otthon adó észak-nyugati gazdasági övezet között.
A polgármester részletesen ismertette a várost érintő térségbeli közlekedési fejlesztéseket, megemlítve többek között az észak-nyugati gazdasági övezetben létrejövő vasúti átrakót és kamionterminált, amelynek eredményeként Debrecen Kelet-Magyarország logisztikai kiszolgálója, de a több mint ezerhektáros ipari parkhálózatot tekintve akár Közép-Európa egyik logisztikai központja lehet.

A debreceni észak-nyugati gazdasági övezet vasúti megközelítéséhez kapcsolódó pályaszakasz építési munkálatai a debreceni Tócóvölgy vasútállomásnál, a projekt nyitó ünnepségének napján, 2020. október 30-ánForrás: MTI/Czeglédi Zsolt

Pósán László, a térség fideszes országgyűlési képviselője szerint Debrecen mindig építő város volt: akár magánerőből, akár közösségi vagy állami segítséggel, de folyamatosan fejlesztenek, és a beruházásokat a környezettudatosság jellemzi.

A Debrecen címerében lévő, poraiból újjáéledő Főnix madárra utalva azt mondta, a Főnix immár "a gyors gazdasági szárnyalás szimbóluma" Debrecenben.

Nyiszter Tamás, a MÁV Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese utalt arra, hogy a tavaly mintegy félmillió utas által igénybe vett 108-as számú Debrecen-Füzesabony vasútvonalon, 2019-től kezdődően időszakos vágányzár van érvényben az észak-nyugati gazdasági övezet ellátását segítő pályahálózat fejlesztése miatt, a teljes forgalom várhatóan 2021 őszén indulhat meg.

A NIF Zrt.-vel együttműködve, a MÁV is tevékenyen vesz részt a térség közlekedési színvonalának javításában: a stratégiai tervek között szerepen a Debrecen-Eger interregionális kapcsolat fejlesztése, a Tisza-tó megközelítésének javítása, hosszabb távon pedig a 106-os vasútvonal meghosszabbítása egészen Nagyváradig.

Nyul Zoltán, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese hangsúlyozta: a beruházás amellett, hogy biztosítja a gazdasági övezet korszerű vasúti összeköttetését, a vasútvonal átépítésével, a felépítmények megújításával hozzájárul a vasúti közlekedés minőségének és biztonságának a növeléséhez is.

A projekt keretében átépítik a 108-as vasútvonal Debrecen-Macs állomás vasúti vonalszakaszát óránkénti 80-100 kilométeres pályasebességre, a 100-as Szolnok-Debrecen vasútvonal érintett szakaszát óránkénti 160 kilométeres pályasebességre, a vasúti infrastruktúrát pedig 22,5 tonna tengelyterhelésre növelik, míg a Debrecen és Tócóvölgy állomások között a meglévő mellé egy második vágányt is építenek - hangzott el a projektnyitón.

A beruházás a tervek szerint 2021 végére készül el.

A kivitelezést az V-Híd Építő Zrt. végzi.