Kiderült, mi történne, ha lehoznák a Földre a világgazdaságnál értékesebb aszteroidát

space Horizontal SPACE MISSION
This NASA video TV grab image show the NASA rover Perseverance after lift off after the first burn as it launches for Mars on July 30, 2020. - NASA's latest Mars rover Perseverance launched Thursday on an astrobiology mission to look for signs of ancient microbial life -- and to fly a helicopter-drone on another world for the first time. Take-off took place at 7:50 am (1150 GMT) from Cape Canaveral, Florida on board a United Launch Alliance Atlas V rocket. If all goes to plan, Perseverance will reach the Red Planet on February 18, 2021, becoming the fifth rover to complete the voyage since 1997. (Photo by Handout / NASA TV / AFP) / RESTRICTED TO EDITORIAL USE - MANDATORY CREDIT "AFP PHOTO /NASA TV/HANDOUT" - NO MARKETING - NO ADVERTISING CAMPAIGNS - DISTRIBUTED AS A SERVICE TO CLIENTS
A NASA Hubble teleszkópja közelebbről is képes volt megvizsgálni a 16 Psyche nevű aszteroidát, amely elképesztő értékeket rejt magában. A kutatások szerint ugyanis a kisbolygó annyi fémet hordoz, hogy ezzel az értéke sokszorosa a világgazdaság teljes, pénzben kifejezett méretének.

Van egy kisbolygó, amely nagyjából 370 millió kilométerre található a Földtől, a Mars és a Jupiter között kering, az átmérője pedig 226 kilométer. A neve 16 Psyche, és nem is jelent túl nagy újdonságot a kutatóknak, mivel már 1852-ben felfedezték. Elsőre tehát úgy tűnhet, semmi izgalmas nincs az aszteroidában. A NASA azonban idén először közelebbről is megvizsgálta a 16 Psychét a Hubble teleszkóp segítségével, a kutatások pedig elképesztő következtetésekre jutottak.

Illusztráció Forrás: AFP/Handout

Kiderült ugyanis, hogy az aszteroida olyan hihetetlen mennyiségű értékes fémet rejt magában, amivel sokszorosan túlszárnyalja a világgazdaság teljes méretét

– írja a Mining.com.

Összevetésképpen, a világgazdaság mérete 2019-ben 142 ezer milliárd dollár volt. Ez számmal kiírva így néz ki: 142.000.000.000.000. Ezzel szemben a 16 Psyche becsült összértéke 10 ezer billiárd dollár, ami viszont így néz ki, ha számmal kiírjuk: 10.000.000.000.000.000.000.

A NASA missziójáról az alábbi cikkében számolt be az Origo:

Tízezer billiárd dollárt érő aszteroidára küld űrhajót a NASA - videó

A NASA egy értékes fémekből álló, rejtélyes aszteroida felfedezésére készül, jelentette be az Egyesült Államok űrügynöksége. A különleges alakú 16 Psyche nevű kisbolygót 1852-ben fedezte fel egy olasz csillagász. Az utóbbi időben sokat foglalkoztak az aszteroida kiaknázási lehetőségeivel, mert a NASA becslése szerint tízezer billiárd (tíz trillió, azaz az 1-es után még 19 nulla következik) dollár értékű nikkelt és vasat tartalmaz.

Ami a 16 Psychét különlegessé teszi, hogy – eltérően a legtöbb aszteroidától – szinte teljes egészében vasból és nikkelből áll – mutatott rá egy kutatás, amelyet a The Planetary Science Journal tett közzé.

A tanulmány szerzője, Tracy Becker szerint az aszteroida valószínűleg egy olyan bolygó megmaradt magja, amely sosem tudott bolygóvá formálódni az ütközések miatt.

A NASA egyébként idén jelentette be, hogy 2022-ben űrszondát indítana a kisbolygóra. Amellett, hogy a 16 Psyche közelebbi vizsgálata nagyon fontos tudományos eredményeket jelenthet,

Becker egy elméleti számítással mutatta meg, milyen elképesztő értéket képvisel az aszteroida.

Ha ugyanis valahogy sikerülne az objektumot elhozni a Földre, és kinyerni belőle minden fémet, akkor a jelenlegi árfolyamok alapján a Föld minden egyes lakosa (mind a 7,8 milliárd ember) durván 1,2 milliárd dollárt kaphatna kézhez.

Kérdés persze, ez sikerülthet-e egyáltalán, és ha valóban lerángatnák a Földre az elképesztő objektumot a kutatók, annak milyen következményei lennének a gazdaságra nézve?

Azokat, akik esetleg az égből fémek formájában ölükbe pottyanó gazdagságban reménykedtek, Lindy Elkins-Tanton, a NASA-nál a Psyche-programon dolgozó egyik vezető tudósa ábrándította ki nemrég, aki egy interjúban elmondta: teljességgel kizárt, hogy az objektumot elhozzák a Földre. Ehhez ugyanis nem áll rendelkeztésre a megfelelő technológia.

Elkins-Tanton emellett azonban azt is kijelentette, ha valamilyen módon mégis sikerülne az aszteroidát bolygónkra hozni, úgy annak világgazdasági szempontból katasztrófális következményei lennének.

Ha ugyanis az objektumot a Földre hozva megvalósul az abban rejlő, felfoghatatlanul értékes fémtartalék kitermelése,

igen valószínű, hogy ez a hagyományos piaci folyamatok összeomlásához vezetne.

A szinte végtelen mennyiségű tartalékok "ráöntése" a világra ugyanis minden józan megfontolás szerint a hagyományos kitermelési munkák eljelentéktelenedéséhez vezetne ezeknél a nyersanyagoknál, és ez maga alá temetné az ipari termelés szokott beszállítói láncait is.

Ettől függetlenül persze szórakoztató arra gondolni, mi lenne, ha egy Massachusetts-nagyságú fémdarab hirtelen megjelenne valahol a Földön, bár megtörténni soha nem fog, és amúgy is rengeteg problémát okozna - tette hozzá a NASA munkatársa.