Csupán néhány olyan vállalat van a világon, amelynek piaci értéke meghaladja a lélektani határnak számító ezer milliárd dollárt. Az amerikai cégek körében mindegyik ilyen technológiai óriásnak számít, ami jól mutatja, hogy az elmúlt években milyen hatalmas felfutást produkált ez a szektor.

Hatalmas piaci hír volt idén, amikor az Apple piaci értéke átlépte a szinte elképzelhetetlen mértékű, 2000 milliárd dolláros álomhatárt. Noha ezt követően az iPhone gyártójának értéke némileg visszaesett, a vállalat még így is elképesztően értékes. Vannak azonban más cégek is, amelyek átlépték már az ezer milliárd dolláros határt – írja a 24/7 Wall St.

Apple

Az Apple piaci értéke november első napján 1860 milliárd dollár volt, amely, noha elmarad a 2000 milliárdtól, mégis csillagászati magasságnak számít. Az Apple helyzete azonban igen különleges, mivel a vállalat már hosszú ideje jelentős részben egyetlen termékre, az iPhone-ra építi a teljesítményének jelentős részét – jóllehet a cég jó ideje igyekszik diverzifikálni a működését.

Az Apple már egyedül többet ér, mint a világ egyik legnagyobb tőzsdéje

Az Apple piaci értéke annyit emelkedett az elmúlt időszakban, hogy mára a teljes brit FTSE 100 részvényindex értékét is meghaladja. Az Apple nemrég elérte az álomhatárt, ahogy piaci értéke átlépte a 2000 milliárd dollárt. Azóta viszont nem is állt meg a cég növekedése, és kedden a piaci kapitalizációja 2268 milliárd dollárra erősödött.

A technológiai óriás az idei harmadik negyedévben 65 milliárd dolláros bevételt ért el, azonban az iPhone-eladások csökkentek. A negyedik negyedévben igen nagy kérdés lesz tehát, hogy az új iPhone 12 hogy fogy majd, de az egyre világosabb, hogy a társaságnak egyre nagyobb hangsúlyt kell fektetnie a szolgáltatói üzletágára, ha hosszú távon tartani akarja a lenyűgöző értékét.

Az Apple részvénye 79 százalékos pluszban van az elmúlt 12 hónapban.

Microsoft

A Microsoft piaci értéke 1530 milliárd dollár, és a cég legutóbbi gyorsjelentése elég erősen emlékeztetett arra, hogy a vállalatnak milyen hatalmas befolyása van az informatikai szektorra. A felhőalapú szolgáltatások üzletága ugyanis a végnél 20 százalékos bevétel-növekedést hozott (éves alapon) a harmadik negyedévben, elérve a 13 milliárd dollárt.

Ezek most a legértékesebb márkák a világon

A világ 100 legértékesebb márkájának listája, amelyet az Interbrand 21. alkalommal tett közzé, a márkáértékek első összehasonlítása a koronavírus-járvány tavaszi kitörése óta. "A válság megváltoztatta az emberek vásárlási szokásait, ami egyértelműen megmutatkozik a top 100-ban" - kommentálta Simon Thun, az Interbrand vezérigazgatója.

Noha az Office Commercial termékeinek bevételei 9 százalékkal visszaestek, a felhő üzletág jelentőségét jól mutatja, hogy a divízió középpontjában álló Azure 48 százalékos bevétel-növekedést produkált. A Microsoft részvénye 40 százalékot erősödött az elmúlt 12 hónapban.

Amazon

Miközben az Amazon elsősorban e-kereskedelmi vállalatként ismert, a felhőalapú szolgáltatásokban utazó üzletága (Amazon Web Services) már hosszú ideje meghatározó eleme, fontos pillére a vállalat erős teljesítményének.

Lenyűgöző negyedév az Amazonnál, és még sokat is spóroltak

Az Amazon közel egymilliárd dollárt spórolt az elmúlt hónapokban, ahogy a koronavírus-járvány miatt csökkentek a vállalat utazási költségei. A cég emellett közzétette a harmadik negyedéves adatait, melyek jobban voltak az elemzők által vártaknál. Ahogy a koronavírus-járvány miatt kevesebb repülőútra volt szükség az elmúlt hónapokban, az Amazon összesen majdnem egymilliárd dollárt spórolt az utazási költségeken - derült ki a vállalat csütörtöki adataiból.

A cég piaci értéke 1520 milliárd dollár, és a legutóbbi jelentés alapján a harmadik negyedévben 37 százalékkal 96,1 milliárd dollárra bővült az Amazon bevétele a megelőző év azonos időszakához képest. Mindeközben a felhőalapú szolgáltatások 11,6 milliárdos bevételt hoztak, szemben a tavalyi 9 milliárd dollárral. A társaság részvénye 71 százalékot izmosodott az elmúlt 12 hónapban.

Az erős teljesítmény pedig nem is meglepő, tekintve hogy az e-kereskedelem az idei év egyik nagy nyertese volt a koronavírus-járvány miatti lezárások következtében.

Alphabet

Végül a negyedik amerikai cég, amelynek értéke meghaladja az ezer milliárd dollárt, a Google anyacége – az Alphabet piaci értéke 1100 milliárd dollár volt november elején.

A cég ráadásul váratlanul erős harmadik negyedévet zárt, 46,2 milliárd dolláros bevétellel – szemben a tavaly ugyanekkor elért 40,5 milliárddal. Az Alphabet emellett igen izgalmas hónapokat tudhat maga mögött. Korábban ugyanis felmerültek azzal kapcsolatos aggodalmak, hogy a járvány miatt visszaeshetnek a Google hirdetésekből származó bevételek.

Ezek a cégek kerülhetnek be a világ legértékesebbjei közé

A Saudi Aramco és az Apple számít jelenleg a világ két legértékesebb vállalatának, kétezer milliárd dollárt is érnek. A szűken vett elitklubba még további három társaság tartozik: az Amazon, a Microsoft és a Google. Tucatnyi további cég ostromolja a legtöbbre értékelt vállalatok közé való bekerülés álomhatárát, de vajon kinek van a legjobb esélye?

Ez azonban ebben a formában nem bizonyult igaznak. A YouTube teljesítménye például erősödött is, és 5 milliárd dolláros bevételt ért el, szemben a tavaly ilyenkor mért 3,8 milliárd dollárral. Az Alphabet részvénye 28 százalékos pluszban van elmúlt 12 hónapban.