Több százezer tengerész vár még a partraszállásra

Chinese And American Companies Sign Over 9 Billion Worth Of Deals As Trump Arrives In China For Visit GettyImageRank2 BOAT cargo ship shipping COMMERCE WATER Business Finance and Industry
NEW YORK, NY - NOVEMBER 08: A man fishes as a container ship filled cargo containers arrives into New York Harbor on November 8, 2017 in New York City. As President Donald Trump visits China for talks on trade and security, the Customs department has reported China's trade surplus with the U.S. fell to $26.62 billion in October from $28.08 billion in September. Spencer Platt/Getty Images/AFP
Vágólapra másolva!
Becslések szerint mintegy 400 ezer tengerész ragadt a tengereken, akik a járvány miatt nem tudják - illetve valószínűleg még jó ideig nem tudják - leadni a szolgálatot. A legtöbben közülük a hajók fedélzetén rekedtek, mert a kikötői hatóságok félnek a Covid-19 fertőzéstől, illetve az ellenkezőjére is van példa: az üzemeltető társaságok nem akarják, hogy egy személyzetváltással a vírus esetleg megjelenjen egy addig vírusmentes fedélzeten.
Vágólapra másolva!

Ahogy arról korábban már hírt adtunk, a koronavírus miatti áruforgalom-csökkenéssel mély, bár azóta sokat enyhült válságba került a kereskedelmi tengerhajózás is. De az iparág más jellegű problémával is szembe találta magát. A járvány miatti bizonytalanság több százezer tengerészt érint továbbra is, akik egész egyszerűen nem mehetnek haza a hajókról.

Egyes országokban teljesen tilos a tengeri személyzet cseréje, néhol pedig erős korlátozások nehezítik a matrózok és tisztek váltását

Arról nem is beszélve, hogy a rendkívüli körülmények miatt, körülbelül kétszer annyiba kerül jelenleg a személyzet váltása, mint egy évvel korábban, a járvány előtti időszakban.

Konténerek sorakoznak a kelet-kínai Santung tartománybeli Kingtao teherkikötőjében. Forrás: MTI/EPA/Roman Pilipej

A tengerészek közül néhányan már 2019 óta nem láthatták családjukat.

Van olyan, aki a saját esküvőjéről is lemaradt.

Legtöbbjük bőven több, mint 11 hónapja (ez lenne a maximum) vesztegel a hajókon, szabadnapjuk alig van. Hírek érkeznek arról, hogy egyes fedélzeteken időnként felkorbácsolódnak az indulatok, a munkamorál pedig erősen lecsökkent.

A tengeren töltött hónapok eleve megterhelők fizikailag és pszichésen is a tengerészek számára. Erre a helyzetre nyomja rá most a bélyegét a koronavírus miatt bizonytalanság. A BBC által kézhez kapott felmérés szerint a tengerészek 59 százalékának hosszabbítania kellett a szerződésén, mert társaságuk nem tudta megszervezni a személyzet cseréjét.

A világ legnagyobb konténerhajója, a HMM Algeciras 23 964 konténerrel a fedélzetén - első útja során - Rotterdam kikötőjébe érkezik Forrás: MTI/EPA-ANP/Pieter Stam De Jonge

A hajókon nincs megfelelő orvosi ellátás, például volt olyan tengerész, aki saját magának kellet, hogy kihúzza a fogát, mivel nem hagyhatta el a hajót. Egy orosz tengerész pedig agyvérzést kapott, de napokig így sem hagyhatta el a hajót, mert az indonéz hatóságok nem engedélyezték a sürgősségi evakuálást sem a fedélzetről a járvány miatt.

Olajszállító tanker. Forrás: AFP/Imaginechina/Xu Congjun

A Nemzetközi Közlekedési Dolgozók Szövetségének (ITF) főtitkára szerint ilyenre még nem volt precendens. Az ugyanis egy íratlan szabály, ha egy tengerész lebetegszik, orvost küldenek hozzá.
De nem csak a kikötői korlátozások nehezítik a személyzet hazajutását. A rengeteg utazási korlátozás, az országonként eltérő határzár és a kevesebb repülőjárat sem segíti elő a munkavállalók cseréjét.

AZ ITF ezért a honlapján létrehozott egy térképet, ahol

földrészenként jelölik, hogy melyik kikötőben van lehetőség személyzet cserére és melyikben csak erős korlátozással.

Kínában például egyetlen kikötőben sincs lehetőség a személyzet cseréjére, de Európában is egyedül Gibraltárnál oldható meg a váltás lebonyolítása.

null

null

Az ITF ezen túlmenően egy kísérleti programmal próbál segíséget nyújtani Manilában, hogy megkönnyítse a tengeri személyzet cseréjét. Így a tengerészek két hétig egy szobában tartózkodhatnak, az időszak elején és végén pedig tesztelik őket. Így gyakorlatilag egy teljesen ellenőrzött folyamatban, karanténon keresztül zajlik le a váltás. A szervezetnél abban reménykednek, hogy a kikötők nagyobb valószínűséggel nyílnak így meg, ha látják, hogy megbízható és helyben is megszervezhető a folyamat.