A CNBC összeállítást készített arról, milyen most a légi teherfuvarozás helyzete. Cikkükből kiderül: a forgalom növekszik, ami az árakat felfele tolja, most viszont egészen más dolgok utaznak a raktérben mint tavasszal.

Már nem elsősorban egészségügyi felszereléseket szállítanak a tehergépeken a nagy légitársaságok, derül ki a nagy amerikai vállalatok - United, American Airlines, Delta - újságíróknak adott válaszaiból. Sokkal inkább jellemző az, hogy a cégek cargo gépeikkel inkább romlandó élelmiszert, például különleges sajtokat, skót lazacot és más hasonlókat visznek.

IllusztrációForrás: Picture-Alliance/AFP/usage worldwide/Frank Duenzl

Sőt, az American Airlines egyik vezető munkatársa arról számol be, már tavasszal érzékelhetően megnőtt a botox-szállítmányok mennyisége az USA-ba.

Normál időkben a légi teherfuvarozás egy része az utasszállító gépek poggyászterében bonyolódik. A koronavírus-járvány azonban felértékelte a légi teherszállító gépek iránti keresletet, sőt, az igények kiszolgálására és saját túlélésük érdekében, korábban csak személyszállítást végző cégek is vállalnak árufuvarozást az utaskabinokban.

IllusztrációForrás: AFP/Daniel Slim

A romlandó élelmiszer mellett persze a gyógyszerek és más egészségügyi küldemények továbbra is fontos részét képezik a szállításoknak, ám a kereskedelem újbóli élénkülésével, megnőtt az elektronikai termékek légi szállítása is.

Ez pedig - a kereslet növekedésével - az árakat is megemelte a légi teherszállításban.

Például egyetlen kilogramm áruféleség szállítása Európából az USA-ba 4 dollár (kb. 1200 forint) körül mozgott október hónapban - ez 150 százalékos emelkedés az egy évvel korábbi árhoz képeset. Kínából az USA-ba 5 dollár körüli kilogrammonkénti áron érkezhetnek a termkékek, itt az áremelkedés mértéke 64 százalék éves viszonylatban.