A teljes ismeretlenségből bukkant elő az elmúlt évtized egyik csodacége

Lei Jun
Lei Jun of Xiaomi Inc speaks at the HICOOL Global Entrepreneur Summit and Entrepreneurship Competition in Beijing, China, 12 September 2020. HICOOL Global Entrepreneur Summit and Entrepreneurship Competition was held at the Beijing International Exhibition Center in Beijing, China, 12 September 2020.
Vágólapra másolva!
A Xiaomi, amely az idén ünnepli alapításának tizedik évfordulóját, az elmúlt időszak egyik legnagyobb sikertörténetét írta a nemzetközi vállalatok között. A kínai cég nem rendelkezik hosszú múlttal, szó szerint szinte a semmiből jött és észrevétlenül lett a világ egyik legnagyobb technológiai gyártója. Egészen a közelmúltig a szélesebb közvélemény jó része még a nevét sem hallotta, ehhez képest mára globálisan a harmadik legnagyobb okostelefon-gyártóvá lépett elő. A legtöbben még csak most tanulgatják a Xiaomi név pontos kiejtését, amely a jelentését tekintve ráadásul elég idegenül hat egy, a technológiai szektorban működő cég számára.
Vágólapra másolva!

A pekingi székhelyű céget sokan a kínai Apple-ként aposztrofálják, amelynek üzleti filozófiája azon alapul, hogy inkább kisebb haszonnal árulja telefonjait, a nagyobb bevételt pedig a szolgáltatásoktól és a tartalmaktól várja el.

A Xiaomi eredetileg szoftverfejlesztő vállalatként indult, és kezdettől fogva azt tűzte ki célul, hogy minőséget kínáljon megfizethető áron.

Számításuk be is jött, mert megtalálták azt az egyre jobban bővülő piaci szegmenst, ahová betörhettek ezzel az üzletpolitikával. Sikerült bebizonyítaniuk, hogy igenis lehet jó minőségű az a termék, amelynek kedvező az ára, így a megvásárlása a vásárló számára nem jár szinte anyagi csőddel.

Lei Jun, a vállalat alapítója egy üzleti konferencián idén szeptemberben, Pekingben Forrás: Imaginechina via AFP/Xin Jingbao

Elsősorban telefonjaikról ismertek világszerte, de ma már rengeteg minden gyártanak: telefont, tabletet, okosórát/karkötőt, notebookot, kamerákat, elektromos rollert, okostermosztátot, és még lehetne folytatni a sort.

Indulás egy furcsa névválasztással

A Xiaomit 2010 áprilisában, néhány évnyi, a kockázati tőkebefektetési piacon szerzett tapasztalat birtokában, az akkor már jómódú

kínai vállalkozó, Lei Jun alapította meg, többek között a Google Kína korábbi vezetőjével közösen.

Finanszírozó partnerként sikerült megnyerniük a maguk számára a Temasek Holdings szingapúri állami tulajdonú befektetőcéget, illetve a kínai IDG Capital és Qiming Venture Partners befektetési társaságokat, valamint a processzorfejlesztéssel foglalkozó Qualcommot. Megnyitották első irodájukat, amelynek alapterülete mindössze 400 négyzetméter volt.

Valószínűleg kevesen tudják, hogy mi a „xiaomi" szó eredeti jelentése. Erre vonatkozóan két verzió is létezik. Az egyik szerint "kicsi rizs": a xiao jelentése kicsi, a mi jelentése pedig rizs.

A másik változat szerint ez a kifejezés rókafarkú kölesnek fordítható.

Akár az egyik, akár a másik magyarázat a helyes, egy technológiai cég számára elég szokatlannak tűnik.

A Xiaomi központi irodája Pekingben Forrás: AFP/Imaginechina/Stringer

A ma már szintén a világ minden táján ismert „Mi" logó pedig az alapítók szerint rejtett jelentéstartalmakkal is bír: Mobile Internet és Mission Impossible.

A cég történetében az alapítást követően az első jelentős állomás 2010. augusztusa volt, amikor kiadták saját fejlesztésű, Android alapú rendszerük, a MIUI első verzióját.

A szoftverpiac után hamarosan a hardverek kategóriájában is megjelentek, amikor egy évvel később bemutatták a Xiaomi Mi1 okostelefont.

Ez a készülék még kizárólag a kelet-ázsiai piacon jelent meg, Kínát is beleértve. Ismét egy évvel később következett az Mi2 okostelefon, amely nem mindennapi sikert hozott, hiszen 2013. szeptember végén bejelentették, hogy a készülék piacra dobását követő 11 hónap során már több mint 10 millió darabot értékesítettek belőle.

Megkezdődik a nemzetközi terjeszkedés

De ekkor már a piacon volt az első Redmi okostelefon is. Ekkor dőlt el egyébként, hogy a Xiaomi Mi eszközök lesznek a magasabb árfekvésű, prémium kategóriás telefonok, míg a Redmi márkanevet viselők az olcsóbbak.

A cég első okostelefonja, az Mi1 Forrás: Imaginechina via AFP/Wang shikun

A fejlesztéseket tekintve nem volt megállás: még 2013 szeptemberében megjelent 3D-képes okostelevíziójuk, amelyen Android futott. Ugyanebben a hónapban bemutatták okostelefonjaik újabb generációját, az Mi3-at is.

Ekkor a Xiaomi globálisan már az ötödik legnépszerűbb okostelefon-brandnek számított.

Az eladási adatok hatalmas felfutásról tanúskodtak: 2013-ban összesen 18,7 millió eszközt értékesítettek, 2014 első felében pedig már 26,1 milliót.

Csúcson a kínai okostelefon-gyártó óriásvállalat

Kedvező első negyedéves eredményekről számolt be a világ egyik legnagyobb okostelefon-gyártójának számító kínai Xiaomi, és részesedése 10 százalék fölé emelkedett a világpiacon. A kínai techcég 49,7 milliárd jüanos árbevételről számolt be az idei első negyedévben, túlszárnyalva az elemzői várakozásokat, és közel 14 százalékkal a tavalyi árbevételt.

A kínai piacot ekkorra már kinőtték, megelőzték az addigi piacvezető Samsungot is. Ezért 2014-ben megkezdődött a nemzetközi terjeszkedés, kezdetben elsősorban a szűkebb célpiacuknak számító Ázsiában. Különösen kedvező fogadtatásra találtak a hatalmas felvevőpiacnak számító Indiában, ahol szinte egycsapásra úgy kezdték el vásárolni telefonjaikat, mintha nem lenne másnap. De álljon itt még egy sokatmondó adat ebből az időszakból:

2014 júliusáig már összesen 57,36 millió eszközt értékesítettek világszerte.

A Xiaomi Black Shark 3 Pro okostelefonja Forrás: Xiaomi

Ugyanebben az évben megvásárolták az mi.com domain nevet 3,6 millió dollárért, és ezzel beállították a Kínában valaha megvásárolt legdrágább domain név rekordját.

Az Mi.com a xiaomi.com-ot váltotta fel, a Xiaomi hivatalos weboldalaként.

A világ harmadik legnagyobb okostelefon-gyártója

További fontos adalék a cég történetéhez, hogy 2014 decemberében a hongkongi All-Stars Investment Limited technológiai befektetési alapon keresztül 1 milliárd dollárnyi friss tőkét vontak be. A Xiaomi értékét ekkor 45 milliárd dollárra becsülték, amivel

a világ egyik legértékesebb magántulajdonban álló vállalatává vált.

A nemzetközi terjeszkedés közben folytatódott, és ennek nyomán 2016 szeptemberétől a Xiaomi telefonok már az Európai Unió országaiban is hivatalos márkaképviseleteken keresztül váltak elérhetővé. Majd 2018-ban részvényeiket bevezették a hongkongi tőzsdére.

A tavalyi év elejétől pedig a Redmi elnevezés különvált a Xiaomitól, önálló márka lett, hivatalosan már nem szerepel a Xiaomi név a Redmi előtt.

A Xiaomi ma már a világ minden részén jól ismert logója Forrás: AFP/Imaginechina/Gan Jun

Mindeközben késhegyig menő küzdelmet folytattak azért, hogy egyre feljebb kerülhessenek a mobiltelefon-gyártók rangsorában, sorra előzve meg riválisaikat. A cég az elmúlt hetekben ért sikereinek csúcsára, ugyanis az International Data Corporation (IDC) közzétette az okostelefon-piaccal kapcsolatos, az idei harmadik negyedévre vonatkozó friss jelentését, amelyből kiderül, hogy

globálisan a Samsung visszavette vezető pozícióját a Huaweitől, miközben a Xiaomi megelőzte az Apple-t, elfoglalva ezzel a harmadik helyet a világ legnagyobb okostelefon-gyártói között.

A Xiaomi nemrég közzétett közleménye szerint a teljes harmadik negyedéves árbevétel golbálisan elérte a 72,2 milliárd jüant, ami 34,5 százalékos növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest. Ezen belül az okostelefon értékesítésből származó árbevétel 47,6 milliárd jüan volt, ami 47,5 százalékos bővülést jelez a bázisidőszakhoz képest. A leszállított okostelefonok mennyisége pedig 46,6 millió darab volt, ami 45,3 százalékkal több mint egy évvel korábban. Mindezek alapján alighanem kijelenthető: minden esély megvan arra, hogy a cég sikertörténete a jövőben tovább folytatódhasson.

Forrás: XiaomiLife, TesztAréna.hu és Bytech.hu