A magyar divatipar az elmúlt években jelentős átalakuláson és fejlődésen ment keresztül. Egyre több feltörekvő tervező és márka próbál meg a hazai piac mellett külföldön is helytállni, néhányuk pedig már nagyon rövid idő alatt jelentős sikereket ért el. Közéjük tartozik az AERON is, amely olyan jelentős piacokon mutatott jó eredményeket, mint Japán, Nagy-Britannia vagy Németország. Áron Eszterrel, az AERON alapító divattervezőjével beszélgettünk a tavasszal végbement arculatfrissítésről, a további célokról és arról, hogy miért is egyedülálló az AERON brand.

Áron Eszter divattervező 2011-ben alapította meg a letisztult vonalvezetéséről ismert AERON-t, amely nemzetközi szinten is elismert divatmárkává nőtte ki magát az elmúlt években. Tavaly év végén a vállalat újabb mérföldkőhöz érkezett, hiszen 2020-tól már a nemzetközi divatiparban jártas GB & Partners Kockázati Tőkealap-kezelő Zrt. szakmai stábjával, a Vanguards Group tagjaként folytathatta korábbi terveinek a megvalósítását.

Az Origo a márka éppen átalakuló budapesti irodájában találkozott Áron Eszterrel aki többek között elmesélte, hogy milyen változásokat jelentett a cég életében a tavasszal végbement arculatfrissítés. Ennek keretein belül a közel tíz éves márka új logót kapott - a korábbi, légies vonalak helyett ma már robosztus, stabilitást sugalló betűk rajzolják ki az AERON márkanevet annak a kreatív magabiztosságának a tanujaként, amelyen Áron Eszter tervezői életútján végigment. " Meg kellett tanulnom, hogy elsősorban önmagamnak kell megfelelnem és olyan darabokat kell létrehoznunk, amelyekben teljes mértékben hiszek. " - vallja a tervező.

Áron Eszter 2011-ben alapította meg a letisztult vonalvezetéséről és varrástechnológiai mesterfogásairól ismert márkáját.Fotó: Lábady István

Az AERON-nál jelenleg tizennégy szakember dolgozik a varrodában és további húsz munkatárs üzleti, illetve gazdasági feladatkört lát el. Az új stratégia keretében négy új kollégát vettek fel, akik közül többen külföldről, jelentős szakmai háttérrel és nemzetközi tapasztalattal érkeztek.

A divatmárka egy újfajta kreatív kampányt is elindított az arculatfrissítést követően AERONOGRAPHY néven, amelynek lényege, hogy hazai és nemzetközi alkotóművészek egyedi fotósorozatokon keresztül, szabadon mutatják be, mit is jelent az AERON életérzés.

Nem meglepő, hogy a magyar divatmárkára a külföldi lapok is felfigyeltek: köztük a legnagyobb szakmai újságok és portálok, mint például a WWD, rendszeresen számolnak be az AERON körüli legújabb fejleményekről. Nagy segítség mindebben, hogy nem csak a ruhák megjelenése vonzó a sajtó és a vásárlók számára, hanem a mögöttük álló történetek is.

" Számomra az édesanyám jelenti a legnagyobb inspirációt, gyerekként rajta keresztül tekinthettem be a kulisszák mögé, hiszen textilkereskedőként sok helyre elkísérhettem. " - meséli Áron Eszter és hozzáteszi, nem csak egy végtelenül stílusos nő képét őrzi az emlékezetében, de egy olyan rendkívüli édesanyáét, aki mindig irányt tudott mutatni. " A gyerekkoromban sokszor jöttek át hozzánk a barátnőim, hogy kikérjék a véleményét. Ő pedig mindig megpróbált segíteni. "

A márkaértékek átgondolása során éppen ezért született meg az az elhatározás, hogy a soron következő kollekciókat egy az Eszter édesanyjához hasonló, inspiráló, erős nő személye köré építsék.

A 2021-es Resort, azaz az ősz-téli és soron következő tavasz-nyári szezonok között helyet kapó kollekció már egy új, a márkaértékek átgondolását követően született.Fotó: Tombor Zoltán

A tervező az Origónak elárulta, hogy a következő, kereskedelmi forgalomba december elején kerülő Resort kollekció fókuszában már Pina Bausch és a kortárs táncosok öltözködése fog szerepet kapni. " Izgalmas volt ihletet meríteni egy ilyen nagyhatású művész világából és ruhatárából, valamint szemügyre venni azt az allűrt, ahogyan a táncosok a próbákon öltözködnek. Hiszen nem csak a sérülések elkerülése miatt hordanak rengeteg kötött ruhadarabot, de arra is figyelnek, hogy láthatóvá tegyék a mozdulataik tökélyre fejlesztett eleganciáját. Egy ilyen gondolatot hordható ruhadarabokra lefordítani igazán izgalmas folyamat. "

Áron Eszter azt is elárulta, hogy az inspiráció kutatását és kidolgozását követően a legfontosabb a megfelelő textilek kiválasztása. Ma már nem csak a legmagasabb minőség megtalálása a cél, hanem az is, hogy a kiválasztott szövetek fenntarthatóak legyenek. A beszélgetésünkkel egy időben, a gőzőlő fújtatásától és varrógépektől dallamos szomszédos műhelyekben már éppen az a jövő évi pre-fall kollekció készül, amely esetében már az anyagok hetvenöt százaléka fenntartható forrásokból származik.

"Ami igazán különleges az AERON-nál, hogy az irodánkkal egy szinten helyezkedik el a saját műhelyünk, ahol évek óta egy fantasztikus, összeszokott csapattal dolgozunk együtt. Sokat segít a munkában, hogy régóta ismerjük egymást, így minden apró részletet ki tudunk dolgozni közösen. Az általunk használt textilek és maguk a szakembereink is a lehető legmagasabb minőséget képviselik, ezt pedig a végeredményen, vagyis a ruhákon is érzékelhető. " - magyarázta Áron Eszter és hozzáteszi: a szakma legjobbjaival dolgozni nem csak büszkeséget jelent, de a magabiztos know-how lehetőséget is ad a szakmai bravúrokra, vagyis olyan rejtett technikai megoldásokra, amelyeket elsőre észre sem veszünk.

A kereskedelmi forgalomba december elején kerülő Resort kollekció inspirációjául a német származású koreográfus, Pina Bausch, és a kortárs táncosok öltözködése szolgált.Fotó: Tombor Zoltán

Nemcsak az AERON körül történnek meghatározó események, hanem Eszter életében is, aki két évvel ezelőtt anyuka lett. A márka alapítója kifejtette, hogy sokkal kevesebb idő marad mindenre és ezáltal nagyobb hangsúly kerül a napi tevékenységek tudatos megtervezésére.

"Gyakorlatilag ez a motorja a mindennapoknak. Próbálom úgy kialakítani az időrendemet, hogy a munkahelyemen és otthon is a maximumot tudjam nyújtani. Úgy érzem az is nagyon fontos, hogy anyaként otthon tudjak lenni a gyermekemmel, el tudjak érte menni a bölcsődébe és minél több időt töltsek vele. Ahogyan a kollekciók tervezésében, úgy a magánéletemet, az életem minden szegletét az egyensúlyra való törekvés határozza meg" -fejtette ki a divattervező.

Az idei év komoly kihívások elé állította a céget, hiszen akárcsak a világ többi részén, úgy Magyarországon is a koronavírus-járványról szól a 2020-as esztendő. A pandémia egy teljesen új szituációt teremtett a vállalkozások számára és ez a divatiparban sem volt másképp. Az AERON március óta a digitális fejlődésre törekszik, aminek egyik eleme egy új, professzionális webshop, az AERON.COM létrehozása volt, ahol a márka tudja értékesíteni a termékeit és globális szinten is eléri a vásárlóit.

“ Izgalmas volt ihletet meríteni egy ilyen nagyhatású művész világából és ruhatárából, valamint szemügyre venni azt az allűrt, ahogyan a táncosok a próbákon öltözködnek, “ meséli Áron Eszter divattervező.Fotó: Tombor Zoltán

Az AERON-nak a járvány alatt első számú prioritás volt, hogy a dolgozók a lehető legnagyobb biztonságban legyenek és abban is érezzék magukat. A ruhapróbákat éppen ezért például a zárt termek helyett a szabadban, egy villa kertjében tartották, ez pedig teljesen új környezetbe helyezte a különböző kollekciókat is, amely nagyon inspirálóan hatott a kreatív csapatra. A dolgozókat hetente tesztelték, hogy minél hamarabb képesek legyenek kiszűrni a pozitív eseteket, de az iroda kialakítása is sokat segített abban, hogy tartható legyen a kellő távolság megtartása, hiszen nem egy nyitott terű munkahelyről beszélünk, hanem olyanról, ahol a csapatok külön-külön szobákban dolgoznak.

Az AERON üzleti stratégiájában a nemzetközi terjeszkedés kapja a legnagyobb hangsúlyt. Több olyan célország is van, ahol az AERON tovább akarja erősíteni a jelenlétét, ezek közé tartoznak a kelet-ázsiai országok, az Egyesült Államok, Németország és Nagy-Britannia. A pandémia ellenére idén nyáron a szigetország esetében a márka egy jelentős megrendelést kapott a patinás londoni Selfridges luxus áruháztól, ami komoly terjeszkedést helyez kilátásba, hiszen, ezáltal több más nagy partner figyelme is a márkára szegeződhet.

Az AERON a magyar vásárlóközönségre is jelentős fókuszt fektet, így a jövőben egy budapesti üzlet megnyitása is tervben van. Jelenleg az érdeklődők a márka ruháit a webshopon keresztül vehetik meg, ha pedig fel szeretnék próbálni a kimagasló minőségű, letisztult ruhadarabokat, akkor erre a budapesti bemutatóteremben van lehetőségük időpont egyeztetés után. Az AERON termékei külföldi e-kereskedelmi oldalakon is megtalálhatóak, így például a presztízsértékű Farfetch felületén is. A külföldi vásárlók több boltban juthatnak hozzá a márka termékeihez, jelenleg összesen közel száz boltban értékesítik az AERON ruháit.

Az AERON és a GB & Partners együttműködése komoly perspektívát jelent mind a márka, mind az Alapkezelő számára, hiszen a Vanguards Group által képviselt divatipari portfólió bővítése az újabb szakmai szinergiák mellett még hatékonyabb nemzetközi építkezést eredményezhet, mely mindkét fél számára abszolút cél. Áron Eszter kifejtette, hogy a GB & Partners által kezelt EXIM Exportösztönző Magántőkealap nyújtotta pénzügyi biztonságon túl tovább növeli a bizalmat az Alapkezelő jelentős divatipari tapasztalata. "Közös nyelvet beszélünk és tervezőként ez nagy lépéselőnyt jelent, hiszen így még inkább azzal foglalkozhatok, amihez értek, és amit igazán szeretek."