Amióta az interneten is lehet vásárolni, azóta az e-kereskedelem is virágzik. Ma már minden ismertebb márka rendelkezik saját webshoppal, házhoz szállítják a terméket, és az itt vásárlók sokszor kedvezményt is kapnak. A koronavírus-járvány az online térbe költöző cégek számát csak növelte: üzletek zártak be a való életben és nyitottak ki a webes térben. Emiatt óriási verseny alakult ki az e-boltok között. De vajon mik azok a trendek, amelyekkel előnyt lehet szerezni a konkurenciával szemben?

Online és offline egyszerre

Várhatóan 2021-ben több olyan technológia is bemutatkozik, amely keveri az online és az offline vásárlások előnyeit. Ez azt jelenti, hogy az online vásárlásokat próbálják olyan környezetbe ültetni, mintha személyesen besétáltunk volna egy boltba, és ott vásárolnánk, "offline" módon. Ebben a VR (virtuális valóság) és a kiterjesztett valósághoz használt eszközök segíthetnek - írja a Forbes.

Ez azért fontos, mert bár nő az online vásárlások száma, többeknek nem elég vásárlásszerű az élmény, és hiányolják a boltok ingerekben gazdag környezetét.

Emellett vannak termékek, amelynél fontos a személyes jelenlét, vagy legalábbis annak illúziója: várhatóan ruhákat lehet felpróbálni majd virtuálisan, vagy kipróbálni egy sminket.

Vásárló egy francia boltban VR-szemüveggelForrás: AFP/Nicolas Tucat

Ugyanakkor ez azért is jó alternatíva, mert egészségügyi kockázatok idején úgy "lehetünk ott" egy boltban, hogy gyakorlatilag senkivel nem érintkezünk.

Ennek fordítottja az az elképzelés, hogy a tényleges bolti vásárlásokat próbálják még inkább "internetessé" tenni. Mit jelent ez? Jó példa erre az Amazon fizetésmentes boltja, ahol elég bemenni a boltba, betenni a táskába, ami kell, és hazamenni. A vásárlás összegét automatikusan levonja a bolt.

A Walmart az Egyesült Államokban azzal kísérletezik, hogy a vásárlóknak megengedi, hogy összerakják és kifizessék a boltban a kosarukat, de az árut már a bolt viszi házhoz, mintha online rendeltünk volna csomagot.

Az Amazon pénztármentes üzleteForrás: AFP/2019 Getty Images/Spencer Platt

Mesterséges intelligencia figyeli a trendeket

Napjainkban egyre több vállalat érti meg az adatok elemzésének fontosságát, és kezd el használni valamilyen mesterséges intelligenciát azok kiértékeléséhez.

Ez azt jelenti, hogy a jövőben a vállalatok sokkal pontosabban tudnak majd reklámozni (mind online, mind más felületeken), hiszen azok hatékonyságának mérésére sokkal kifinomultabb eszközök állnak majd rendelkezésre. A reklámok nemcsak tartalmukban lehetnek pontosabbak, hanem területileg is.

Elképzelhető egy városon belül is, hogy más-más terméket érdemes reklámozni (és készleten tárolni) egy-egy boltban, mint máshol. Emellett további fejlődés várható a chatbotok és a virtuális asszisztensek terén is.

Mesterséges intelligencia dönthet a reklámrólForrás: Science Photo Library via AFP/VICTOR de SCHWANBERG/SCIENCE PHOTO LIBRARY/Victor De Schwanberg/Science Pho

Mivel egyre nehezebb a vásárlók megszólítása, figyelmüknek megragadása és vásárlásra csábításuk, ezért várhatóan már 2021-ben több cég fog élni a mesterséges intelligencia adta reklámozási lehetőségekkel.

Automatizált házhoz szállítás

A legkönnyebben elképzelhető, általánosan elterjedő változás lehet az automatizált házhoz szállítás. Napjainkban egyre több vállalat vállal drónnal történő kézbesítést, de az önvezető autók is egyre inkább elterjedhetnek.

Ez azért is fontos, mert a koronavírus-járvány rámutatott arra, hogy olykor kifejezetten előnyös a személyes kontaktok kerülése.

Újságot szállító drón az Egyesült ÁllamokbanForrás: dpa Picture-Alliance via AFP/Michael Reichel

Az érintkezést teljesen kiváltja az ember nélküli kézbesítés, sőt vélhetően a pandémia még elfogadottabbá teszi a technológiát.

Kimaradó láncszemek

Elképzelhető, hogy 2021-ben eddig nem népszerű vagy nem látott módszerek is teret nyerhetnek a vásárlások terén. Előfordulhat, hogy egyre több gyártó teszi elérhetővé termékét közvetlenül a fogyasztók számára (kihagyva a boltokat), de akár az is lehetőséget jelenthet majd, hogy influenszereken, reklámokon, vagy akár tévéműsorokon keresztül is lehet rendelni.

Az NBC egy olyan alkalmazást tesztel, amely lehetővé teszi, hogy a reklámmal egy időben meg is tudjunk rendelni egy terméket egy gombnyomással.

Ez a trend nem új, de várhatóan egyre több vállalat próbál a fogyasztók közelébe kerülni az online véleményvezéreken keresztül. Itt nem feltétlenül a népszerű sztárokra kell gondolni, egy gyártó már az olyan mikroinfluerenszeket is megtalálhatja, akik csak pár emberhez érnek el, ha épp ők azok, akikhez a saját termékét el szeretné juttatni egy márka.

Kínai influnszer készíti legújabb videójátForrás: Imaginechina via AFP/Zheng Jianxin/Zheng Jianxin

Ebből az értékesítési láncból kimaradnak a boltok, a gyártó és a fogyasztó között pusztán egy ügynök (influenszer, weboldal, videó) szerepel.

Személyre szabott törődés

Mindig is léteztek boltok, termékek, amelyeknél a vásárló a boltba lépve személyes segítséget kapott egy ottani munkatárstól. Ezeknek a termékeknek a listája széles árskálán mozog, hiszen lehet szó cipőről, vagy épp egy autóról is.

Azonban az e-kereskedelem terjedésével ez kiveszőben van, így előnybe kerülhetnek azok a cégek, akik ezt a fajta személyre szabott törődést biztosítani tudják online, akár egy robot segítségével.Egyes cégek alkalmazást hoztak létre, amelyet kitöltve leszűkíti a termékek listáját arra, amelyek egybevágnak preferenciáinkkal.