Idén még erősebb lehet az év végi bevásárlási szezon az európai kontinensen

Black Friday, Prága
Prága, 2017. november 24. A karácsonyi bevásárlási szezon kezdetét hirdető fekete péntek (Black Friday) felirat egy szőnyegen egy prágai bevásárlóközpontban 2017. november 24-én. Az amerikai hálaadás ünnepét követő péntektől rendkívüli kedvezményekkel várják a vásárlókat a kereskedők.
Vágólapra másolva!
Közeledik a Black Friday, az európai fogyasztók pedig nem hagyják, hogy ez a zűrzavaros év elrontsa a karácsonyukat. Ahogy a vásárlók folyamatosan alkalmazkodnak a koronavírus-világjárvány okozta változásokhoz, a költéseik terén is egyre rafináltabbak lesznek. A Kaspersky új kutatásából kiderül, hogy a válaszadók fele (52 százaléka) a korábbi évekhez hasonlóan több karácsonyi vásárlást tervez végezni az akciók vagy a bevásárló ünnepek, például a Black Friday alkalmával. Sőt, egyharmaduk (34 százalékuk) az utolsó percre tervezi hagyni a vásárlást abban a reményben, hogy nagyobb árengedményekre tehet szert.
Vágólapra másolva!

Az európai fogyasztók a koronavírus-járvány miatti társadalmi távolságtartási intézkedések betartása közepette is élvezni szeretnék a karácsonyt, ennek jegyében most nem a fizikai üzleteket tekintik az ajándékbeszerzés elsődleges forrásának. Sőt, ötből három válaszadó azt mondta, hogy az ünnepi vásárlás legnagyobb részét online tervezi lebonyolítani. Ötödük (20 százalék) egyenesen azt nyilatkozta, hogy

az idén minden ünnepi bevásárlásukat online intézik, annak ellenére, hogy általában nem ez a szokásuk.

Illusztráció Forrás: MTI/EPA/Martin Divisek

Az online értékesítés várható növekedése mellett a Kaspersky megállapításaiból az is kiolvasható, hogy

a fogyasztók zöme várhatóan a kontinenst sújtó recesszió ellenére sem fogja vissza a karácsonyi költéseit.

A fogyasztóknak mindössze egynegyede (26 százaléka) tervezi legalább a harmadával csökkenteni a karácsonyi vásárlásra szánt kiadásait a koronavírus-járvány következtében fellépő pénzszűke miatt. Ez a szám azonban a 25–34 év közöttiek körében már 30 százalék – ez az a korosztály ugyanis, amelyet a legszélesebb körben érintett a koronavírushoz köthető állásvesztés.

Az online akciókra vadászó fogyasztók számának növekedésével párhuzamosan azonban a nagy megtakarítások elérése érdekében vállalt kockázat mértéke is egyre nő. A válaszadók mindössze 16 százaléka nem hajlandó megadni a személyes adatait az online kedvezményekért cserébe, annak ellenére, hogy csaló weboldalak vagy átverések áldozataivá válhatnak.

Illusztráció Forrás: AFP/Vladimir Vyatkin

"Az ünnepi időszak mindig nagy esemény, és az idén ez még inkább így van. De ahogy a zsebtolvajok a zsúfolt helyeken próbálnak szerencsét, úgy a kiberbűnözők a fogyasztói vásárlási trendeket fogják megvizsgálni, és megpróbálják kiaknázni az emberek az iránti vágyát, hogy egy jó akcióra lecsapva némi pénzt takaríthassanak meg. A magam részéről tehát azt tanácsolnám az embereknek, hogy járjanak utána a dolgoknak, a vásárlások során tartsák be az alapvető, ésszerű óvintézkedéseket. Egy dolgot mindig érdemes észben tartani: ha valami túl jónak tűnik ahhoz, hogy igaz legyen, akkor az valószínűleg az is" – fejtette ki David Emm, a Kaspersky vezető biztonsági kutatója.

A vállalat tanácsai a biztonságos online vásárlásokhoz:

  • Csak legális online áruházakban vásároljon. Mindig biztonságosabb, ha egy linkre kattintás helyett inkább maga gépeli be a címet vagy kiválasztja azt a könyvjelzői közül. A böngésző címsávjában ellenőrizze, hogy az Ön által felkeresni kívánt weboldal hiteles és biztonságos-e, és hogy ott van-e a lakat, illetve szerepel-e a címben a HTTPS.
  • A vásárlásokat biztonságos fizetési módozatokat használva végezze. Fizessen hitelkártyával vagy megbízható pénzügyi szolgáltatásokon keresztül, hogy a tranzakciók védelmet élvezzenek.
  • Ellenőrizze a kedvezményeket. Ha e-mailben vagy SMS-ben kap árengedményt, ellenőrizze, hogy legitim-e a küldő vagy a webes hivatkozás, mielőtt rákattintana.
  • Mindig tartsa naprakészen a készülék szoftverét és a rajta futó alkalmazásokat, és védje készülékeit egy jó hírnevű internetes biztonsági termékkel. A viselkedésalapú adathalászat-blokkoló technológiákkal rendelkező kiberbiztonsági megoldások értesítést küldenek Önnek, ha egy adathalász weboldalt kíván meglátogatni.
  • Gondoskodjon a jelszavai kezeléséről. A jelszókezelők használatával több kereskedőnél is biztonságosan vásárolhat, ugyanis a jelszókezelő úgy tárolja biztonságosan a hitelesítési adatait, hogy azok minden online fiókjánál egyediek legyenek.