A járvány valószínűleg idén maga alá temeti az akciók ünnepét, a Black Friday-t. Legalábbis a vásárlók többsége a korábbinál még tudatosabban készül az év végi leárazásokra: tisztában vannak azzal, hogy a kereskedők még több leértékelésre kényszerülnek, így sokán kivárnak a vásárlással és elhúzzák a teljes karácsonyi szezonra. Jagodics Rita kereskedelmi marketingszakember az utóbbi évek egyik legsajátosabb karácsonyi időszakát vizsgálta a vevők és a cégek szemszögéből.

A több, mint 1000 fős vásárlói, valamint több mint 500 fős vállalati kutatás alapján az derült ki, hogy idén a vásárlók több, mint fele, 52% a Black Friday napján és karácsony előtt is vásárolna.

Sokkal tudatosabbak az emberek, tudják, hogy mi a helyzet, éppen ezért egészen karácsonyig várják a különböző akciókat és leértékeléseket a kereskedőktől  

- mondta a szakember. Egyébként a válaszadók mindössze 12%-a tervezi azt, hogy csak a Black Friday napján veszi meg a karácsonyi ajándékokat.

Black Friday az Egyesült ÁllamokbanForrás: AFP/Anadolu Agency/Mohammed Elshamy

Fontos azt is hozzátenni, hogy a járvány miatt felborult a kereskedelem is. A beragadt árukészletek miatt nagyon sok az akció. Olyannyira, hogy a Black Friday egyszerűen nem emelkedik ki - magyarázta Jagodics Rita, hozzátéve, hogy ráadásul

sokan csalódtak az elmúlt években a Black Friday-ben, mert nem kaptak akkora kedvezményeket, mint amekkorát vártak.  

Érdekesség, hogy a cégeknek is erős kétségei vannak a Black Friday-jel szemben. A megkérdezett vállalkozások mindössze 20%-a mondta azt, hogy biztosan részt vesz az akciókban, míg több mint 60% egyáltalán nem csatlakozik a Black Friday-hez. A legaktívabbak a kereskedők lesznek, ám közülük is csupán mintegy 35% tart majd akciót a Fekete Pénteken. Ez alapján

a teljes karácsonyi szezonra elhúzódó leértékelésekre lehet majd számítani,

hiszen a nehéz gazdasági helyzet, az általánosságban megfigyelhető spórolás miatt valószínűleg jelentős készletek ragadhattak bent, halmozódhattak fel egyes kereskedőknél - tette hozzá Jagodics Rita.

Ugyanakkor az a kereskedő, aki eddig nem erősített az online jelenlétén, nagyon komoly bajba kerülhet az év hátralévő részében.

A vásárlók harmadát ugyanis visszatartja a járvány attól, hogy az üzletekben vásároljon.

Míg 44%-ot közepesen tart vissza. Csupán a vevők alig több, mint ötöde mondta azt, hogy a pandémia ellenére is hajlandó bemenni a boltokba a karácsonyi ajándékért. A szakember szerint továbbra sem lehet eléggé hangsúlyozni a kereskedők számára azt, hogy erősítsék az internetes jelenlétüket, fejlesszék a webáruházukat és erőteljesen kommunikálják a járvány miatt meglépett óvintézkedéseiket.

Forrás: AFP/Getty Images/Stephanie Keith

Olyannyira erősödik idén az online vásárlás az ünnepi időszakban, hogy az emberek 20%-a kizárólag online szerzi majd be az ajándékokat, míg 57% többet fog vásárolni online. A korábbi kutatásunkból az is kiderült, hogy a tavaszi első hullám idején kialakult online vásárlási kedv csökkent a nyár folyamán, amikor enyhítettek a korlátozásokon. Ám most, a korlátozások újbóli erősödésével az online vásárlások erősödésére is számítunk - mondta a szakértő, hozzátéve, hogy a kizárólag offline értékesítésre számító kereskedők valószínűleg komoly bajba kerülhetnek.

A felmérés alapján úgy tűnik, hogy a cipőboltok és ruházati üzletek azok, amelyek továbbra is számíthatnak a vásárlóikra.

A válaszadók több mint 56%-a a cipőt, míg 49% pedig a ruhát jelölte meg, mint olyan terméket, amit nem vásárolna online. De 24% a bútort is inkább offline megvásárolható terméknek jelölte meg.

Az év végi leértékelések mértékével kapcsolatban 38% nem számít változásra a tavalyi évhez képest, mig szintén 38% nagyobb akciókra számít. A válaszadók közel negyede ugyanakkor a tavalyinál kisebb mértékű leárazásokra készül. Ehhez képest a Black Friday-en résztvevő cégeknek csupán a tizede tervezi azt, hogy növelni fogja a leértékelés mértékét. Több, mint 83%-uk nem változtat a tavalyihoz képest.

Black Friday NémetországbanForrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Bodo Marks

Az is kiderül a felmérésből, hogy a hagyományos egynapos Black Friday javarészt már a múlté.

A vállalkozások majdnem 70%-a többnapos kampányt tervez.

Ráadásul a többségük, 50,7% csak webáruházban és online tervezi a Black Fridayt, míg 39% minden platformon akciózik. Ennek érdekében előkészületek is zajlottak: a cégek fele fejlesztett az online marketingen (webáruházzal több mint 19%, online megjelenéssel több mint 30%). Érdekesség, hogy továbbra is vannak olyanok, akik kizárólag személyes értékesítésben gondolkodnak: minden tizedik cég csak offline ad kedvezményt. Ők viszont valószínűleg komoly bajban lesznek majd - állította Jagodics Rita.

A cégek jelentős részénél úgy gondolják, hogy az embereket visszatartja majd a járvány attól, hogy az év végi ajándékokat az üzletekben szerezzék be. 44% úgy gondolja, hogy sokan félnek a járványtól, közel 30% pedig arra készül, hogy a félelem miatt biztosan online vásárolnak majd az emberek. A szolgáltatók egyébként a legszkeptikusabbak: a harmaduk úgy gondolja, hogy a járvány miatt nem mennek majd vásárlók az üzletekbe.