Különös eredményre jutott egy brit fogyasztói csoport, amikor megvizsgálta a Black Friday akciókat. A Which? szerint ugyanis 10 termékből majdnem 9 az év korábbi szakaszában vagy elérhető volt a Black Friday idején kínált áron, vagy olcsóbban.

Minden vásárlónak óvatosan kell kezelnie a vonzó Black Friday leárazásokat – ez a legfőbb üzenete a Which? nevű brit fogyasztói csoport kutatásának. Sokan ugyanis ebben az időszakban vásárolják meg a karácsonyi ajándékokat, hiszen ilyenkor az üzletek hatalmas akciókat hirdetnek.

Ez a trend olyannyira erős, hogy a Lloyds Bank felmérése szerint a vásárlók kétharmada kivárja a Black Fridayt a karácsonyi ajándékok vásárlásával. A pénzintézet szerint egyébként idén, Nagy-Britanniában 750 millió fontot költhetnek el a vásárlók – írja a BBC.

A Which? azonban úgy döntött, megvizsgálja 219 népszerű termék árát a 2019-es Black Friday idején, illetve a megelőző és az azt követő hat hónapban. A Which? olyan vállalatok árait nézte meg, mint az Amazon, az AO.com, az Argos, a Currys PC World vagy a John Lewis. A kutatás mindössze három olyan üzletet talált, ahol valóban a Black Friday napján voltak a legolcsóbbak a termékek.

Idén még erősebb lehet az év végi bevásárlási szezon az európai kontinensen

Közeledik a Black Friday, az európai fogyasztók pedig nem hagyják, hogy ez a zűrzavaros év elrontsa a karácsonyukat. Ahogy a vásárlók folyamatosan alkalmazkodnak a koronavírus-világjárvány okozta változásokhoz, a költéseik terén is egyre rafináltabbak lesznek. A Kaspersky új kutatásából kiderül, hogy a válaszadók fele (52 százaléka) a korábbi évekhez hasonlóan több karácsonyi vásárlást tervez végezni az akciók vagy a bevásárló ünnepek, például a Black Friday alkalmával.

Csak egy példát említve, a Currys PC World kínálatában a Bose Quietcomfort fejhallgatókat 249 fontért árulták a tavalyi Black Friday napján. Mindazonáltal a kutatás kimutatta, hogy a megelőző hat hónap során legalább 15 alkalommal fordult elő, hogy a terméket ugyanezen az áron vagy olcsóbban kínálta a bolt.

A kutatás „csúcstartója" azonban az Amazon. A Which? elemzése arra jutott, hogy az Amazon Black Friday napját leárazott termékeinek több mint felét (57 százalék) ugyanazon az áron vagy olcsóbban is kínálták a megelőző hat hónapban.

Jóllehet a fenti adatok Nagy-Britanniára vonatkoznak, és így nem lehet belőlük határozott nemzetközi következtetéseket levonni, az üzenet világos. Mielőtt valaki gyorsan elcsábulna a látványos leárazásoktól, érdemes alaposabban körülnézni, mert nem minden akció jelent valódi árcsökkenést.