Az online vásárlás buktatóira és a vásárló jogaira figyelmeztet a közelgő Black Friday alkalmából az Innovációs és Technológiai Minisztérium. Összegyűjtötték, melyek a tisztességtelen webáruházak tipikus jelei, és mit tehet a vásárló, ha ilyen kereskedőtől rendelt.

Mint közleményükben írják, a Fekete Péntek, vagyis a Black Friday Magyarországon elsősorban az online kereskedelemben hódít; a legtöbb webáruház ilyenkorra időzíti a nagy akcióit. Újabban nemcsak egyetlen napig, hanem akár egy hónapon át tartanak a leértékelések, amely a webáruházak legforgalmasabb időszaka.

Készüljön képernyőkép

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium azt tanácsolja, mielőtt vásárolnának egy webáruházból, tájékozódjanak a kereskedőről és a termékek áráról. Hozzáteszik, az oldalon szereplő információkat érdemes képernyőképként elmenteni arra az esetre, ha utóbb gond merülne fel. A jogsértésen ért e-kereskedőkről a www.jogsertowebaruhazak.kormany.hu oldalon lehet tájékozódni.

Magyar nyelvű a honlap?

Webes vásárlásnál figyelni kell arra, hogy a magyar nyelvű honlap, vagy a „.hu" végződés nem feltétlenül jelenti azt, hogy hazai forgalmazótól rendelnek. A „Kapcsolat" menüpontból ki kell derülnie, hogy magyar webáruházról van-e szó. 

A külföldről rendelt termék visszaküldése gyakran drágább, és szinte biztosan nem érkezik meg karácsonyig.

Forrás: MTI/EPA/Martin Divisek

14 napos elállási jog

A közlemény szerint  online vásárláskor 14 napon belül elállási jog illeti meg a vevőt.  A CD, DVD, szoftver kivételével akkor is meggondolhatjuk magunkat, és indokolás nélkül visszaküldhetjük a terméket, ha már kicsomagoltuk. Ez a jog azonban nem korlátlan, például gyorsan romló élelmiszerre vagy egyedi igényre elkészített ajándékra sem vonatkozik. A termék visszaküldésének költsége a vásárlót terheli. A kereskedőnek a visszajuttatást követő 14 napon belül, a fizetéssel azonos módon kell visszatérítenie a vételárat és a szállítási díjat - írják.

Ha a panaszt közvetlenül a webáruházzal nem sikerül rendezni, a fogyasztóvédelmi hatósághoz, a békéltető testületekhez, más uniós tagállamból történt online vásárlás esetén az ITM-en belül működő Európai Fogyasztói Központhoz fordulhatnak segítségért.

Cseresnyés Péter kereskedelempolitikáért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkár elmondta: Az elektronikus kereskedelem 114 milliárd forintos forgalommal minden eddigi mutatóját felülmúlta idén áprilisban, a legszigorúbb korlátozások idején.  Az internetes és csomagküldő cégek teljesítménye némi visszaesést követően már szeptemberben meghaladta a tavaly novemberit. A járvány második hullámában bevezetett óvintézkedések ismét látványos élénkülést hozhatnak. Az év utolsó hónapjaiban az online kereskedelem havi forgalma megközelítheti, akár meg is haladhatja a 100 milliárd forintot. Az ITM ismételt figyelemfelhívásával az ünnepi időszakot megkeserítő, elkerülhető bonyodalmaknak és kellemetlenségeknek szeretné elejét venni a magyar családok békés készülődésének érdekében."