Hatalmas átalakulásokat hozhat a világgazdaságban a Z generáció. A Bank of America szerint a fiatal nemzedék jövedelme 2031-re felül is múlhatja az Y generáció jövedelmét.

Az 1990-es évek közepe és a 2010-es évek eleje között született Z generáció alapvető átalakulásokat hozhat a világgazdaság minden szegmensében – mondják a Bank of America szakemberei. A fiatal nemzedék jövedelme pedig 2031-re már felül is múlhatja a megelőző Y generáció jövedelmét – írja a CNBC.

Generációs forradalom

A bank szakemberei szerint a „Z generáció forradalom" már meg is kezdődött. Ez az első olyan nemzedék ugyanis, amely már teljesen online világban nőtt fel. Ráadásul egy igen különös, a történelemben szinte példa nélküli helyzet állt elő a munkaerőpiacon. Most ugyanis a fiatal munkavállalók diktálják a digitális ütemet, amihez az idősebbek igyekeznek alkalmazkodni. Vagyis egyre inkább az idősebb dolgozók tanulnak a fiataloktól, és nem fordítva.

A Z-generáció tagjai körében szinte folyamatosan az online jelenlétForrás: Cultura Creative/Gpointstudio

Mindez pedig idővel anyagi előnyt is jelent majd a nemzedéknek – mondják a bank elemzői. A várakozások szerint ugyanis a Z generáció jövedelme a jelenlegi ötszörösére (33 ezer milliárd dollárra) nőhet 2030-ra, amikor már az egész nemzedék belép a munkaerőpiacra. Ez azt jelentené, hogy addigra a globális jövedelmek több mint negyedét ez a generáció tenné zsebre, 2031-re maga mögé utasítva az Y generációt – utóbbi csoport az 1980-as évek eleje és az 1990-es évek közepe között születetteket takarja.

Ráadásul a vagyoni átrendeződést az is fűti, hogy az 1960-as évek közepe előtt született nemzedékek egyre nagyobb mértékben örökítik át a vagyonaikat a fiatalabbaknak. Összevetésképpen, az 1928 és 1965 között született két nemzedék jelenleg mindösszesen 78 ezer milliárd dollárnyi vagyont tudhat magáénak – csak az Egyesült Államokban.

Feltörekvő nemzedék

Ezzel együtt az is látszik, hogy a Z generáció tagjai közül 10-ből 9 feltörekvő piacokon él. India különösen nagy Z generációs nemzedéket tudhat maga mögött – a teljes nemzedék ötöde itt lakik. A jelentés rámutatott, mindeközben Indiában az oktatási és a technológiai infrastruktúra gyors fejlődése mellett az urbanizáció üteme is igen jelentős.

A Bank of America úgy látja, India mellett Mexikó, a Fülöp-szigetek, valamint Thaiföld lehetnek azok a feltörekvő piacok, melyek igen hatékonyan kihasználhatják a „Z generációs forradalmat".

A vállalatoknak is alkalmazkodniuk kell a generációs változásokhozForrás: Shutterstock

A kutatás a fentiek mellett a Z generáció fogyasztási szokásait is vizsgálta. Ez a nemzedék ugyanis napi több mint 10 órát tölt el valamilyen mobileszközt használva, az online jelenlétük pedig lényegében folyamatos.

A Z generáció fele a mobiljáról streamel zenét, de a zeneipar mellett a videojátékok és az ételeket házhoz szállító cégek is igen jelentősen támaszkodhatnak a Z generáció kiadásaira.

Az is jól látszik, hogy ez a nemzedék többcsatornás vásárlónak számít, vagyis gyakran kombinálják az online és a fizikai bolti vásárlást. Az is fontos, hogy a Z generáció nem annyira árérzékeny, mint a korábbi nemzedékek, az olcsóság helyett sokkal inkább a nekik megfelelő minőséget és a fenntarthatóságot részesítik előnyben.