Megkezdődhet a Déli és a Nyugati pályaudvart összekötő felszín alatt épített vasúti alagút megépítésének a részletes vizsgálata, miután a kiíró Budapesti Fejlesztési Központ aláírta a szerződést a megvalósíthatósági tanulmány kivitelezőjével. A szakértőknek kell választ adniuk rá, hogy arányban áll-e az elérhető haszon a létesítés minden bizonnyal tetemes költségeivel. Egy korábbi vizsgálat azt igazolta, hogy a fővárost kiszolgáló elővárosi vasutak teljesítménye csak úgy duplázható meg, ha megépül egy Duna alatti vasúti összeköttetés - számol be arról a Magyar Nemzet.

Az elővárosi forgalomban a vasúton ingázók száma akár megduplázható a maihoz képest, ám ennek kiszolgálásához több vonatra van szükség, a pályaudvarok bővítése azonban szinte lehetetlen. Ma egy reggeli csúcsórában 42 vonat lép be Budapest határán, dupla utasforgalom színvonalas kiszolgálásához kilencven feletti vonat fogadására kellene képesnek lennie a fővárosi vasúti hálózatnak óránként. Erre vasúti alagút nélkül nincs esély – olvasható Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatójának közösségmédia-oldalán.

Ezért nagy jelentőségű, hogy a Budapesti Fejlesztési Központ aláírta a vállalkozási szerződést az új budapesti vasúti alagút megvalósíthatósági tanulmányára. 

Budapest látképeForrás: robertharding/Gavin Hellier/Gavin Hellier

A szakértői munkák elvégzésére kiírt nyílt európai uniós közbeszerzés nyertese egy nemzetközi csapat lett:

  • A vasúti infrastruktúra tervezését a magyar Főmterv Zrt. fogja össze és irányítja a teljes tanulmány elkészítését.
  • A menetrendi és hálózati koncepció megalkotását a svájci SMA & Partner végzi majd.
  • Az építészeti, urbanisztikai, várostervezési munkákat a főbb állomások környezetében – magyar építészirodák mellett – a világhírű holland UNStudio végzi majd, akik a dohai metrótól a számos építészeti díjat elnyert holland Arnhem vasútállomásig számos ilyen referenciával bírnak és Budapesten az új Galvani hidat is tervezik. 

A szerződés összértéke 1,4 milliárd forint, a munka 18 hónapig tart. 

A feladat részeként elvégzik a ma a Déli pályaudvarra és a Nyugati pályaudvarra bevezető összes vonalszakasz koncepcionális felülvizsgálatát, és megalkotják ezen vonalak leendő képét.

A Nyugati pályaudvar felújítás alatti csarnokaFotó: Csudai Sándor - Origo

A feladat fókuszában pedig annak vizsgálata áll, hogy a kapacitásbővítés érdekében érdemes-e és ha igen, milyen áron, milyen nyomvonalon, állomásokkal, mélységben, műszaki kialakítással összekötni a Magyarország keleti és nyugati részéből érkező vasútvonalakat Budapest központja alatt,  ezzel mintegy duplájára bővítve a budapesti vasúti hálózat mai kapacitását – és milyen hasznok érhetők el ezáltal. 

Az alagút megépítéséről egyelőre nincs döntés, ez a tanulmány alapján hozható majd meg 2022 után, melyben a jelentős beruházási költségek – a rávezető szakaszokkal együtt – és a beruházás révén elérhető társadalmi, nemzetgazdasági, közlekedési, környezetvédelmi és városfejlesztési hasznok teljes körű összegzése és összehasonlítása megtörténik.