Negyedórás e-autóakkumulátor-töltési időt ígér egy cég

Volkswagen ID3 gyári
Vágólapra másolva!
A QuantumScape, melyet a Volkswagen mellett Bill Gates is támogat, a múlt héten bejelentette, hogy elektromos járműakkumulátorai gyorsabban töltődnek és hosszabb ideig tárolnak több energiát, mint a jelenleg a piacon lévő legtöbb elektromosautó-akkumulátor.
Vágólapra másolva!

A vállalat szilárdtest lítium-ion akkumulátorai lehetővé teszik a járművezetők számára, hogy 15 perc alatt feltöltsék járműveiket a kapacitás mintegy négyötödére. Ennek a tulajdonságnak ráadásul körülbelül 12 éven át kell rendelkezésre állnia egy olyan elektromos járműben, amelynek hatótávolsága normál vezetési körülmények között legalább 300 mérföld.

A San Jose-i startup azt is közölte, hogy

az akkumulátorai jól működnek mínusz 30 Celsius fokos környezetben is.

Eddig az elektromos járművek lítium-ion akkumulátorai kapcsán kompromisszumokat kellett kötniük az autósoknak a teljesítmény és a hőmérséklet között. A legtöbb ma kapható elektromosautó-akkumulátor olyan lítium-ion technológiát használ, amelyek folyékony elektrolitokkal rendelkeznek. Ez azzal is jár, hogy csak lassan töltődhetnek fel, fagypont alatt megfagyhatnak, továbbá esetleg gyúlékony anyagokat tartalmazhatnak, amelyek baleset esetén tűzveszélyt jelentenek.

A QuantumScape a múlt hónapban lépett tőzsdére, melyet megelőzően

380 millió dollárt gyűjtött be a Volkswagentől,

valamint további beruházásokat hajtott végre Bill Gates is, illetve a Breakthrough Energy Ventures, a Khosla Ventures és a KPCB.

Juergen Leohold és Frank Blome, a Volkswagen vezetői a QuantumScape igazgatótanácsában vannak. A Volkswagen közös vállalkozást finanszírozna a QuantumScape akkumulátorainak gyártására és a járművekbe történő beépítésére 2025-ig.

Míg a múlt heti bejelentés versenyelőnyt jelenthet a Volkswagen számára, meg kell jegyezni, hogy JB Straubel, a Tesla TSLA volt műszaki vezérigazgatója és társalapítója, valamint Brad Buss, a Tesla volt igazgatója és a Tesla SolarCity beruházásának pénzügyi igazgatója is a QuantumScape igazgatóságában ül.

A Quantumscape akkumulátortechnológiáját építené be a Volkswagen az elektromos autóiba 2025-ig Forrás: Volkswagen

Jagdeep Singh, a QuantumScape vezérigazgatója és társalapítója úgy véli, hogy az elektromos járműakkumulátorok piaca a jövőben az új járművek globális értékesítésének többségét adja majd. De ennek értéke ma kevesebb, mint 3 százalék.

A Bloomberg New Energy Finance előrejelzése szerint

az elektromos autók és a hibridek 2040-re a kisebb járművek globális értékesítésének mintegy 35 százalékára fognak nőni.

"A legnehezebb a működő szilárdtest-akkumulátor elkészítésében az, hogy egyszerre kell megfelelni a nagy energiasűrűség, a gyors töltés és a hosszú élettartam követelményének, miközben hideg hőmérsékleten is meg kell tartani a 300 mérföldes hatótávolságot" - nyilatkozta Stan Whittingham, a lítium-ion akkumulátor egyik feltalálója és a 2019-es kémiai Nobel-díj nyertese. "Az adatok azt mutatják, hogy a QuantumScape cellái megfelelnek ezeknek a követelményeknek."

Singh szerint a belsőégésű motorokról az elektromos hajtásra történő áttérésre csak akkor kerül majd sor, ha az elektromos autó költségei alacsonyabbak lesznek, és az elektromos autók teljesítménye megegyezik majd vagy akár meg is haladja a belsőégésű motorokét.

„A mai akkumulátorok még nem versenyképesek. Nincs energiasűrűségük a szükséges tartomány eléréséhez és nincs erejük a gyorstöltéshez. "- mondta Singh." A mai legjobb akkumulátorok töltése körülbelül egy órát vesz igénybe, miközben 5 vagy 10 perc alatt újra lehet tölteni egy benzines autót."

A QuantumScape akkumulátora kis méretű, mely ellentétben áll a Tesla modelljeiben található akkumulátorokkal. Ezek sokkal nagyobb helyet foglalnak el, és 450-550 kilogramm súlyúak. A Chevrolet Bolt akkumulátor tömege körülbelül 435 kilogramm.

Minden autógyártó gyorsan halad a fejlesztésekkel, hogy növelje az energiasűrűséget és csökkentse az akkumulátorok méretét. Az LG Chem és a dél-koreai Samsung, a kínai BYD és CATL, valamint a japán Panasonic is erős versenyben van.

Forrás: Forbes.com