A koreai pop, vagy ismertebb nevén a K-pop, az elmúlt néhány évben globálisan is az egyik legnépszerűbb műfajjá vált. A koreai kulturális, sport és turisztikai ügyekért felelős minisztérium (MCST) közlése szerint az iparág már 2018-ban 5,31 milliárd dolláros bevételt generált az ország számára az olyan előadóknak köszönhetően, mint a BTS fiúbanda és a Blackpink nevű, lányokból álló együttes. Jól mutatja a K-pop nemzetközi előretörését, hogy a külföldi eladások mostanra elérték a 723 millió dollárt, amely 69,9 százalékos növekedést jelent 2016-hoz képest. A sikernek viszont megvan az ára, hiszen a szakma sztárjelöltjei már nagyon fiatalon hosszú éveken át élnek, gyakorolnak és edzenek együtt szigorú szabályok mellett - a legtöbben viszont sosem lesznek felkapott hírességek, minden személyes áldozat ellenére. Bemutatjuk, milyen út vezet ahhoz, hogy valakiből K-pop-világszenzáció lehessen.

Idén októberben a tőzsdére is betört a K-pop, hiszen - ahogy az Origo megírta - megkezdődött a kereskedés a világ legnépszerűbb fiúbandája, a BTS kiadója, a Big Hit Entertainment részvényeivel. Az első nyilvános részvénykibocsátás (IPO) hatalmas siker volt, egyetlen nap alatt 90 százalékot erősödött a vállalat papírjának árfolyama. Ez nem is csoda annak a fényében, hogy a BTS lett az első olyan fiúegyüttes a Beatles óta, amely a Billboard 200 élén tudott végezni az új albumával.

Hasonló sikereket ér el a Blackpink nevű, négy fiatal nőből álló alakulat is, amelyről nemrég dokumentumfilmet készített a világ vezető streamingszolgáltatója, a Netflix "Light Up The Sky" címmel. Ebben többek között szó esett arról is, hogy pontosan mi az ára annak, hogy valaki híres K-pop-előadó legyen, miként lehet bekerülni egy együttesbe, és mik az elvárások a szakma legnagyobb sztárjaival szemben.

A Blackpink a világ legnépszerűbb lánybandájaForrás: AFP/2019 Getty Images/Rich Fury

Minden a meghallgatásokkal indul

A Blackpink története 2010-ben vette kezdetét, amikor a későbbi tagok még egyénileg vettek részt több országban a YG Entertainment kiadó meghallgatásain. Az 1996-ban Yang Hyun Suk által alapított vállalat jelenleg a legnagyobb tehetségkutató és lemezkiadó Dél-Koreában, és olyan előadókat képviselnek, mint a világszenzáció PSY, illetve a Blackpink. A YG minden évben szervez válogatásokat szerte a világban, a legtöbb esetben 14 és 16 éveseket választanak ki, azonban hivatalosan nincs életkori megkötés a jelentkezéshez.

Az első körben általában e-mailen keresztül kell videót küldeniük a sztárpalántáknak, ha pedig a szakmai zsűri megfelelőnek találja őket, akkor meghívást nyernek a YG szöuli irodájába, ahol élőben is át kell esniük a próbán. Senkit nem ér komoly hátrány, ha nem koreai, ez jól látszik a Blackpink esetében is, ahol a csapat vezető táncosa (és rappere), Lisa, thai származású. Elvárás viszont a koreai nyelvtudás, és még legalább egy idegen nyelven kell beszélni, a legtöbb esetben az angol a kívánatos.

Az élő meghallgatás során a jelölteknek egy angol vagy koreai dalt kell elénekelniük, és ehhez a tánckoreográfiát is maguknak kell kidolgozni. Amennyiben sikerül minden feladatot teljesíteni, a K-popsztár-jelölt bekerül a YG által üzemeltetett akadémiába, ahol együtt lakik az aktuális és korábbi kiválasztottakkal. A négytagú Blackpinkből Jennie volt az első, akinek ez sikerült. Ő Új-Zélandon élt 10 éves korától kezdve, majd 14 évesen meggyőzte szüleit szándékairól, és visszaköltözött Szöulba, ahol részt vett a YG meghallgatásán.

Rosé, a Blackpink tagjaForrás: AFP/2019 Getty Images/Rich Fury

A lánybanda legnagyobb sztárja, Lisa, szintén külföldről érkezett. A thaiföldi születésű énekesnő 2010-ben szülőhazájában vett részt a meghallgatásokon, ahol mellette négyezer másik jelölt is pályázott arra, hogy bekerülhessenek a YG tehetséggondozó programjába. Lisa egy szót sem tudott koreaiul, ráadásul a Netflix dokumentumfilmjéből az is kiderült, hogy az akadémia diákjainak tiltották, hogy angolul beszéljenek hozzá, mivel így akarták elérni, hogy a lehető leggyorsabban megtanulja a koreai nyelvet.

Jisoo, a Blackpink vezető vokalistája 2011-ben lett a YG neveltje, ő korábban gyakran szerepelt reklámfilmekben is. Feltűnt a Samsonite, az LG és a Nikon reklámjaiban, valamint a The Producers nevű koreai drámasorozatban is. A legkésőbb Rosé csatlakozott az akadémiához, ő 2012-ben érkezett. Az Ausztráliában nevelkedett énekesnő a YG helyi meghallgatásán próbált szerencsét, majd miután sikeresen teljesítette a kihívásokat, Dél-Koreába költözött.

Az igazi kihívások a tehetséggondozáson kezdődnek

Az, hogy a jelöltek bekerülnek a YG, vagy valamelyik másik szórakoztatóipari cég tehetséggondozó programjába, még közel sem jelenti azt, hogy sztárok lesznek, hiszen az igazi kihívások még csak ekkor kezdődnek. A "gyakornokok" egész nap énekórákon, táncórákon és edzéseken vesznek részt, és az is szigorúan előírt számukra, hogy mikor és mit ehetnek. Egyes beszámolók szerint az akadémia tagjai napi 10 órát foglalkoznak ezekkel a feladatokkal, heti hat napot, sokan pedig mellette iskolába járnak.

A BTS lett az első olyan fiúegyüttes a Beatles óta, amely a Billboard 200 élén tudott végezni az új albumával.Forrás: MTI/EPA/Etienne Laurent

Az ITZY K-pop zenekar egyik tagja, Yuna, egyszer közösségi oldalán számolt be arról, hogy pontosan hogyan néz ki egy átlagos hete. Ebből kiderül, hogy reggel 10-től este 11-ig szigorú elvárásoknak kell megfelelnie, és különböző feladatokat teljesítenie. Ezek közé az angol nyelv gyakorlása mellett az edzés, a koreográfiák gyakorlása, az énekórák és a "szabadon" választható gyakorlatok is szerepelnek.

A Netflix dokumentumfilmjéből kiderült az is, hogy a "gyakornokok" bizonyos időközönként vizsgát tesznek egyénileg, vagy akár csoportokban - ha ezen megbuknak, akkor kikerülnek az akadémiáról.A jelöltek azt sem tudják pontosan, hogy mikor lesznek sztárok, ha egyáltalán azok lesznek. A Blackpink tagjait egy idő után egy csapattá gyúrták, azonban egészen 2016-ig nem mutatkoztak be mint lánybanda a nagy nyilvánosság előtt, vagyis az első tagnak hat évébe került, mire eljutott a debütálásig.

Különösen szigorú szabályok vonatkoznak nemcsak a YG gyakornokaira, hanem az általuk szerződtetett zenészekre is, de az ilyen tiltólisták jellemzőek más koreai kiadókra is, bár eltérő tartalmúak lehetnek az együttesek és a külön-külön szerződtetett előadók közöttt. Jihyo, a Twice nevű rendkívül népszerű lánybanda tagja 10 évig volt gyakornok a JYP Entertainmentnél, az első három évben pedig egyáltalán nem randizhatott, és le kellett adnia a telefonját is.

A Blackpink volt az első K-pop zenekar, ami részt vett a világhírű Coachella zenei fesztiválon.Forrás: AFP/2019 Getty Images/Rich Fury

A Blackpink énekesnője, Rosé, egy 2017-es interjújában beszélt arról, hogy a fiú és lány gyakornokok egymásra sem nézhetnek, nem is köszönhetnek egymásnak, valamint nem tartózkodhatnak egyedül egy teremben. A nemek vacsoraideje is máskor volt, hogy elkerüljék az érintkezést, a YG dolgozói pedig testükkel takarják el a lányokat, hogy rájuk se nézhessenek a tehetséggondozásban részt vevő fiatal fiúk.

A telefonhasználat tiltása is jellemző, általában akkor kaphatják meg a gyakornokok a mobiljukat, ha első helyezést értek el valamelyik házon belüli versenyen, vagy ha hivatalos ügyet kell intézniük, esetleg valamelyik családtagjukkal szeretnének beszélni. A kiadók az étkezést is szigorúan felügyelik, hosszú lista van arról, hogy milyen élelmiszereket nem fogyaszthatnak.

A BTS saját YouTube-sorozatában arról számolt be, hogy egyik nap a tagok kiszöktek fagylaltot enni, amikor is egy fekete furgon követte őket. Annyira megijedtek, hogy néhányan a zsebükbe dugták a fagylaltot. Mint később kiderült, valóban az ügynökség dolgozói ültek a furgonban. Néhány esetben drasztikus, komoly megterhelést jelentő dolgokat is kérnek az előadóktól. A népszerű K-pop lánybanda, a Twice egyik tagjától, Momótól például azt várták el, hogy 7 kilogrammot adjon le egyetlen hét leforgása alatt. Nem egy beszámoló van arról, hogy hetente mérik az akadémia tagjainak testsúlyát, és büntetik azt, akinek testsúlya meghaladja a megengedett maximumot.

December 27-én tart a Blackpink online koncertet a Youtube felületénForrás: Getty Images for Coachella/Natt Lim

A Blackpink dokumentumfilmjében a tiltások között említik a dohányzást, az alkoholfogyasztást, a tetoválást is, de azt sem a tagok döntik el, hogy mikor lesz koncertjük, új albumuk vagy videoklip-premierjük, erről minden esetben a YG dönt, gyakran még maguk a lányok sincsenek tisztában a részletekkel.

A módszerek viszont bármennyire brutálisak, úgy tűnik, folyamatosan hozzák a nagyobbnál nagyobb sikereket. A Blackpink tavaly sikeres világturnét zárt, felléptek a Coachella zenei fesztiválon első koreai előadóként, új albumukon pedig olyan sztárokkal adtak ki közös dalokat, mint Dua Lipa, Lady Gaga vagy Ariana Grande. Becslések szerint a YG csak 2019-ben 220 millió dollárt, azaz több mint 66 milliárd forintot keresett az együttesből. A tagok jelenlegi becsült vagyona 10 millió dollár körül mozog. A legtehetősebb Lisa, aki a zenei karrierje mellett a reklámokból is komoly bevételeket szerez, és olyan globális brandek nagykövete, mint a Celine, a Bulgari és a MAC. Mindehhez azonban komoly áldozatokat kellett neki, és hasonlóan sikeres karriert befutó társainak is meghoznia.