Nem várt oldalról kapott támogatást az okosotthon-piac egyébként is látványos erősödése, a járványban, az otthoni munkavégzés, azaz a home office terjedésével felpörögtek a lakásfelújítások, ezen belül bővült az otthonukba intelligens megoldásokat választók száma, amelyet  a következő két évben Magyarországon  a felújításokhoz nyújtott állami támogatások tovább növelhetnek. A kereslet növekedést alátámasztja, hogy mérhetően nőtt az okosotthonokkal kapcsolatos posztok és hozzászólások száma a közösségi médiában és az online felületeken – derült ki egy több millió online véleményt vizsgáló újgenerációs piacelemezésből.

Az okosotthon-megoldásokat kínáló magyar startup, a Chameleon Smart Home Zrt. alapítója, Szarvas Péter szerint a világjárvány az ingatlanfejlesztés irányait is befolyásolja, például azzal, hogy a lakásoknak egyben otthoni irodáknak is kell lenniük, mivel az otthoni munkavégzés a járvány elmúltával sem tűnik el. A társasházakban megnő az igény a közösségi funkciók beépítésére, és az irodaházak tervezésénél is új igények  jelentkeznek, mindezek pedig az automatizált intelligens épületek irányába terelik az építőipari ágazatot.

Magyarországon az okos otthon, a smart home piac az idei 66 millió dollárról a következő négy évben több mint a duplájára emelkedhet, ami több mint 10 százalékponttal növelheti az okosotthon-penetrációt. Az alapító ismertette, a globális smart home piac mérete a tavalyi 74 milliárd dollárról, idén 91 milliárdra nőtt, jövőre várhatóan  113 milliárd dollárt ér el, és 2023-ra 153 milliárd dollárra emelkedik, ami 15 százalékos éves növekedésnek felel meg. A Magyarországi számok még attraktívabbak, hiszen az idén 66 millió dollárra tehető piac éves 20,4 százalékos növekedéssel 2024-re 138 millió dollárra nőhet. A smart home penetráció globálisan a háztartások 9 százalékról 19 százalékra emelkedhet a következő négy évben, míg Magyarországon 4 százalékról 14 százalékra, ami rendkívüli lehetőséget jelent ingatlanfejlesztőknek és szerelőknek egyaránt - hívja fel a figyelmet a vállalkozás közleményében.

Egyre nagyobb az érdeklődés a smart home rendszerek iránt, amit alátámaszt a D-TAG újgenerációs piacelemző cég több millió online vélemény feldolgozásán alapuló március és szeptember között végzett, reprezentatív, big data kutatása is, amely a Chameleon megbízásából készült. A D-TAG azt kutatta, hogy milyen hatással volt a Covid-19 a smart home piacra, és az emberek milyen gyakran, illetve milyen érzelmekkel beszélgetnek otthonuk automatizálásáról.

Dancsházy Csaba, a D-TAG elemzési igazgatója elmondta, hogy több mint 1 millió 250 ezer közösségi médiahasználó  és több mint 1,6 millió dokumentum (online interakció, internetes tartalomcsere) adatait elemezték. A hirdetések, posztok, a beszélgetésekben a figyelt témák megjelenése, a gyártók említése, a megoldások  ismertsége viszonylag pontos előrejelzést adhat a gyártóknak a jövőbeni igényekről, fejlesztési, kommunikációs irányokról. A kutatás alapján az online felületeken a vírusjárvány első és második hulláma alatt is megnőttek a lakásvásárlási, építkezési, felújítási tervek, amelyek az okosotthon-megoldásoknak is bővülő piacot jelentettek. A kutatás megállapította, hogy az otthonokba visszaszorulva egyre fontosabbak lesznek a kényelmi és biztonsági automatizált megoldások. A smart home beszélgetések 65,9 százalékában jelentek meg a kulcstémák. Az intelligens megoldások közül a leggyakrabban említett ebben az időszakban a biztonság és a távoli hozzáférés témája volt, az említések 21,9 százaléka szólt erről. A második helyet a szórakozás foglalta el (11,4 százalék), a harmadikon pedig a világítás (9,8 százalék) állt, az árazás pedig csak a negyedik helyet érte el.

Szeptemberben a legnagyobb gyártók (Google, Apple, Amazon) bejelentették: 2021 elején életbe lép az egy évvel korábban elindított közös szabvány (Connected Home over IP), amivel lehető válik a smart home rendszerek és a különböző IOT eszközök közötti kommunikáció. A kutatás szerint a felhasználók nagy jelentőséget tulajdonítanak a szabvány létrejöttének.

A D-TAG kutatás rávilágított arra is, hogy a leginkább érzékeny téma a kiberbiztonság volt, azon belül is a legnagyobb félelmet az okozza, hogy a rendszer feltörhető, és kompromittáló adatok  kerülhetnek illetéktelen kézbe. Szarvas Péter szerint a kutatás alapján a gyártók megfelelő kommunikációs stratégiákat alkothatnak a félelmek megszüntetésére, az alkalmazott megoldások biztonságosságának bizonyítására és megismertethetik a fogyasztókat a jövő megoldásaival is, hiszen az okosmegoldásoknak a technológiával együtt kell fejlődniük a lakás több évtizedes időtartama alatt.

A home office rásegít az okosotthonok hazai térnyeréséreForrás: Shutterstock

A 2020-as év alapvetően megváltoztatta az elvárásokat, hiszen jelenleg az az otthonunk all-in-one: iroda, étterem, edzőterem, játszóház, mozi, kerti party színtere, miniwellnessközpont, ami intelligens rendszerekkel évtizedekig a megbízható várunk marad, fontos, hogy minden a kényelmünket és a védelmünket szolgálja méghozzá energia és költségtakarékos módon. Egyre nagyobb igény mutatkozik arra, hogy otthonunk alkalmazkodjon az időjáráshoz, az életritmusunkhoz és a hangulatunkhoz.