Tengeren úszó, mini nukleáris reaktorokkal vinnék az energiát a fejlődő országokba

Russia's floating nuclear power plant passes Denmark
On May 4th 2018 the first civilian floating nuclear power plant passed by Denmark on its way from St. Petersbrug to Murmansk in Russia. Here it plant will have nuclear fuel elements installed so it can deliver power to the hard to reach area of Pevek in Siberia. Therefore the plant does not yet carry any nuclear energy yet but is said to be able to supply 100.000 people with power when fully operational. The ship named Akademik Lomonosov 144 meters long and weighs 21.500 tonnes.
Vágólapra másolva!
Egy dán startup azt tervezi, hogy kisméretű atomreaktorokkal felszerelt hajókat épít és ezzel küld energiát a fejlődő országokba. A terv akár már a 2020-as évek közepétől valósággá válhat.
Vágólapra másolva!

A Seaborg Technologies nevű dán vállalkozás úgy véli, hogy az olcsó nukleáris villamos energia a fosszilis üzemanyagok életképes alternatívájává válhat 2025-re a fejlődő világban.

A startup tengeri „mini-atomerőműveit" olyan országok számára tervezték,

amelyeknek nincs infrastruktúrájuk arra, hogy közüzemi méretű megújuló energiaprojekteket alkossanak, ezért a környezetre károsabb gáz-, dízel- és szénenergiát használnak.

A legtöbb fejlődő ország képtelen nukleáris energiatermelésbe kezdeni, mert ahhoz egy gondosan megtervezett szabályozási rendszert kellene bevezetniük, amellyel megakadályoznák a nukleáris baleseteket. Továbbá akadályt jelent a technológia terjedéséhez a szigorú szabályozás: azokkal kísérletezve nukleáris fegyvereket is létrehozhatnának, ahogy azt Észak-Korea is tette.

Ezeket a problémákat hidalná át a dán vállalkozás. Nukleáris erőmű-hajóik egy vagy több mini atomreaktorral lesznek felszerelve, amelyek villamosenergia termelésre képesek és továbbíthatják az energiát a szárazföld felé.

Az első ilyen hajó már meg is kezdte a hő- és villamosenergia-ellátást Pevek orosz kikötőjében, a Kelet-Szibériai-tengeren, 2019 decemberében.

Troels Schönfeldt, a Seaborg vezérigazgatója szerint a cég 100 megawattos kompakt reaktorának építése két évig tart, és

az általa termelt áram olcsóbb lenne, mint a szénerőmű.

A Seaborg mintegy 20 millió eurót (7,15 milliárd forintot) gyűjtött be nemrég magánbefektetőktől, köztük Anders Holch Povlsen dán lakossági milliárdostól. A startup azt reméli, hogy 2022 végéig megkezdheti a megrendelések fogadását.

A „kulcsrakész megoldás" fontos a gyorsan növekvő fejlődő gazdaságok számára, a kialakulóban lévő új iparágaik működtetésére és többek közt az ivóvíz nagy tömegű tisztítására is az elkövetkező években.

"A fejlődő világ energiaigényének növekedési üteme elképesztő" - mondja Schönfeldt.

A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) megállapította, hogy a villamos energia iránti növekvő kereslet - a növekvő globális népesség és a növekvő jólét következtében -

felülmúlja a megújuló energiatermelés növekedését és ezért fokozza a fosszilis üzemanyagok felé fordulást.

Az első, polgári célú nukleáris energiatermelésre képes hajó 2018 május 4-én Dánia mellett halad el az oroszországi Szentpétervárról Murmanszk felé tartva - a 21,5 ezer tonnás Akademik Lomonoszov akár 100 ezer ember energiaszükségletét is képes ellátni Forrás: Ritzau Scanpix/AFP/© Tim Kildeborg Jensen./Tim Kildeborg Jensen

Noha az atomenergiát évtizedek óta használják a tengeren közlekedő hajók fedélzetén tengeralattjárók és jégtörő tartályhajók működtetésére, a Seaborg kialakítása egy új verziója lenne a kereskedelmi forgalomban egyébként már kapható, nukleáris energiát termelő hajónak.

Chris Gadomski, a Bloomberg elemzője szerint az úszó atomerőmű koncepciója már régóta létezik, és van létjogosultsága, de sok aggodalom és kockázat is kötődik hozzá. Olyan helyeken, mint például a Fülöp-szigetek és Indonézia, van is értelme üzembe állítani ilyet, azonban nem is oly régen épp a Fülöp-szigeteknél volt egy nagy szökőár. Az ilyen természeti jelenségek komoly kockázattal járnak az úszó energiatermelőkre.

Jan Haverkamp, egy környezetvédelmi szervezet munkatársa hasonló véleményen van. Szerinte az úszó reaktorok „a katasztrófa receptjei", beleértve a nagyobb szárazföldi atomerőművek összes hibáját és kockázatát. Ráadásul további kockázatokkal szembesülnek a part menti területek időjárása és a nyílt tengeri közlekedés miatt, gondoljunk csak a viharokra vagy a cunamikra.

Schönfeldt szerint azonban ezt a korszerű reaktort

a lehető legbiztonságosabbra tervezték, a legrosszabb balesetre is felkészítve,

így még katasztrófa esetén sem tud a levegőbe vagy a tengerbe kerülni káros anyag abból.

Forrás: Theguardian.com