Mutatjuk, hogyan változtak meg a mozis bevételek 2020-ban a járvány hatására

Horizontal CINEMA MOVIE THEATER CORONAVIRUS COVID-19 SOCIAL DISTANCING PREVENTATIVE MEASURE SPECTATOR PROTECTIVE MASK
People watch a movie as they sit separately for social distancing at a cinema in Hangzhou in China's eastern Zhejiang province on July 20, 2020, on the first day that cinemas reopened after closure caused by the COVID-19 coronavirus outbreak. - Most Chinese cinemas reopened this week with social distancing rules following months of coronavirus closures. (Photo by STR / AFP) / China OUT
Vágólapra másolva!
A globális mozis jegyárbevételek 2020-ban 70 százalékkal zsugorodtak. Augusztus óta a jegyeladások közel 78 százaléka az ázsiai és csendes-óceáni térségben történt. 2019-ben az észak-amerikai jegyeladások az összes jegyeladás 30 százalékát tették ki, ez a szám 2020-ra 18 százalékra zsugorodott. A filmvilág egyértelműen a koronavírus-járvány egyik nagy vesztese, ám a kieső bevételek mellett jól láthatók a strukturális változások is.
Vágólapra másolva!

Ahogy a világ más régióiban, úgy az ázsiai és csendes-óceáni térség országai is jelentős erőfeszítéseket tettek a koronavírus-járvány leküzdésére, ide értve a lezárásokat, az utazási korlátozásokat, a kötelező maszkhasználatot, a kontaktkereséseket, a teszteléseket, és szigorú társadalmi távolságtartást. Az esetek csökkenésével és a társadalmi bizalom fenntartásával a mozik látogatottsága is hamar visszaállt, a 2020-as évre vonatkozó első számokból pedig azt látni, hogy a hangsúly a mozis bevételeken belül, eltolódott az ázsiai piac irányába.

Kínában mozizó emberek. Forrás: AFP/Str

Japánban például a 126 millió lakosból körülbelül 300 ezer vírusos esetet regisztráltak.

A jegyeladások pedig "csak" 46 százalékkal csökkentek a szigetországban, szemben az USA-val, ahol eddig 21,6 millió esetet regisztráltak, és a jegyeladások 80 százalékkal estek vissza.

Az eltérésben a másik fontos ok, hogy amíg az észak-amerikai piacon nem igazán volt új hollywoodi szuperprodukció, amiért érdemes lett volna moziba menni, az ázsiai piacon több új filmet is bemutattak, ami a filmszínházakba vonzotta a közönséget a kanapéról.

Kínában két olyan filmet is bemutattak, ami 400 millió dolláros bevételt generált a pénztáraknál.

Ezzel szemben a januárban bemutatott Bad Boys harmadik része csupán 204 millió dollárt hozott, az őszi félévben pedig egyetlen olyan filmet sem mutattak be az észak-amerikai közönségnek, ahol a bevétel meghaladta volna a 100 millió dollárt.

Szakértők szerint a piac helyreállása még eltart egy ideig, azonban az elmúlt egy évből rengeteg tapasztalatot és jó gyakorlatot szűrhettek le azzal kapcsolatban, hogyan kell a filmszínházakat működtetni a 2020-ban kialakult sajátos körülmények között.