A Royal Dutch Shell egyéves megszakítás után folytatja a cseppfolyós földgáz (LNG) szállítását gigantikus hajójával. A Prelude egy óriási tengeri platform, amely 2019 júniusában kezdte meg a gáz gyűjtését, átalakítását és szállítását, de tavaly februárban a dízelgenerátorainak problémái miatt le kellett állítani. A létesítmény mostani újraindítása hatalmas fellendülést jelenthet a vállalat számára, hiszen az LNG ára az egekbe ugrott az ázsiai hideg és a megnövekedett globális igény miatt.

Az Origo korábban megírta, hogy a Shell Prelude nevű hajója, egyben a világ legnagyobb, közel 500 méter hosszú vízi behemótja, a fedélzetén képes elvégezni a tenger alól kiszippantott gáz cseppfolyóssá alakítását.

A mintegy négy futballpályányi hosszúságú monstrum most újra üzembe állt, és folytatja a korábban félbehagyott szállításokat.

A FLNG-program lényege, hogy az úszó platformok a tenger aljából a szárazföldi létesítmények segítsége nélkül konvertálják cseppfolyóssá a földgázt. A termelés során a cseppfolyósított gáz térfogata mintegy hatszázad részre csökken. A Prelude esetében a cseppfolyós földgázt több, összesen 430 millió liter térfogatú fedélzet alatti tartályokban tárolják.

Az építési kihívások, a költségtúllépés, a Prelude technikai problémái, valamint a kihívásokkal küzdő piaci körülmények arra késztették a Shellt és más gyártókat, hogy lefújják az FLNG egyéb projektjeit.

Illusztráció a gigantikus LNG-előállító platformrólForrás: Shutterstock

A nagyszámú, egymással versenyző szárazföldi földgázprojektek nem igényelnek drága és úttörő technológiát, így a hatalmas összegekbe kerülő és nagyszabású FLNG-projektekből nagyon kevés indult el. Fontos kiemelni, hogy az FLNG-program egyik fő képviselője a Shell óriáshajója, amely az LNG-re éhes ázsiai piacot szolgálja ki.

A kihívások ugyanakkor még nem értek véget a Shell számára. A Prelude elképesztő technikai összetettsége az érvényes, Covid-19 miatti korlátozásokkal összefüggésben - a létesítmény Ausztrália partjaitól 475 kilométerre üzemel, nyugati irányban -, feladja a leckét a Shellnek, állítják elemzők.

A Shell partnerei a nagyszabású projektben a japán Inpex (17,5 százalékos részesedése), a koreai Kogas (10 százalékos részesedés), illetve a tajvani OPIC (5 százalékos részesedés). A vállalat nem árulta el a Prelude költségeit, de elemzők szerint

megközelíti a 13 milliárd dollárt (ami körülbelül 3,9 ezer milliárd forint).

Továbbá, szakértők szerint a gigantikus létesítmény távoli elhelyezkedése, Nyugat-Ausztrália partjaitól 475 kilométerre, technikai összetettsége, valamint a koronavírus korlátozásai megnehezítik az újraindítást a Shell számára.